Den store reje- og fabrikstrawler »Karine H« har på Karstensens Skibsværft fået en om-rigning til en tredobbelt trawler og nyt udseende med en ny dyb-grøn farve på skroget.
Fartøjet har tidligere været på danske hænder, »Ocean Prawns« og »Canadiske Clearwater«. de har nu deres nye »Atlantic Enterprise« under opførelse på Tersan-værftet i Tyrkiet, skriver Kystmagasinet.
»Karine H« har forladt værftet i Skagen og befinder sig nu i Bekkjarvik i Austevoll, for at gøre sig klar til fiskeriet. Den store trawler, er ifølge Kystmagasinet, den første kapacitets-forøgelse i den norske fiskerflåde i længere tid.
I januar kunne det norske Kystmagasin fortælle at den canadiske fabrikstrawler »Atlantic Enterpris«, har fået norske ejere. Siden midten af december har trawleren været på Karstensen Skibsværft i Skagen til en større om-rigning samt en lang række andre modifikationer.
Bygget ved Langsten Verft i Tomrefjord
»Atlantic Enterprise« blev i sin tid bygget på Langsten Skibsværft i Tomrefjord, Møre og Romsdal, tilbage i 2002. Trawleren har en længde på 70,5 meter og en bredde på 16 meter. Den er på 3.391 bruttotons og har et fryserum på 1.895 kubikmeter. Frysekapaciteten er på hele 70 tons IQF-rejer om dagen. Motoren er en Wärtsilä med en effekt på 7.800 hestekræfter.
Investeret flere hundrede millioner kroner i ældre trawlere
Ifølge den norske opkøbs-ansøgning, er der investeret 290 millioner NOK i fabrikstrawleren. Heraf er 59 millioner NOK ifølge købsansøgningen egenkapital, mens resten er optaget som tre lån ydet af DNB, Sparebanken Vest og Innovation Norge.
Det er det nyetablerede firma Halstensen Prawn AS i Austevoll, der har købt trawleren. Selskabet ejes igen af Nye Halstensen Holding AS.
De ejer også de større pelagiske fartøjer som:
- »Manon« (70 meter)
- »Slaatterøy« på 88 meter
- »Gardar« på 71 meter
- »Granit« på 82 meter