Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
S264 Astrid af Skagen

Nybygning S264 Astrid leveret fra Karstensens Skibsvæft

  • oktober 7, 2022
  • Ebbe
  • Dato: 07/10/2022
  • kl. 15:00
  • Kilde: FiskerForum, Karstensens Skibsværft
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Karstensens Skibsværft, Skagen, Sverige
  • Land: Danmark, Sverige

Nybygning nr. 455 »Astrid« fra Karstensen Skibsværft, er nu den 11. august blevet overdraget fra Karstensen’s Skibsværft i Skagen til fisker-familien Johansson fra Rörö i Sverige’s Astrid Fiskeri A/S, der ejes og ledes af Bo Thomas Johansson og Leif Börje Johansson.

Skroget af den 91,80 meter lange »Astrid« er bygget på Karstensen Skibsværft i Gdynia Polen og ankom til Skagen sidste år i november måned 2021.

Nybygningen »Astrid, der sejler under dansk flag, erstatter Johansson’s tidligere fartøj af samme navn. Udover dette nye fartøj ejer selskabet bag også den pelagiske trawler »Astrid-Marie«, der sejler under svensk flag i selskabets svenske afdeling.

Rederiets nuværende kvoter for pelagisk konsum- og industrifiskeri, der primært består af sild, makrel og blåhvilling flyttes over på nye »Astrid«, som fremover vil blive drevet efter samme principper som det gamle fartøj. (Gamle »Astrid« blev allerede solgt i foråret til det norske rederi Herøyfjord).

Sikkerhed, komfort og fiskehåndtering
Hovedfokus har under hele byggefasen været på optimeringen af arbejdet ombord, samt sikkerheden for besætningen og ikke mindst komforten. Ligeledes har effektiviseringen af fangsthåndterings- og opbevaringsfaciliteter samt optimering af brændstofforbrug også været et klart mål for rederiet og værftet. Så for at nå i mål med disse ambitioner, er skibet udstyret med alt det nyeste udviklede maskineri og udstyr der findes på markedet.

Hele skibets koncept, og ikke bare fremdrivnings-anlægget eller wincher, er nøje udvalgt, vurderet og beregnet på basis af Rederiets driftsprofil. Her er det rederiets erklærede mål, at drive et bæredygtigt fiskeri med minimal NOX/CO2 udledning pr kg fanget fisk.

Dette har resulteret i en helt ny gennem-arbejdet og beregnet løsning, der sammenlagt giver den mest driftsøkonomiske og klimaoptimerede løsning i den nybyggede snurper / trawler »Astrid«.

Som en del af fremdrivnings-anlægget, er propel-anlægget optimeret til et driftsmønster, hvor størstedelen (omkring 80%) af tiden er fri-sejlads, med en stor enkelt propel.

Nye »Astrid« vil blive udrustet med elektriske wincher og elektrisk fiskepumpe, der med et nyt styresystem, gør det nemmere at overskue samt køre anlægget så effektivt som overhovedet muligt. Vakuumsystemet er leveret af Önnereds Svets AB, er med 6 kompressorer og ved at benytte de 3 vakuumtanke, opnår man et konstant og skånsomt flow af fisken.

Design, indretning og øvrige arrangementer er blevet til i et nært og tæt samarbejde mellem Rederi og Værft. Rederiet har været optaget af innovative og optimerede løsninger, delvis baseret på de senere års meget positive driftprofil fra deres nuværende trawler »Astrid«.

Familien Johansson fra Rederiet Astrid Fiskeri A/S ønskes god vind fremover, fra alle os til alle jer, med jeres nye Snurper og Trawler »Astrid«.

Hoveddimensioner

Længde oa.
91,80 meter
Længde pp.
87,00 meter
Bredde mld
17,00 meter
Bredde hæk
18,00 meter
Dybde 1. dæk
12,10 meter
Dybde 2. dæk
9,30 meter
Dybde 3. dæk
6,80 meter

Kapaciteter mm.

RSW-tanke
3.225 cum
Brændolie
599 cum
Tonnage
4.697 GT
Frame spacing
600 mm

Leverandører

Hjælpemotorer, Genset
Blokke
Vacuum system
Hovedtavler
Elektronik
Hovedentreprise

Teknisk udstyr

Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøveturs fart/gennemsnit;
19,3 knob, diesel-mekanisk/speed step 1.
17,5 knob, diesel-mekanisk/speed step 2.
Hull: – bygget på Karstensen Shipyard Poland, Gdynia, Poland.
Class: DNV +1A Fishing Vessel E0 TMON, hull: Ice-C.

