»Det er ikke vejen ud af krisen for dansk fiskeri at ophugge hvert femte fiskefartøj med støtte fra den danske stat for derefter at lade fiskerne sælge de ophuggede fartøjers kvoterne videre til højestbydende,« mener kystfiskernes formand og næstformand.
»Dette forslag fra DFPO vil kun øge koncentration af danske fiskekvoter på få hænder og dermed ikke bidrage til udviklingen af et mere bæredygtigt og skånsomt fiskeri, sådan som der ellers ser ud til at være politisk opbakning til,« siger de videre.
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri PO er dermed uenig med et nyt forslag om ophugning fra Danmarks Fiskeriforening PO.
FSK-PO præsenterer i stedet en 10-punktsplan, som bl.a. skal afhjælpe Brexit-aftalens store indhug i de danske fiskekvoter samt faldende kvoter for vigtige fiskebestande i Østersøen.
FSK-POs 10-punktsplan for dansk fiskeri
- Kompensation for Brexit så hurtigt som muligt. Dem der har mistet retigheder skal kompenseres. Men hvis det større fiskeri ikke er rentabelt bør det omlægges fra store til små fartøjer. Mindre fartøjer er billigere i drift og man skal fange færre fisk for at få det hele til at løbe rundt
- Omlæg fiskeriet til skånsomt fiskeri. I det skånsomme fiskeri er der minimal eller ingen bifangst af små fisk, ingen negativ påvirkning af havbunden og et lille brændstofforbrug
- Styrk håndhævelsen af motorkraftbegrænsninger de steder i Danmark, hvor begrænsninger er indført.
- Opret store områder til skånsomt fiskeri. Minimum 20 procent af havet reserveres til kystfiskeriet. Bomtrawlere skal fx væk fra kysten og helt væk fra kystfiskerne fiskepladser, hvorimod sameksistens med andre sektorer som f. eks. havvind sagtens kan være en mulighed.
- Fiskeriet skal satse på højværdi-arter i de mest værdifulde størrelser og statsmærket NaturSkånsom skal styrkes og forankres i alle led i værdikæden.
- Generationsskiftet i ålefiskeriet skal sikres og den beskyttede kystfiskerordning styrkes.
- Havbunden skal beskyttes, så råstofindvinding og klapning ikke længere foregår i områder med gydepladser, opvækst-områder og i områder hvor der stadig lever fisk hele året.
- Oprettelse af fuldt beskyttede områder der placeres så de gavner både biodiversitet og det skånsomme kystfiskeri.
- Kortlægning af sæler og skarvers påvirkning på fiskebestande og den marine biodiversitet i hele Danmark med henblik på at skabe den rette balance. Og på den baggrund skabe en økosystembaseret forvaltning med plads til både sæler, skarver og fiskeri.
- Udledning af næringsstoffer skal reduceres, kystområder og fjorde skal restaureres og så skal kystfiskerne støttes i udviklingen af småskala hav-marker. Alle indsatser vil gavne natur, havets mulighed for at optage CO2 og kystfiskernes forretningsmuligheder.
Søren Jacobsen forklarer som formand i Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri PO, og kystfisker fra Helsingør, at fiskerne i 2007
fik foræret kvoter for milliarder af kroner kvit og frit fra staten. Nu skal de selvsamme fiskere så også have penge af staten for at hugge deres skibe op, og samtidig have lov til at sælge deres kvoter videre. Det er ifølge formanden i FSK-PO helt galimatias og fører på ingen måde til et mere bæredygtigt og skånsomt fiskeri, der bidraget til vækst og udvikling.
»Hvis der skal ophugges fartøjer, bør det kun være de aktive fartøjer. Og de fiskekvoter der er knyttet til fartøjerne skal tilfalde staten, så de fremadrettet kan bruges til at udvikle dansk fiskeri i en mere skånsom og bæredygtig retning«, fortsætter Søren Jacobsen
Foreningens nye 10-punktsplan viser, hvordan dansk fiskeri kan komme styrket ud af den nuværende krise og samtidig blive både mere rentabelt, samfundsmæssig nyttigt og grønt, blandt andet ved at satse mere på de mindre fartøjer.
»Hvis det større fiskeri ikke er rentabelt, bør det omlægges fra store til mindre fartøjer. Små fartøjer er billigere i drift, og der skal fanges færre fisk for at få forretningen til at løbe rundt«, siger Reinhardt Schmidt, næstformand i FSK-PO og kystfisker fra Thyborøn.
»I stedet for at ophugge skibe og koncentrere kvoterne yderligere på færre fartøjer, bør man gå den modsatte vej. Det, der er behov for er flere fiskere på flere mindre skibe. Det styrker både fiskerierhvervet og følgeerhvervene på land«, fortsætter Reinhardt Schmidt.
10-punktsplanen fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri PO er fremsendt til minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Rasmus Prehn, samt Folketingets miljø- og fødevareudvalg.