Skipper Jørgen Stenstrup Jacobsen med kutteren S 530 Yokotani fra Aalbæk, har sammen med Jesper Faurholt fra Jobi Værft A/S Aalbæk, længe arbejdet med ideen om både at forlænge fartøjet og forenkle nogle arbejdsrutiner, når fartøjet, som planlagte skulle have sin overhaling i slutningen af 2013 og i begyndelsen af 2014.
Fartøjet har gennem tiden fået flere overhalinger, med blandt andet ny kølelast i 2000 og nyt ror og styresystem i 2002 samt omstyring dæk og pilot på dæk i 2004 m.m. Men denne gang har skipper ønsket det anderledes. Og sammen med Jobi Værfts tegnestue, har de lagt hovedet grundigt i blød og sammen fundet og fået nedfældet Jørgen S. Jacobsens ideer på papir og udfærdiget en egentlig produktionsplan over de nyskabende ændringer fartøjet skulle igennem.
Efter en sonderingsrunde på Hirtshals Havn og efter mange samtaler med havnens øvrige garnfiskere, havde skipper fra Yokotani og værftet fra Aalbæk, dannet sig et rimeligt præcist billede af hvilke ændringer og løsninger, S 530 skulle have foretaget.
Første Jobi Transportør
Med hjælp fra Jobi Værfts industriafdeling i Dronninglund, blev den første Jobi Transportør tilvejebragt og installeret. En enkel fodbetjent fuldhydraulisk opreder til i alt ni pounds / garnkasser med plads til mere end 216 længder garn. En installation der er holdt svævende over agterenden, således der intet er til at hindre garnene over rælingen agterud. En løsning der er gjort sammenhængende lige fra garnene bliver halet og til de opredes og samtidig en løsning der arbejdsmiljømæssigt fjerner uhensigtsmæssigt træk og løft samtidig med det sparer mandetimer. En løsning der helt flugter med skippers ønske om det arbejdstidsbesparende og nedbringelsen af forkerte arbejdsstillinger ved oprederen.
Værftet kobler industrien ind
Jesper Faurholt fra Jobi Værft A/S fortæller til FiskerForum, at netop koblingen mellem Jobis værftet og firmaets industriafdeling, har klappet fra første færd. Ekspertisen med procesløsning og styringer, til den praktiske værftshåndtering, har her vist sin værdi og givet mange nye løsninger på garnfartøjet, ligesom O.C. Consult ved Ole Christensen har været en uvurderlig sparringspartner i projektet og bistået med beregninger.
En enkel fodbetjent fuldhydraulisk opreder
Løsninger som vakte naturlig interesse, fra de fiskere, der i fredags lod vejen falde forbi receptionen ved det gamle Kurt Sørensens Skibs- og Bådebyggeri Aalbæk på havnen.
S 530 Yokotani har hele mandagen ligget ved JOBI værftet i Aalbæk, nymalet og forlænget med 2 meter, så båden i dag måler lige under 17 meter. Ved ombygningen og med installationen af den nye Jobi garntransportør, har kutteren også fået kigget motor og de øvrige maskiner igennem samt fået ordnet elsystemet. Sammen med et nyt syn, er fartøjet helt klar til fiskeri i midten af denne uge.
FiskerForum.com