Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

  • december 8, 2023
  • Ebbe
  • Dato: 08/12/2023
  • kl. 16:16
  • Kilde: FiskerForum, Karstensens Skibsværft
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Karstensens Skibsværft, Skagen
  • Land: Danmark, Skotland

Nybygning 470 “CHRISTINA S” blev overdraget til partnerskabet mellem Freedom Fish Limited, Shannon Fishing Limited og Peter & J. Johnstone Limited og døbt på kajen i Skagen 7. Oktober 2023 fra Karstensen Shipyard. Skroget til “CHRISTINA S” blev bygget af Karstensen Shipyard Poland i Gdynia og ankom til Skagen i februar måned.

Den nye “CHRISTINA S” erstatter skippere Allan Simpsons tidligere skib af samme navn. Det nye fartøj vil operere efter samme mønster som det eksisterende fartøj, med traditionelt pelagisk trawl-fiskeri, hvor målarterne er makrel og sild samt blåhvilling.

Ernest (Ernie) Simpson har ledet familiens virksomhed i 5 årtier, men har nu overdraget opgaven til den næste generation med Allan Simpson som leder og skipper. Simpson-familien har en lang historie inden for fiskeriindustrien, og Ernie selv overtog sin første nybygning under vanskelige forhold i 1976. Siden da er der blevet bygget 2 CHRISTINA S-fartøjer, og et blev købt som brugt.

Karstensen Shipyard værdsætter i høj grad den tillid, ejerne har vist, hvilket fortsætter et langvarigt samarbejde med Simpson-familien. Dette forhold strækker sig over omkring 30 år tilbage, først med SEDULOUS og senere med 3 CHRISTINA S-fartøjer, der regelmæssigt besøger Skagen til reparationer og vedligeholdelsesarbejde. Dette er dog den første nybygning, som Simpson og Karstensen laver sammen.

Tilbagevendende og loyale kunder er den bedste anerkendelse, et skibsværft kan få, som bekræftelse af deres kvalitet og forretningsmetode.

Fartøjets design, specifikationer og indretning er resultatet af et omfattende og tæt samarbejde mellem ejere og værft, hvor alle løsninger er optimeret og skræddersyet til at imødekomme ejernes og besætningens specifikke krav.
Hovedfokus blev sat på at optimere arbejdsforhold, sikkerhed og komfort for besætningen, optimere fangsthåndterings- og opbevaringsfaciliteter.
Wärtsilä er igen blevet valgt til at leverer fremdriftspakken til nye Christina S, maskineriet består af nyeste udviklede W31 platform, som er den mest brændstofoptimerede motor i sin klasse kombination med SCR-katalysator, 2 step gear og propeller anlæg tilsikrer fremdrivnings pakken, optimal drift for besætningen og minimal miljøbelastning.

Hoveddimensioner

Længde oa.
77,00 meter
Længde pp.
72,80 meter
Bredde mld
15,60 meter
Dybgang hoveddæk
6,60 meter
Dybde shelterdæk
9,20 meter

Kapaciteter mm.

Brændolie
595 cum
Ferskvand
100 cum
RSW-tanke
2.350 cum
Tonnage
3.453 cum
Framespacing
Framespacing

Leverandører

Fremdrivningsanlæg
Hjælpemotorer
Wincher, kraner og fiskepumper
Blokke
Johnson Controls
Styrehus konsoller
Værft

Teknisk udstyr

DESING: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvetur speeds / gennemsnit;
18,2 knots, diesel-mekanisk / speed step 1.
16,5 knots, diesel-mekanisk / speed step 2.
Hull: – built by Karstensen Shipyard Poland, Gdynia, Poland.
Class: DNV +1A Fishing Vessel E0 TMON, hull: Ice-C.