DÆKSUDRUSTNING;
Electriske wincher : leveret af Kongsberg Brattvaag main system, electric:
2 x Trawl wincher : 97,0 t
1 x Tail-end winch : 90,0 t
1 x Topline winch : 90,0 t
2 x Nettromler : 140,0 t
2 x Nettromler : 100,0 t
2 x Not wincher : 40,0 t
1 x End-wire winch : 20,7 t
2 x Purse auxiliary wincher : 15,1 t
2 x Fortøjnings wincher : 12,0 t
1 x Ankerspil
2 x Netsonde winch

FISKEPUMPNING: leveret af MacGregor Rapp, electrisk:
3 x Kabel ruller.
3 x Fiskepumpe ruller.
3x MacGregor Rapp, electrisk fiske pumper, 20”.

Not håndtering: – leveret af MacGregor Triplex,:
1 x Nothaler, Triplex 1020, electric 32,0 t
1 x Net kran, KNR-120, 7,0 tons x 13,8 m.
1 x Net kran, KNR-75

Dækskraner : leveret af MacGregor Triplex, hydraulic:
1 x Fore dækskran, KN-75, 4 tons x 18,0 m.

HP hydraulics: Komplet driftsystem til kraner:
2 x 128 kW pump-units.

Trawl blokke Brdr. Markussen, Blue Line
Anker & kæder AC-14, supplied through Max Fodgaard.

Hovedmaskine og fremdrivning
Hovedmaskine: Wartsila 12V31, 7320 kW @ 750 rpm.
Propeller anlæg: Wartsila 4G1190, d4800 mm.
Reduktions gearbox: Wartsila SCV 112/2-PDC68.
Aksel enerator: Marelli MJRM 710, 3300 kW / 4125 kVA.
SCR system: Wartsila
Hjælpemotorer: 2 x Caterpillar C32, 940 kWe @ 1800 rpm.
Havnegenerator;  1 x Caterpillar C18, 500 kWe @ 1800 rpm

Ror Kongsberg high lift flap ror.
Styremaskine:  Kongsberg Tenfjord SR 723 – 412 kNm.
Thrustesr : 2 x Brunvoll, 1400 kW / 1904 HP.

Startluft compr.: 2 x Sperre HL5/105A.
Driftluftr compr. 2 x Atlas Copco MAS GF11FF
Brændolie filtrering: Green Oil filter.
Smøreolie filtrering : Green Oil filter.
FO transfer pumper: 2 x Bombas Azcue.
Fjernalamer: API / Marine Control Services.
Pumper: Hovedmaskine køling: Bombas Azcue.
Dæks,  Brand og lænsepumper: Bombas Azcue.
Dækslænsepumper: ITT Flygt
Hovedkøler: Kelvion, box coolers.
Lænsepumper: Ellehammer.
FW pressure sets: 2 x Bombas Azcue.
Varmtvandstank: OSO, 200 l/ 2x15kW.
Toiletpumper: 2 x Bombas Azcue.
Sewage vacuum syst: Jets.

FISKETANKE
RSW-system: 3 x PTG FrioNordica, each 1300 kW / 1.118.000 kCal/h.
Circulationspumper 3 x 960 cum/h, Bombas Azcue
Condenser pumper 3 x 260 cum/h, Bombas Azcue
RSW circulationssystem med fjernbetjente
RSW-ventiler med Marine Control Services control system.
Actuators for ventiler: Eltorque.

Vacuum-system: Önnereds Svets:
6 x 87 kW compressor enheder.
3 x 4000 l tanks.

LIVREDNING OG BRANDBEKÆMPELSE
MOB-boat: Viking Norsafe Mako-655 waterjet.
MOB-boat david: Viking MDM DAF-375E.
Redningsflåder: 2 x Viking, 20 pers.
Vandtåge system: Survitec.
Brandmeldesystem: Scana Servoteknikk.

INDRETNING
Styrhus: Værftet.
Styrhus konsoller: Værftet / Norisol.
Indretning: Maritime Montering, Norge.
Indretningsarkitekt: Anitha Brix
Møbler: Maritime Montering / Ekornes, Norway.
Styrehus stole: Nor-Sap 1600.
Ventilation: LF Ventilation.
Vinduer: Promap.
Vinduesviskere: Wynn.
Messeudrustning: Beha, Norway.
Maling: PPG Sigma – vessel completely sandblasted and hot-zinc sprayed.

ELEKTRISK:
LED navigationslys: Den Haan.
Søgelyse: 2 x Polarlight LED.
Tank niveau kontroler: Mobrey alarms.
Electrisk leverandør: KS Elektro.
Power management: Deif Delomatic 4 PMS system.
Hovedtavler: ScanTechnic, Denmark.

Skibet er udstyret med frekvenskonverter med flydende frekvenser mellem 50 og 60 Hz.

Alarm panel / IAS: Marine Control Services.

