Trawler væltet på Færøsk værft.
Den 52 meter lange filettrawler Sjúraberg var på vej ud af tørdokken da ulykken skete. Skibet væltede om på siden, på grund af en fejl ved stabiliseringen af skibet, inden tørdokken var fyldt helt op med vand. Det forlængede dog kun turen ud fra værftet med et par timer, da uheldet ikke havde givet trawleren større skader, så Sjúraberg behøvede ikke at forlænge sit værftophold og er nu taget til Klaksvik, hvor det de næste par dage skal klargøres og rigges om til det kommende fiskeri.
Den grønlandske filettrawler Polar Prinsess lander sin fangst på Færøerne. Den ankommer til Faroe Pelagic i Kollefjord med 2000 tons filet, som er deres del af den grønlandsk kvote i Barentshavet. Ombord består besætningen overvejende af færinger og skibets to kaptajner er ligeledes begge fra Færøerne. Polar Prinsess blev bygget tilbage i 1989 til JFK-Trol i Klaksvík som Skálaberg, som i 2003, skiftede trawleren ud med en ny Skálaberg.
Mistanke om narkotika ombord på færøsk trawler.
En mistanke der fik både skibsreder Hanus Hansen og skipper Ólavur Biskopstrø, til at skride til handling. Politiet blev tilkaldt, men efter at 11 betjente med 2 politihunde, havde gennemsøgt trawleren fra top til bund i flere timer, kunne man melde rent skib og mistanken viste sig heldigvis grundløs. Trawleren Gadus fik med sin 32 mand store besætning, herefter atter lov til at fortsætte turen til fiskepladsen i den russiske del af Barentshavet.
Store landinger af blåhvilling (Sortmund)
Den islandske not/trawler Lundey landede 1600 tons blåhvilling (sortmund) til Havsbrún i Fuglefjord. De har fisket tæt på Færøerne og det har også været en medvirkende årsag til at de landede fangsten i Fuglefjord. Norðborg lander ligeledes med fuld last. 1340 tons hvoraf 300 tons er helfrossen Blåhvilling (sortmund) og 1040 tons hoved skåret blåhvilling, plus yderligere 85 tons fiskeolie. Inden losningen bunker de først olie i Fuglefjord. Norðborg tager på endnu en tur efter blåhvilling (sortmund), men venter til efterårtet med at fiske resten af deres kvote efter blåhvilling. Endvidere er Næraberg på vej ind med fuld last helfrossen blåhvilling på 2100 tons, som de har fisket ud for Færøerne. De lander fangsten til Faroe Pelagic i Kollefjord.
Klaksvík:
Partrawlerne Polarhav og Stjørnan lander en fuld last af guldlaks til Klaksvík, og de regner med, at der i alt er 250 tons i lasten og der er således stor tilfredshed med turen og fangsten som helhed. Det er Kósina i Klaksvík der modtager guldlaksen. Lineskibet Polarstjørnan lander omkring 2 tons helleflynder, som har en kilopris på 44,33 kroner og en samlet lastværdi på 92,660,00 kroner. De har fisket i en uge vest for Færøerne. Kutteren Kallanes lander 5 tons, hvoraf de 1,8 tons er sperling, der har en kilopris pr. 9,00 kroner. Hele fangsten er opgjort til 38.470,00 kroner. En fangst de har taget nord for Færøerne på denne tur. Endvidere kommer filettrawleren Gadus ind med 750 tons torskefilet, der er fisket siden den 28. februar, i den russiske del af Barentshavet.
Toftir:
Garnskibet Oknin lader 12,3 tons på Toftir, fortrinsvis hellefisk, som opnåede en afregningspris på 24 kroner pr. kilo. Hele fangsten, der er fisket i 8 dage ud for Færøerne, er opgjort til 260,205,00 kroner.
Thorshavn:
Den mindre trawler Skálafossur lander 15,3 tons til Barið i Thorshavn. En last der hovedsageligt bestod af 4,8 tons kuller, og som indbragte en kilopris på 10,42 kroner. Fangsten, der er fisket nord for Færøerne, er vurderet til 163,530,00 kroner og trawleren Phoenix lander 12,9 tons, fortrinsvis hellefisk, der indbragte en killopris på 26,00 kroner og en samlet værdi på 293.846,00 kroner, efter en fiskeri på 7 dage øst for Færøerne. Ligeledes lander Garnskibet Thor 7,2 tons hellefisk i Thorshavn, med en kilopris på 21,50 kroner. Hele fangsten er hentet efter et 5 dages fiskeri ud for Færøerne, er vurderet til 154.800,00 kroner. Endvidere lander Edna, som har partrawlet med Beinisvørð i en uge øst for Færøerne, 100 tons sej til Thorshavn.
Leirvík:
Den mindre trawler Jens Leon lander 11,7 tons i Leirvík, fortrinsvis torsk, som har en kilopris på 14,00 kroner, og en lastværdi på 13,446,00 kroner. De har fisket i 7 dage nord for Færerne på denne tur. Trawleren Olga Maria lander 3,2 tons i Leirvík, fortrinsvis kuller, der har en afregningspris på 10,41 kroner. Fangsten indbragte 38.382,46 kroner, for et fiskeri på 3 dage nord for Færøerne.
Eiði:
Efter et fiskeri på 4 dage vest for Færøerne, lander kutteren Mýlingur 5,4 tons på Eiði, hovedsageligt kuller, der har en kilopis på 12,66 kroner, samt en lastværdi på 63.059,88 kroner.
Fuglefjord:
Fagraberg lander 3000 tons til Havsbrún, som er fisket på rekordtid på kun 3 døgn.
Det er Havsbrún, som køber blåhvillingen fra Fagraberg. En fangst der er fisket ud for Færøerne. Efter losningen tog Fagraberg tilbage til fiskefeltet.
Hvalba:
Efter et fiskeri Øst for Færøerne, har Partrawlerne Breiðanes og Hamranes landet 280.000 pund, hvoraf det meste er sej. Når skibene har landet fangsten i hvalba, tager de til skotland, hvor skibnene skal på værft.
Runavik:
Partrawlerne Skúgvur og Munkur lander efter en uges fiskeri, 100 tons sej, som er fisket øst ud for Færøerne, til Faroe Orgin, der også ejer skibene. Ligeledes har Partrawlerne Heykur og Falkur også haft en god tur. De lander 300 tons, fortrinsvis sej, til ejerne Faroe Orgin.
Vági:
Trawleren Beinisvørð og trawleren Edna lander deres fangst i Vági. De har partrawlet ca. 100 tons i alt, hvoraf fangsten hovedsageligt består af sej. Fiskeriet betegnes som godt og skibene tager derfor hurtigst muligt tilbage til fiskeriet.
Rejetrawleren Havborg er på vej ind til Norge med lasten fuld af 400 tons rejer. Men inden landingen, har de nogle opgaver der først skal løses, man skal sætte en opsynsmand af på et russiskt kystbevogtningsskib hvorefter de skal yde assistance til en trawler fra Lituanien, som har fået noget i skruen. Fiskeriet har været tilfredsstillende på denne tur.
Enniberg er taget til Irmingerhavet ud for den grønlandske østkyst, for at fiske rødfisk. Trawleren havde inden landet 630 tons i Thorshavn, som var fisket i 24 dage i Barentshavet. De blev kun to dage i Thorshavn, hvorefter kursen blev sat mod Østgrønland.
FiskerForum.com