DÆKSUDSTYR :
Hydrauliske wincher: – alle leveret af SeaQuest of Killybegs, Irland,
hovedsystem:
2 x Trawl wincher 90 t
1 x Topline wincher 73 t
1 x Tail-end wincher 58 t
2 x Nettromler 110,0 t
10 x Fortøjningspil 11,0 t
1 x Ankerspil 15 t
1 x Netsonde winch
5 x 3.5t Auxiliary Winches
2 x 2.3t Auxiliary Winches
2 x Hydraulisk slange opruller.
2 x Fiske slangerulle.

Fiskepumpningsudstyr leveret af Sea Quest of Killybegs, Irland:
2 x Sea Quest fiskepumper, 20”.

Dækskraner – leveret af Sea Quest of Killybegs, Irland:
2 x Fordækskran, 18 mtr 4 t.
1 x Net crane, 12,8m, 5 t,
1 x aft / gallow crane, 10,9m, ..

HP hydraulics: Komplet driftsystem (2 off) wincher og kraner, respektiv fiskepumper og andet relateret udstyr:
7 x 158 kW pumpeenhed.
3 x 110 kW pumpeenhed.
1 x 75 kW pumpeenhed.

Trawl blokke Brdr. Markussen, Blue Line
Anker og kæder AC-14, leveret gennem Max Fodgaard.

FREMDRIVNINGSANLÆG
Hovedmaskine: Wartsila 12V31, 7320 kW @ 750 rpm.
Propeller anlæg: Wartsila 4G1190, d4200 mm.
Reduktions gearbox: Wartsila SCV 100/2-PDC68.
Akselgenerator: Cummins AvK, 2800 kW / 3500 kVA.
Hjælpemotorer: 2 x Caterpillar C32, 940 kWe @ 1800 rpm.
Havnegenerator: 1 x Scania DI09, 200 kWe @ 1800 rpm

Ror Kongsberg high lift flap ror.
Styremaskine: Kongsberg Tenfjord SR 722.
Agterthruster: 1 x Brunvoll FU-63, 950 kW / 1904 HP.
Retractable thruster: 1 x Brunvoll AR-63, 850 kW / 1999 HP.

Startluft compr.: 2 x Sperre HL2/105A.
Arbejdsluft compr. 1 x Atlas Copco MAS GF11FF
Fuel oil rensning: Alfa-Laval P615.
Smøreolie rensning: Alfa-Laval P615.
FO transfer pumps: 2 x Desmi.
Remote sounding: API / Marine Control Services.
Pumper: Hovedmaskine kølergine cooling: Desmi.
Dæk-, brand – og lænsepumper: Desmi.
Dæks pumper: ITT Flygt
Hovedkøler : Kelvion, box coolers.
Lænsepumper: Ellehammer.
FW pressure sets: 2 x Desmi.
Varmtvandstank: OSO, 200 l/ 2x15kW.
Spildevandspumper: 2 x Desmi.
Spildevands vacuum system: Jets.

FISH TANKS:
RSW-system: 2 x Johnson Controls, each 1506 kW / 1.295.000 kCal/h.
Circulationspumper 4 x 525 cum/h, Azcue
Condenser pumper 2 x 300 cum/h, Azcue
RSW-cirkulationssystem med fjernbetjente RSW-ventiler gennem Johnson Controls styringssystem. Aktuatorer til ventiler: Eltorque.

Vacuum-system: C-Flow:
4 x 87 kW compressor units.
2 x 4200 l tanks.

LIVREDNING og BRANDSLUKNING:
MOB-boat: Viking Norsafe Merlin 615.
MOB-boat davit: Viking MDM DAF-275E.
Redningsflåder: 2 x Viking, 20 pers.
Vandtåge system: Survitec.
Brandmeldesystem: Scana Servoteknikk.

Beboelse
Styrehus: Karstensens Skibsværft.
Styrehus konsoller: El-Pro, Norge.
Beboelse: Maritime Montering, Norge.
Møbler: Maritime Montering / Ekornes, Norge.
Wheelhouse chairs: Nor-Sap 1600.
Ventilation anlæg: LF Ventilation.
Vinduer: Promap.
Vinduesvisker: Wynn.
Messeudstyr: Beha, Norway.
Maling leverandør: PPG Sigma – fartøjet er sandblæst og sandblæst og varme metaliseret..

