Brancheorganisationen Danske Havne har i flere dage været i en tæt og løbende dialog med Transportministeriet om russiske skibe og hvorledes man skal handle.
Branchedirektøren er glad for den tillidsfuld dialog, skriver Danske Havne på deres hjemmeside.
»Det er klart, at vi har mange medlemmer, der efterlyser klare retningslinjer for, hvordan vi skal behandle russiske skibe, der anløber danske havne. Og om vi overhovedet skal modtage dem.« siger formand for brancheorganisationen Danske Havne, Carsten Aa, der også er direktør for Odense Havn.
»Vi vil som branche naturligvis følge de retningslinjer, der kommer. Det er kun godt, hvis alle ved, hvad vi har at rette os efter, så vi ser frem til myndighedernes afgørelse, enten nationalt eller på EU-niveau«, siger Carsten Aa.
Direktør Tine Kirk, Danske Havne siger, at hun i flere dage har haft en løbende og god dialog med ministeriet, der fuldt forstår behovet for retningslinjer:
»Dialogen med Transportministeriet har haft to spor, et nationalt og et EU-spor. Som branche foretrækker vi en EU-aftale som den, udenrigsministeren efter et EU-ministermøde i søndags skitserede, hvor målet er at lukke alle EU-havne for russiske skibe. Det vil når alt kommer til alt nok den bedste løsning, for så bliver ingen landes havne kastebolde for Rusland, der naturligvis vil søge at skaffe skibe anløb, hvor de kan. Hvis hele EU er lukket havn så at sige, er det mest enkelt,« siger Tine Kirk.
Hun forstår fuldt ud sine medlemmers behov for, at der hurtigst muligt kommer afklaring. Hun peger dog på, at det er en kompleks sag, både med hensyn til afklaring af skibets endelige ejer og godsets herkomst.