Islandsk Kystvagt afviste og nægtede, i sidste uge, det motorskadet Færøsk ejet skib Næraberg, at anløbe Havnen i Reykjavik på Island, for at få udbedret skaderne om bord.
Afvisningen var på et tidspunkt ved at udvikle sig til en mindre diplomatisk krise mellem de to ø stater. Island og Færøerne har altid haft et tætknyttet broderskab imellem sig, så afvisningen kom som et chok for besætningen på Næraberg. De færøske myndigheder henvendte sig straks til Island og udbad sig en forklaring og samtidig havde mange Islændinge også stået uforstående overfor afvisningen. De startede en facebook side op, hvor man støttede mandskabet på den færøske trawler Næraberg. Årsagen var at ingen fiskeskibe må anløbe Islandske Havne, med mindre man har en makrelaftale, og det havde det indlejet skib til fangst efter makrel ved Øst Grønland ikke.
Efterhånden som diplomatiet begyndte at virke, kom først tilladelsen til at lægge til kaj, men kun for at få ordnet motoren og ikke andet. Derefter måtte de færinge, der skulle afløses på skibet, få lov at komme i land. Men stadig ingen tilladelse til at bunker olie, få nye forsyninger om bord eller bare at komme i land. Efter massivt pres fra den menige Islænding og det absurde i at to, ellers venligsindede stater, pludselig næsten ikke kunne tale sammen, blev alligevel for meget og Island er da også efterfølgende kommet med en uforbeholden undskyldning til Færøerne og det forlyder at besætningen om bord på Næraberg nu kan færdes, som man plejer at gøre på Island.
Makrelfiskeriet skiftes ud med fiskeriet efter guldlaks
Det er de tre færøske partrawlere, der netop er blevet færdige med makrelfiskeriet og nu vender tilbage til fiskeriet efter guldlaks. Det er partrawlerne Vestmenningur/Skoraberg, Eyturbúgvin/Vesturbúgvin og Polarhav/Stjørnan.
25.000 tons makrel landet i Neskaupstaði op Island
På fiskemelsfabrikken Sildavinnslan i Neskaupstadur, går silden både til frysning og til fiskemel. Indtil i år har de modtaget 25.000 tons makrel. Fiskeriet efter makrel har været rigtigt godt på Island i år. Det er særligt skibene Beitir, Børkur, Bjarni Olafson, Birtingur og Bjartur som har haft et godt fiskeri og ladet mange makrel. Af de skibe som lander frossen makrel er det Vilhelm Thorsteinson og Kristina, der har landet flest.
Dødsfald ombord på Lineskibet Stapin
Lineskibet Stapin kom i sidste uge ind med 62,2 tons, men dette var ikke grunden til, at lineskibet lagde til kaj på Toftir. Det færøske flag var på halv, da et besætningsmedlem på 56 år, var død om bord af et hjertetilfælde. Rederiet havde sørget for en præst ombord, og der blev holdt en mindegudstjeneste før kisten blev båret fra borde, og efterfølgende kørt til Kirken på Toftir. De landede de 62,2 tons senere, det meste som var i lasten var lange, som har en kilopris på 10 kr. Lasten er vurderet til 653,832,30 kr.
Tórshavn
Den mindre trawler Skálafossur lander en last på 10 tons til Barið i Tórshavn, hvoraf det meste er sej. De har fisket vest for Færøerne på denne tur og inden de tager afsted igen, skal der lige laves lidt småreparationer. Kutteren Alberg lander en last på 3,9 tons som er fisket på 4 dage vest for Færøerne. Det meste som er i lasten er lange, som har en kilopris på 12 kr. Lasten er vurderet til 77,460,00 kr., og fiskeriet betegnes som værende godt. Partrawlerne Jaspis og Ametyst lander en last på 100 tons til Barið i Tórshavn, det meste som var i lasten var sej. De har fisket i 10 dage øst og syd for Færøerne på denne tur og fiskeriet har været godt. Kutteren Líraberg lander til Barið i Tórshavn, de har fisket i 4 dage vest for Færøerne og fiskeriet har været godt. Lasten er på 5,3 tons, hvoraf det meste er helleflynder, som har en kilopris på 70 kr. Lasten er vurderet til 97,350,00 kr.
Eiði
Den mindre kutter Gordrúgvin lander en last på 2 tons, som er fisket på et døgn nord for Færøerne. Det meste som er i lasten er torsk som har en kilopris på 12 kr. Lasten er vurderet til 24,740,00 kr. Kutteren Volunteer lander 24,9 tons på Eiði, efter 6 dages fiskeri. Det meste som er i lasten er 17,1 tons torsk, som har en kilopris på 14,11 kr. Lasten er vurderet til 377,831,00 kr. Kutteren Mýlingur lander en last på 19,7 tons, ligeledes efter 6 dages fiskeri. Fangsten bestod overvejende af 8,3 tons torsk, som har en kilopris på 13,73 kr. Lasten er vurderet til 311,602,02 kr.
De har fisket i 6 dage denne tur og fiskeriet har gået godt.
Toftir
Lineskibet Váðasteinur lander en last på 37,9 tons hvoraf det meste er torsk, som har en kilopris på 12 kr.
Lasten er vurderet til 489,985,00 kr. De har fisket i 8 dage på denne tur og fiskeriet har været godt. Kutteren Luttur lander en last på 2,3 tons, som er fisket på et døgn ved Færøerne på denne tur. Det meste som er i lasten er torsk, som har en kilopris på 11 kr. De har fået lasten vurderet til 28,233,00 kr.
Vestmanna
Fram landede 130 tons makrel til Vestmanna Seafood i ugens løb. De havde kun dette ene hal på turen, hvorefter de måtte standse fiskeriet efter makrel, da fælleskvoten for partrawlere efter makrel standsede kort efter. De har været uheldige. De havde først ligget stille i en uge, på grund af en turbinepumpe der var til reparation ved værftet Mest i Tórshavn, og da de så endelig kunne komme på fiskeri igen, ja så stoppede fiskeriet efter første træk.
Tvøroyri
Høgiklettur landede 1200 tons fine makrel, med en gennemsnit vægt på 420 gram. De har fisket ved Færøerne på samme felt, som de andre makrel skibe har gjort. Fiskeriet har været godt og så snart de havde landet til Varðin Pelagic tog de tilbage på fiskeri.
Fuglefjord
Finnur Fríði lander en last på 1400 tons til Pelagos i Fuglefjord.
De landede kun en del af lasten til Pelagos, resten blev landet til Varðin Pelagic på Tvøroyri.
De har fisket på makrelfeltet ved Færøerne og fiskeriet har været godt på denne tur.
Klaksvík
Filettrawleren Sjúrðaberg kommet hjem. De ankom i ugens løb med 460 tons helfrossen torsk, som er fisket i Barentshavet. De begyndte straks med losningen, og de går på makrelfiskeri ved Færøerne på næste tur. Lineskibet Jákup B lander 61,7 tons til Kósina i Klaksvik, det meste som er i lasten er 32,7 tons torsk som har en kilopris på 14,16 kr. Lasten er vurderet til 886,021,60 kr., som de har fisket i 12 dage på denne tur og fiskeriet betegnes som værende jævnt godt.
FiskerForum.com