ELEKTRISK:
LED navigations lys: Den Haan.
Search light: 2 x Seematz LED.
Tank level controls: Mobrey alarms.
Electrisk leverandør :  KS Elektro.
Power management: Deif Delomatic 4 PMS system.
Hovedtavler :  ScanTechnic, Danmark.

Skibet er forsynet med frekvenskonverter til flydende frekvenser mellem 50 og 60 hz.
Alarm panel / IAS: Marine Control Services.

ELEKTRONIK
Omfattende vifte af elektronisk udstyr (navigation, fiskesøgning og kommunikation)

Hovedenheder:
Display system: Furuno Blue Bridge.
Hovedskærme; 9 pcs 55” Hatteland.
14 stk 32” Hatteland.
4 stk 27” Hatteland.
LF sonar: Furuno FSV-25.
MF sonar: Furuno FSV-85.
HF sonar: Furuno FSV-75.
Ekkolod 1: Simrad ES80
Ekkolod 2: Furuno FCV-38.
Ekkolod 3: Furuno FSS3-BB.
Ekkolod 4: Furuno DFF-1.
3D sonar: WASSP 80 kHz
Strøm indicator: Furuno CI68.
Net monitor: Scanmar.
Trawl sonar: Simrad FS-70.
Radar 1 (3 cm): Furuno FAR 3210-X.
Radar 2 (10 cm): Furuno FAR 3230-S.
Radar 3: Furuno DRS6D-NXT
Ecdis: Furuno FMD-3200.
Plotter 1+2: MaxSea Time Zero.
Plotter 3: Olex, 3D.
GPS: Furuno GP-170
AIS: Furuno FA-170
Gyro compass: 2 x Simrad RGC-80.
GPS compass: JRC JLR-21.
Furuno SC-70.
Autopilot: Simrad AP70-system.
VDR: Furuno VR-7000 VDR
V-sat kommunication: 2 x Sailor 900
Sat-TV system: Sailor
GMDSS: Furuno udstyr til A3 navigation.
VHFs: Furuno.

Autotrawl system: Sea Quest.
ME remote control: Wartsila.
Intercom: Vingtor Stentofon,

The hull is built in steel with two continuous decks; main deck and shelter deck, and with long forecastle- and boat decks. Wheelhouse, boat deck 02, funnel and masts are built in aluminium.
Hull shape is of round bilge construction with bulbous bow and stern skeg, flared stem and transom stern.

Below main deck the hull is subdivided into the following watertight compartments: Forepeak, sonar room, thruster room (retractable thruster), insulated RSW-tank section with central RSW pump- and manifold room, engine room with main engine connected to one reduction gearbox with one, ducted propeller and aftpeak with fuel- and lub oil tanks.

On main deck the hull is arranged with: Forepeak, store (3) room and trunking for retractable thruster, RSW-hold/trunk section with central corridors, forward containing vacuum pump room and midship RSW-machinery room. Abaft hold section SB accommodation area, PS/CL control room, engine store/workshop and all aft hydraulic room with steering gear. Accommodation on main deck consists of 3 1 man- and 2 2 man cabins, all with en-suite toilet/shower facilities, laundry and stairs and corridors.

On shelter deck arrangements are: Store (2) room in forepeak, generator room SB and store (3) room, incorporating washing equipment room, room for unloading hoses and hobby room. Enclosed fish loading deck, with centre deck house with water separator and hatches for the 11 RSW-tanks. Abaft midship, full width superstructure with corridor PS. Accommodation in superstructure is arranged with: 4 1 man crew cabins and hospital, all with en-suite toilet/shower facilities, coffee bar, changing room, oil skins room, large wellness area with trim room and steam-bath and stairways and corridors. SB of superstructure to contain trawl workshop/store. Abaft superstructure trawl deck with 1 net drum. PS wet-lab/egg-room and SB enclosed net store. At transom hydraulic stern gate and hydraulic operated guiding pins.

