Det norske Kystmagasin har været på besøg på Thyborøn Havn for at undersøge hvorfor et vestjysk firma har sådan en succes med at udruste de mange norske fiskefartøjer, der er bygget og udstyret i Danmark de senere år.
Den daglige leder af Thyborøn virksomheden fortæller da også at specielt et godt samarbejde med et skibsværft i Hvide Sande er en af årsagerne til de mange opgaver, som med de sidste og de kommende leveringer, vil nå op på i alt 7 fartøjer, som alle er udrustet med dæksudstyr til garn- og trawlfiskeri samt andet hydraulisk udstyr fra den vestjyske virksomhed.
”Vi har et rigtigt godt samarbejde med Vestværftet i Hvide Sande, det er nok èn af årsagerne, blandt mange, til at en stor del af deres nybygninger går videre til Thyborøn. Vi har bygget 12 nybygninger her i Thyborøn, men vi har bestemt os for primært at levere udstyr og andet arbejde på nybygninger, i stedet for selv at håndterer det store administrative arbejde, der til overmål er i forbindelse med bygning af fiskefartøjer. Vi er en virksomhed med en forholdsvis lille administration og med vores gode forbindelser med andre værfter, er det bedre de bygger og vi så udelukkende koncentrerer os om udstyr og service, ” fortæller Tage Hansen i interviewet til det norske Kystmagasin.
Samarbejdet mellem Thyborøn og Hvide Sande
Rækken af nybygninger der har været vejen forbi Thyborøn Skibs- og Motor, var blandt andet den 27,5 meter lange Athena fra Kopervik, der blev udstyret til både trawl, snurrevod og garnfiskeri. Athena var blot den første i rækken af norske nybygninger. Herefter fulgte to gange Nesejenta samt Nesebuen og til sidst Brattskjær, der rundede rækken af for denne omgang. Men aftalen om flere fartøjer, de kommende år, ligger allerede klar. For Vestværftet har fem norske nybygninger liggende klar i ordrebogen og som den første skal den 37,25 meter lange kystnotbåd Einar Erlend leveres i december måned fra Vestværftet. Siden kommer der en mindre rejetrawler på femten meter, der ligeledes skal udstyres og derefter kommer yderligere to rejetrawlere til, Caprice og Tempo. Og sidst men ikke mindst, følger en 34 meter lang kombineret snurper og snurrevodsbåd Ballstadøy.
Fra Istanbul til Thyborøn
Tage Hansen glæder sig også over et egentlig gennembrud for firmaet, når der tales om udrustning af andre norske fiskefartøjer. ”Vi har fået et fortrinligt samarbejde med det norske designfirma Seacon i Måløy og nu også med Tersan Shipyard i Tyrkiet. Begge skal i de kommende år levere nybygninger til norske redere, ” fortæller Tage Hansen videre.
Det er norske Norli AS fra Karmøy, der får bygget den 34 meter lange Quo Vadis på Tersan Shipyard i Istanbul Tyrkiet og designet af Seacon, skal rigges til med trawl og snurrevod fra Thyborøn.
Udover dette kommer der nu to nybygninger fra Solund Værft AS på Norges vestkyst, der skal bygge to nye fartøjer designet af Seacon. Den første bliver til det norske rederi Lending Rederi i Solund, der har skrevet kontrakt på leveringen af Sulehav, en 38,5 meter fartøj til garn, snurrevod og not og det andet er til rederiet Vestøy AS i Bulandet Norge, som ligeledes får bygget en 38,5 meter lang not og snurrevodsfartøj der bliver døbt Vestervon. Begge fartøjer skal også have udrustning fra Thyborøn Skibs- og Motor AS.
Succesen med de norske rederier er oparbejdet gennem mange år, fortæller Tage Hansen, ”vi har i mange år serviceret norske fartøjer og det jo gerne sådan, at er man tilfredse med et produkt og prisen er i orden, vender man gerne tilbage til det man kender og har erfaring med,” slutter en godt tilfreds daglig leder af Thyborøn Skibs- og Motor AS.
Thyborøn Skibs & Motor AS har for tiden ca. 80 ansatte. Firmaet producerer alt i dæksudstyr som bruges til garn-, trawl og snurrevodsfiskeri på et fiskefartøj. De har en stor egenproduktion af bl.a. spil og tromler, såsom split-, takkel-, frelser- og ankerspil, dobbelt og trippel splitspil, tovspil, enkelt- og dobbelt- samt splitnettromler. Medarbejderne ved Thyborøn Skibs- og Motor AS er alle uddannede skibsmontører, rørlæggere, mekanikere, svejsere samt aluminiumskonstruktører og alle med stor erfaring fra deres daglige arbejde med hydraulik og dieselmotorer.