Nordlaks bestiller endnu en LNG-Hybrid-brøndbåd

Nordlaks bestiller endnu en LNG-Hybrid-brøndbåd

En af Norges største havbrugskoncerner Nordlaks bestiller endnu en LNG brøndbåd (Gas/batteri-hybrid), ifølge en netop udsendt pressemeddelelse. Formålet er at reducere yderligere i dieselforbruget, når der transporteres levende fisk. Nybygningen forventes sammen med den anden LNG-brøndbåd, der allerede er under bygning, at være klar til levering i 2021.

Koncernchef Eirik Welde fra Nordlaks begrunder valget af to nye LNG-hybridbåde med, »Teknologiudviklingen gør, at vi som virksomhed, på stadigt flere områder kan tilvælge løsninger der både er gode for miljøet og for forretningen.« Eirik Welde forklarer videre, at et andet eksempel er ved produktionen af el med diesel-generatorer. Her er der allerede slukket for 29 strømgeneratorer på de 39 Nordlaks lokationer. I 2019 vil vi tilslutte yderligere seks nye steder til el-nettet. Så sammenlagt, med overgangen til flydende naturgas (LNG) samt el, begynder det at ligne noget.

Lakselus-problematikken er en anden begrundelse for at vælge at bygge de to nye brøndbåde. Fremover vil denne luse-behandling foregår lukket ombord på bådene, hvor tingene bedre kan kontrolleres. Vi ønsker også her, at have tilstrækkelig kapacitet og selvfølgelig et ønske om selv at kunne styre processen, fortæller Welde.

Flydende gas (LNG) erstatter diesel

I et tæt samarbejde med NSK Ship Design, NOx-fonden og Enova har Nordlaks valgt aktivt at satse på flydende naturgas (LNG), i brøndbådene med supplerende batteripakke og el-tilslutning fra land.

Dette alene vil med, brugen af LED-lys, batteripakke og el forsyningen fra land, betyde en årlig reduktion på 1864 tons Co2, som kommer miljøet til gode.

NOx reduktion

Ved brug af gas-motorer istedet for diesel, sparer man 30 procent på Co2-udslippet, da en ren gas-motor udnytter energien betydeligt mere effektivt. Ligeledes vil brugen af Naturgas sparer miljøet for 90 procent af udslippet af de miljøskadelige NOx gasser. Man har her beregnet reduktionen af NOx til 136.000 kg.

Tegnet, beregnet og designet i Harstad

Begge fartøjer er designet af NSK Ship Design i Harstad og her er man selvfølge stolte og glade for, at Nordlaks har bestilt yderligere en brøndbåd af NSK designet 4126. For som marketingschef Thomas Myhre fra NSK Ship Design siger, »Så har vi selv en stål og klippefast tro på konceptet, med en ren LNG/batteri-løsning, som giver besparelser i brændstoføkonomien, når man sammenligner med brugen af andre traditionelle brøndbåde. Det er selvfølgelig en stor dag for os,« understreger han efterfølgende.

Nordlaks meddelte allerede i september måned, at man havde solgt brøndbåden »Bjørg Pauline« til Intership Nord. Den nyligt indgåede kontrakt på de nye brøndbåde, får ikke indflydelse på Timecharter aftalerne, som blev indgået med Intership Nord i forbindelse med salget.

Skibene bygges ved Tersan Shipyard i Tyrkiet og vil hver have en længde på 84,25 meter og en bredde på 19.0 meter. Brøndbådene vil kunne fragte over 600 tons levende fisk.  

Kilde: Nordlaks og NSK Ship Design FiskerForum.dk