info@fiskerforum.dk +45 60 22 09 46
Facebook Instagram Youtube Twitter Envelope
  • English
Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Bornholmsk fisker mister retten til ophugningsstøtte. foto: henrik bechmann

Fuldstændig absurd – Bornholmsk trawler mister retten til ophugningsstøtte

  • oktober 24, 2022
  • Lars Tornsberg
  • Dato: 24/10/2022
  • kl. 11:59
  • Kilde: FiskerForum.dk
  • Kategori: Forvaltning
  • Tags: ophug, Østersøen
  • Land: Danmark
Foto / Video: Henrik Bechmann fb
  • Fiskerimagasinet.NO - Fiskeri - Teknologi - Fartøy - Utstyr - Marked - Forskning
  • Hook&Net - Hook and Net is a trade journal for the international commercial fishing industry,
  • Proffteiner - teiner fra fiskere til fiskere
  • Polar Expo 2026

ANNONCER

Begrundelse: Han skulle have haft minimum 25 procent af sit fiskeri i Østersøen i både 2017 – 18 og 19 – men han havde kun 23 procent i gennemsnit.

Ja dét kan man kun have dybe panderynker og hovedrysten til overs for – Ja man undres over sammenhængen – for fiskeren er jo netop én af de fiskere, der er tvunget væk fra Bornholm pga. sæler og kvotereduktioner på torsk samt lukke perioder, så hvad skulle han ellers gøre, end at foretrække fiskeriet til andre områder, for at opretholde en nogenlunde indkomst, hvis ikke han skulle gå konkurs.

Alene i 2017 landede R 218 »Judith Bechmann« med fiskeskipper Henrik Bechmann for 6 millioner kroner torsk fra en kvote på 550 tons torsk (værdi 7,0 millioner kroner) i Østersøen. Men allerede i 2018 blev myndighedernes kvotereduktioner, sammenholdt med sælernes glubske appetit og deres spredning af paracitter, så voldsomme, at fiskeriet midt på året blev flyttet til Skagerrak og Nordsøen, hvor der istedet blev fisket efter fladfisk og jomfruhummer.

Det har fisker Henrik Bechmann (63 år) fra Nexø så gjort siden 2019, hvor han i fast rutefart, har pendlet mellem Nexø og Hirtshals, for at komme på arbejde, med de afsavn dette måtte give, langt væk fra familie og venner.

En nødvendighed når man har en trawler på knapt 26 meter og en 4 mands stor besætning, som loyalt har arbejdet ombord i mange år og som skal opretholde en fornuftig årsindkomst, så var farvandsskiftet en simpel nødvendighed, hvis økonomien skulle opretholdes og banken stilles tilfreds.

Regelændring sendte bornholmsk fisker udenfor støtteordningen
Da den oprindelige plan for ophugning blev forelagt, lød kravene for ophugning på mindst 20 procents fiskeri i Østersøen og 25 procent heraf skulle være fra torskefiskeriet, men som Nexø fiskeren har fortalt til FiskerForum.dk, så blev dette krav pludseligt, »2 minutter i lukketid«, ændret til 25 procent og da Henrik Bechmann’s fiskeri kun i denne overgangsperiode i gennemsnit kunne mønstre 23 procent, ja så kom Nexø kutteren ikke med i den lovede støtteordning (pt står der omkring 25 bornholmske fartøjer på listen, der opfylder kravene om tilknytning til fiskeriet i Østersøen – heraf ovenikøbet nogle enkelte fartøjer der end ikke har promillenadel i Østersøen).

De myndighedspersoner der har udfærdiget disse regler og som samtidig også administrer ordningen, må have mistet overblikket – hvis ikke kunne man mistænke dem for, at rette procenten ind, så det bedre passede ind med de 50 millioner kroner der er afsat, som en målrettet støtte til de Bornholmske fiskere – men som undskyldning for at ikke alle kan komme i betragtning til ophugningsstøtten, ja så henviser man istedet til EU, der som sædvanligt bruges som »undskyldning«, når noget skal rettes ind og alle oplagte tilskudsberettigede fiskere ikke får.