ELEKTRONIK
Omfattende elektronikpakke med (navigation, fiskesøgning og kommunikation),
leveret af Furuno, Scanmar and Simrad.  Simrad udstyr er leveret af  Sea Mech.

Hovedkomponenter:
Display system: Furuno Smart Bridge
Hoved monitorer; 5 pcs 55” Olorin.
16 stk 32” Hatteland.
6 stk 27” Hatteland.

LF sonar 1: Furuno FSV-25S, 15-25 kHz.
LF sonar 2: Simrad ST94, 25 kHz.
MF sonar: Furuno FSV-85, 80 kHz.
HF sonar: Simrad CS-94.
Ekkolod 1: Simrad ES80
Ekkolod 2: Furuno FCV-38.
Ekkolod 3: Furuno FCV-1900.
Ekkolod 4: Furuno FSS3-BB
3D sonar: WASSP 80 kHz
Strømlog: Furuno CI68.
Net monitor: Marport.
Trawl sonar: Simrad FS-70.

Radar 1 (3 cm): Furuno FAR 2228-X.
Radar 2 (10 cm): Furuno FAR 2228-S.
Radar 3: Furuno DRS6A-NXT
Ecdis: Furuno FMD-3200.
Plotter 1+2: MaxSea Time Zero.
Plotter 3: Olex, 3D.
Plotter 4: Sodena.
GPS: Furuno GP-170
AIS: Furuno FA-170
Gyro kompas: 2 x Simrad RGC-80.
GPS kompas: Furuno SC-130.
Furuno SC-70.
Autopilot: Simrad AP70-system.
VDR: Furuno VR-7000 VDR

V-sat communication: 2 x Sailor 900
Sat-TV system: Sailor
GMDSS: Furuno udstyr til A3 navigation.
VHFs: Furuno.

Autotrawl system: Kongsberg.
ME remote control: Wartsila.
Intercom: Vingtor Stentofon,

S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen
S264 Astrid af Skagen

The hull is built in steel with three continuous decks; and with long forecastle- and boat decks. Wheelhouse, boat decks, funnel and masts are built in aluminium.
Hull shape of round bilge construction with bulbous bow and stern skeg, vertical wave-piercer stem and transom stern.

Below main deck the hull is subdivided into the following watertight compartments: Forepeak, bow thruster-/sonar room, insulated RSW-tank section with 13 tanks and central RSW pump- and manifold room, engine room with main engine connected to reduction gearbox with one, ducted propeller and aftpeak with fuel- and lub oil tanks.

In order to create best possible design for low noise, the accommodation is located as far away from the propeller as possible. In addition a number of constructive steps were made, in order to create a low noise level. During trails noise measurements showed levels well below any requirements and recommendations.

Design principles for main engine / auxiliary arrangement are as follows:
Vessel is fitted with a 7320 kW main engine, connected to one reduction gearbox, driving one propeller. Shaft alternator of 3300 kW is fitted to gearbox PTO.
To supply additional electric power, the vessel is fitted with 2 auxiliary engines / gen-sets, producing 940 kWe each as well as a harbour gen-set of 500 kW.
During heaving/shooting operations at fishing, when the winch system is in use, the shaft alternators will be engaged, and electric power will be supplied from here. When there is demand for full power on the winch(es), there will normally not be same demand for power on the propulsion system. Following the main engine will be power source for both propulsion and hydraulic system.
All electrical power systems are controlled by the vessels DEIF Power-Management-System. Further on bus-bar breaker is fitted in main switchboard, allowing aft thrusters to be fed off shaft alternator and forward thruster and vessels hotel load off the diesel generator set.
Electrical power system is fitted for sliding frequency (60-50 Hz), by means of frequency converters for 400/440 V and UPS clean power static supply/converter for 230 V. This will allow main engine and propeller rpm to be reduced with 17%.

TidligereForrige nyhedKrigen er rykket tættere på i Aalbæk Bugt
Næste nyhedStenrev skal både give bedre kystbeskyttelse og biodiversitet omkring SamsøNæste

Fiskeriordfører vil have svar på hvad overvågningen af dansk fiskeri koster

Russiske trawlere spottet ved østkysten af Grønland snapshot Marinetraffic

Russiske trawlere spottet ved østkysten af Grønland

Fredag den 26. maj 2023 afholdes der generalforsamling i Danmarks Fiskeriforening (DFPO), hvor de lancerer initiativet »Danskernes Fiskere 2023«. foto: DFPO

Danmarks Fiskeriforening afholder generalforsamling på Hindsgavl Slot

PFAS-forbud kan bremse den grønne omstilling

PFAS-forbud kan bremse den grønne omstilling

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest
  • elpriser
  • WordPress kursus
  • MyHvideSande

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept
x
x