On forecastle deck / boat deck 01, anchor winches in enclosed area. Abaft of this, roll reduction tank and open boat deck 01. Superstructure/deckhouse forward of midship encloses water separator and sampling room. Accommodation inside superstructure/deckhouse comprises Day room/lounge, cinema, mess room, public toilet, galley with provision room (and separate fridge-/freezer rooms) and stairways and corridors. PS fan room for ventilation for engine rooms and hydraulic pump room, as well as exhaust trunks.

Abaft deck house (on boat deck 01), 1 off net drum, arranged for waterfall operation in relation to lower/after drum, aft of net drum 2 off trawl winches. PS tail-end winch and SB topline winch. All aft PS fish pump deck, with fish pump and hydraulic hose reel. Integrated in aft ship construction and boat deck 01 is also trawl gallow, which accommodates 2 main towing blocks as well as tail-end and top line blocks. Net sounder winch is fitted on top of gallow.
On boat deck 02, deck house with ventilation room and accommodation is mounted. Accommodation contains:s6 officers cabins with en-suite toilet/shower facilities, laundry, instrument room, rescue equipment room and stairways and corridors. On PS, aft of deckhouse, MOB deck and –davit.

Wheelhouse on top of deck house, with 360° view. Funnel with deck PS. All as shown on GA.

Design principles for main engine / auxiliary arrangement are as follows:
On reduction gearbox, 1 Power-Take-Off, mounted with a shaft alternator, producing 2800 kWe.
To supply additional electric power, the vessel is fitted with 2 auxiliary engines / gen-sets, producing 940 kWe each. In addition a separate harbour gen-set of 200 kWe is fitted.

During heaving/shooting operations at fishing, when the winch system is in use, the gearbox PTO will be clutched in, and electric power will be supplied from the shaft alternator. When there is demand for full power on the winch(es), there will normally not be same demand for power on the main engine. Following the main engine will be power source for both propulsion and hydraulic system.

During normal towing, the shaft alternator will/can be disengaged (from switchboard), and the electrical power will/can be supplied by either of the gen-sets.
The 2 main gen-sets will be able to connect into main switchboard, controlled by the vessels DEIF Power-Management-System. Further on bus-bar breaker is fitted in main switchboard, allowing aft thruster to be fed off shaft alternator and forward thrusters and vessels hotel load off the diesel generator sets.

Electrical power system is fitted for sliding frequency (60-50 Hz), by means of frequency converters for 400/440 V and for 230 V. This will allow main engine and propeller rpm to be reduced with up to 17%.
Further on, the vessel is fitted with a 2-speed gearbox, giving 2 fixed propeller speed steps, ie 138 and 116 rpm.
Above designs and systems ensures an economical running profile of the vessel.

TidligereForrige nyhedKingfisher hyldes for stor lærlingeindsats
Næste nyhedNy fiskeriaftale: Sunde fiskebestande giver højere fiskekvoterNæste
info- og dialogmøde torsdag den 15. maj 2025 - Hanstholm Havn

Info- og dialogmøde på Hanstholm Havn på torsdag den 15. maj 2025

Den grønne trepart - udfase agerjord til skov - wikipedia

Nyt vækstteam skal styrke fremtidens grønne landbrugs- og fødevareproduktion og biosolutions

Danmarks Fiskeriforening (DFPO) ønsker at ændre sine vedtægter, så de passer bedre til nutidens udfordringer og virkelighed. Det bliver et centralt punkt på foreningens generalforsamling fredag den 16. maj på Hindsgavl Slot. foto: wikip

Der skal stemmes om vedtægtsændringer på DFPOs generalforsamling på fredag

Havets Folkemøde

Havets Folkemøde 2025 holdes på Stevns den 28. juni 2025

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept