Selvom danskerne ikke bliver bedre til at vælge sunde madvarer, kan en øget uddannelsesindsats blandt dem, der sælger disse varer, gøre en stor forskel.
Det skriver Steffen Andersen, der er formand for Verdens Bedste Fødevarer, i Altinget.dk Debat, hvor han argumenterer for nødvendigheden af nye uddannelsesveje inden for fødevareområdet.
Det er afgørende for Danmark at kunne konkurrere med lande som Frankrig og Italien, hvor sælgerne har en dybdegående viden om deres produkter. Denne ekspertise gør dem i stand til at markedsføre deres madvarer effektivt. Desværre mangler vi i Danmark en tilsvarende indsats, hvilket svækker vores konkurrenceevne.
I en butik som Elgiganten er der altid en sælger klar til at forklare detaljer om et TV. Men i supermarkeder er det sjældent, at personalet kan oplyse om madvarers sundhedsværdi og deres betydning for vores helbred.
Dette behov kan og bør adresseres gennem investering i uddannelse inden for fødevareområdet.
USA tilbyder eksempelvis en Food MBA, men i Danmark er mulighederne begrænsede. Vi mangler uddannelser, der kombinerer viden om fødevarer med kommercialisering og markedsføring. Steffen Andersen foreslår oprettelsen af nye uddannelser såsom cand.merc. alimentum (næring) og HD i “Commercial Food Economics”. Disse uddannelser skal fokusere på både produktviden og markedsføring.
Manglen på viden blandt dem, der arbejder med fødevarer, hæmmer kreativiteten i salget af sunde produkter.
Steffen Andersen har selv været kommercielt ansvarlig i 40 år og oplevet en manglende efterspørgsel efter produktviden. Dette resulterer i, at prisen ofte bliver den afgørende faktor for forbrugerne, frem for sundhed og kvalitet.
Det er nødvendigt at starte med topledelsen i de danske fødevarevirksomheder. De administrerende direktører bør opdateres med den nyeste ernæringsvidenskab én til to gange årligt. Dette kan integreres i virksomhedernes ESG-strategi, så samtaler med forbrugerne også omhandler sundhed.
Der er mange muligheder for at fremme viden om fødevarer gennem aftenskolekurser, uddannelsesprogrammer på professionshøjskoler og erhvervsakademier. Vi må være kreative for at stimulere en mere innovativ tilgang til markedsføring af sunde madvarer.
For at Danmark skal kunne konkurrere internationalt, er det afgørende at implementere nye uddannelser, der styrker viden og kompetencer inden for fødevarer og sundhed.
Du kan læse hele Steffen Andersens indlæg i Altinget debat her