Det er det norsk Enova, der er ejet af det norske ministerium for klima og miljø der aktivt bidraget til at reducere drivhusgasemissioner og til udvikling af energi og klimateknologi samt styrke forsyningssikkerheden, der nu lancerer en støtteordning for norsk fiskeri, så man kan opnå økonomisk støtte til at få installeret batteridrift i både nye og eksisterende fiskefartøjer.
Målet er at sætte fart på reduktionen af miljøfarlige stoffer til søs, da grøn skibsfart er en prioritet for den norske regering.
Kystmagasinet.no gengiver den norske klima og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) der i en kommentar til den grønne omstilingen indenfor skibsfarten siger, »Vi skal halverer udslippene fra skibsfarten inden 2030, det er derfor en vigtig udvikling indenfor batterielektrificeringen der skal fortsætte, så vi kan nå vores mål og bidrage til en yderligere udslipsreduktion fra skibsfarten.«
Til det siger adm. direktør i norske Enova, Nils Kristian Nakstad, at det skal være både enkelt og nemt at søge og få svar samme dag. »De sidste år har vi set en meget positiv udvikling i klimatiltagene for den maritime branche og batteri-drift er så småt begyndt at få fodfæste i den norske maritime branche. Nogle fiskefartøjer og brøndbåde samt offshorefartøjer er allerede gået foran på vejen mod elektrificeringen og med de gode støttetilbud til omlægningen der i dag foreligger, håber vi at få resten af branchen med over,« lyder det fra den norske Enova direktør.
Det langsigtede mål for Enova’s investering i batterielektriske løsninger til søs er, at nul-emissionsskibe bliver konkurrencedygtige med konventionel teknologi, der på sigt foretrækkes af markedet selv, uden offentlig støtte.