Det er det norsk-ejede Atlantic Sapphire, der med anlæg både i Danmark i Hvide Sande og i USA i Florida, nu sætter deres første produktion af opdrættede laks til salg fra mandag.
Dermed har firmaet nået en vigtig milepæl for den US-baserede produktion samt det store amerikanske hjemme-marked, og hvor det ikke mindst er et kæmpeskridt frem mod målsætningen om en årlig lakse-produktion på op mod 90.000 tons laks, der forventes stigende hen mod 2031 med et estimat på henved 220.000 tons årligt, leveret til slutbrugerne.
Atlantic Sapphire har med sit banebrydende BluehouseTM landbaseret lakseopdræt, transformeret proteinproduktionen lokalt og globalt. Virksomheden etablerede tilbage i 2011 sit innovationscenter i Hvide Sande Danmark, med fokus på at udvikle bæredygtig og miljøvenlige opdrætsmetoder, så virksomheden kunne producere laks i stor skala til slutbrugermarkedet.
Laksefirmaet Atlantic Sapphire afslutter den første kommercielle høst af landbaseret opdrættet laks på det amerikanske anlæg, hvilket er en stor og afgørende milepæl i selskabets historie og første aftagere af laksene er store købere som, Giant Eagle, New Seasons Market, Publix, H-E-B, Sobey’s samt Safeway, Sprouts Farmers Market, Wegmans og andre. Men første aftager bliver The Chef’s Warehouse i Connecticut, som leverer kvalitets gourmet-mad engros til førende restauranter i staterne.
Ny skal den landbaserede laks stå sin prøve
For igennem de sidste 10 år har Atlantic Sapphire været igennem både op- og nedture, og med forsøg ved det danske innovationscenter i Hvide Sande, har man prøvet konceptet af. Men med første leverance af laks fra det amerikanske anlæg i Florida, er virksomheden nu trådt endegyldigt ind på lakse-markedet. Spændende bliver det derfor at følge om slutbrugerne nu også vil købe og spise den landbaseret laks og hvordan vil detailhandlere placere laksen markedsføringsmæssigt og formidle dens bæredygtigheds- og sporbarhedshistorie, som Atlantic Sapphire er så stærkt afhængig af for den pris, den har brug for for at dække og retfærdiggøre omkostningerne til produktionen af laksen.
Denne »Mammoth Miami Bluehouse«, som Laksen kaldes på det amerikanske marked, sælges til en vejledende udsalgspris på 14,99 dollars, svarende til 95,37 danske kroner pr. Pund, hvilket bestemt hører til i den øverste ende af laksepriserne i USA. Walmart sælger for eksempel sine friske atlantiske laksefileter for kun 7,50 dollars, svarende til 47,72 kroner pr. pund i USA. Derfor bliver det interessant at se forbrugernes købelyst, og om man er villig til at give næsten dobbelt op på Miami Bluehouse laksen.
Men som flere branchefolk rigtigt påpeger, er det et helt andet produkt man tilbyder, end laksen fra de Nordatlantiske Havbrug. Denne »Mammoth Miami Bluhouse« laks har aldrig været frossen og dens vej fra farm til slutbruger er kort og enkel, hvor den maksimalt kun har været 2 dage ude af vandet inden den ender på middagsbordet hos slutbrugeren. Bag hele dette setup ligger nogle enorme kapitalinvesteringer og en imponerende teknologi med en faglig dygtig håndtering af en akvakultur, der opererer efter nogle helt unikke bæredygtighedsprincipper, nytænkende og innovative, som er blandt branchens bedste, hvor tovholderne og iværksætterne selv har været med helt fremme i udviklingen af konceptet.