Kvoteværdi-tab ved Brexit – Østersø-fiskerne får det ikke
For sammenligner man med de fiskere, der kom under Brexit-ordningen, er der en omsætningsnedgang på 20% og til de fartøjet der falder udenfor denne regel og som ikke kommer i betragtning til ophugning kan disse istedet få kompensation for kvoteværditab – det burde denne Østersø-ordning, ifølge »EU Charter of Fundamental Rights« artikel 20 – lighed med loven,(et grundlæggende princip i fællesskabsretten) – også have indeholdt.

Ligeledes burde man ikke have medtaget 2019 som reference år, da man allerede i 2018 blev presset til at forlade Østersøen, hvilket burde være tilgodeset og derfor ikke giver mening at medtage netop détte år.

Absurd forvaltning
Hvis den bornholmske fisker Henrik Bechmann ikke skal have støtte til ophugningen her – så er der da ingen der skal have den – hvad pokker er ordningen så værd – de kunne ligeså godt have lovet 500 millioner i ophugningsstøtte – for der er jo næsten ingen fiskere der opfylder kravene i denne støtte- og ophugningsordning. Det undre flere, at fiskere med kvote i Østersøtorsk i 2017, 18 og 19, men som ikke har fisket kvoterne i Østersøen, kan få støtte, selvom fartøjet nu er solgt til anden side – det virker besynderligt.

Latterligt og pinligt for den siddende fiskeriminister Rasmus Prehn (S), der har hoved-ansvaret for at disse fiskere ikke får den tilstrækkelige hjælp til at komme fornuftigt og værdigt ud af erhvervet. Specielt efter selv samme minister har været i EU til fiskeriministermøde om netop kvoteanbefalingerne til Østersøen i 2023 og hvor samtlige ministre, trods ICES anbefalinger om en større kvote på torsk i vestlige Østersø ikke ville give sig, men istedet opretholdte samme kvote på torsken, som EU-Kommissionen anbefalede sidste år, – en kvote der dengang var beskåret med 88 procent.


Kom nu ind i kampen kære socialdemokrater – det er også jeres 3F ansatte-vælgere der komme i klemme her..

I tilfældet fiskeskipper Henrik Bechmann fra Nexø på Bornholm, så ville et ophugnings-beløb på 6,1 million kroner være tilstrækkeligt til, at den bornholmske fisker kunne trække sig fri af gæld og dermed ud af fiskeriet med bankens accept. Kutter og samtlige kvoter kunne afregnes til denne pris og myndighederne kunne trække en større fisker ud af ligningen omkring Østersøen.

Så ville der være både plads og rum til de fiskere, der fortsat ønsker at fiske omkring Bornholm.


Besøg os på
Seneste Nybygninger
M195M Havsnurp - Nybygning, Karstensens Skibsværft

Nybygning Havsnurp M195M – topmoderne kombifartøj fra Karstensens Skibsværft

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

S264 Astrid af Skagen

Nybygning S264 Astrid leveret fra Karstensens Skibsvæft

TidligereForrige nyhedIslandsk fiskekoncern investerer i danske Polar Seafood A/S
Næste nyhedForhøjelse af visse MAF-rationerNæste

Formanden har ordet: Dansk fiskeri har brug for en »license-to-operate«

Hele 22 ål og 43 torsk var gemt i en større spand i en fiskerjolle i Havnen Hornbæk ved Øresund foto: Fiskeristyrelsen

Fritidsfisker-Jolle afsløret med ulovlig fangst fra Øresund

Varangerfjorden har i generationer været et af Nord-Europas mest artsrige områder – et mødested mellem Barentshavet og det arktiske økosystem, hvor torsk, lodde, sild og utallige andre fiskearter har fundet både skjul, føde og gydepladser. I dag beskriver Arne Pedersen området som en fjord, »der er ved at miste pusten«. foto wikipedia

En norsk fiskers betragtninger omkring hans fjord der langsomt mister livet

Havet gemmer på flere hemmeligheder, end du tror - Videnskabernes selskab

Tredje podcast – Havet gemmer på flere hemmeligheder, end du tror – Havet som fremtidens apotek

ANNONCER

Rock Trawldoor
Hook&Net - Hook and Net is a trade journal for the international commercial fishing industry,
HE Marine A/S

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept