Nye EU-regler der skal implementeres vækker ikke altid lige stor begejstring i fiskeriet og de omkringliggende erhverv, men den nye EU-regel om, at al fisk landet af udenlandske fartøjer i en dansk havn, fremover skal både sorteres og kontrol-vejes inden fisken sendes videre, har alligevel skabt glæde i Hanstholm.
Det har nemlig skabt en helt ny niece på Fiskeauktionen i Hanstholm, hvor et hollandsk ejet sorterings- og vejeanlæg fornyeligt er etableret i Auktionshal 5. Her leder Sven-Erik Larsen fra Hanstholm Fiskeauktion den nye afdeling, hvor han står for modtagelsen af de hollandske fiskefartøjer der er tilknyttet den andelsbasserede fiskeauktion Visveiling Urk i Holland. En auktion der tilbage i 2008 blev til ved en sammenslutning af fiskeauktionerne i de hollandske havnebyer Urk og Harlingen.
Visveiling Urk har i dag tilknyttet en flåde af 95 større fiskefartøjer, som leverer til auktionen og det er deres landinger, af overvejende fladfisk der fiskes i den nordlige del af Nordsøen, der nu fremover skal ind over båndet i Hanstholm. Forventningerne til disse landinger er store, for Visveiling Urk, har planer om at etablere, yderligere to sortérbånd samt vejebånd til auktionshal 5 i Hanstholm.
En winwin for både det hollandske andelsselskab og for Hanstholm Havn, der primært oppebære landingsafgiften for tilførelserne, som foreløbigt er sat til ca. 4 mio. kroner årligt. Disse aktiviteter forventes ligeledes at ligge på små 200 mio. kroner om året til havnens supply-virksomheder. Men selvfølgelig også en mindre gevinst for Auktionen selv i Hanstholm, der lægger bygninger samt lønarbejdere til sortererbåndet og kontrol-vejningen. Inden fisken pakkes og læses på sættevogne, hvorefter de køres videre ud til enten fiskefabrikker rundt Europa eller til videreforarbejdning hos fiskeindustrierne i Holland.
Til FiskerForum.dk forklarer Sven-Erik Larsen, at man har været igang i 14 dage allerede og tingene fungerer helt som forventede. Sidst med en landing fra en hollandsk trawler, på 20 tons fisk fra Nordsøen, hvor 95 procent af fangsten var rødspætter. Priserne i Holland ligger tæt på de danske priser og svinger for en fire rødspætter omkring 2,10 euro pr. kilo. Hvis fisken køres videre til Holland, tillægges der 75 cent pr. kilo i transportomkostninger. Så lige for tiden, er den danske pris på rødspætter den bedste for hollænderne.
Hidtil har hollænderne ellers landet deres fisk i Thyborøn, men Havnen i Hanstholm ligger bedre i forhold til fiskepladserne for de i øjeblikket 10 til 12 hollandske fartøjer, som til en start skal lande deres fisk i Hanstholm. Visveiling Urk har planer om at udvide med yderligere 2 sorterbånd og vejebånd, hvilket giver mulighed for endnu flere landinger fremadrettet. Dertil kommer et stadig stigende antal belgiske fartøjer, der ligeledes primært går efter fladfisk, også fremover får mulighed for at benytte sig af Visveiling Urk’s aktiviteter i Hanstholm.
Aktiviteter der på sigt gerne skulle vise sig at være en fordel for både Hanstholm Havn og Hanstholm Auktion samt selvfølgelig for den hollandske fiskeauktion Visveiling Urk.