Det ved man hos Karstensens Skibsværft i Skagen. For de seneste fire nybygninger fra det nordjyske værft, har alle fire fået en hovedmotor model Wärtsilä 31 – en motor der introducerer en 4-taktsmotor med den bedste brændstoføkonomi af enhver motor i sin klasse.
Motoren har en helt enestående ydeevne på tværs af hele driftsområdet og dets modulære design muliggør en kraftig reduktion i både vedligeholdelses-tid og -omkostninger, hvilket forbedrer strømtilgængeligheden og reducerer behovet for reservedele.
Det beskriver Wärtsilä i en pressemeddelelse, hvor man omtaler leveringen af Wärtsilä-motorer til værftet i Skagen.
Byggenummer 480 »Gjögur« er blot én af de seneste nybygninger fra Karstensens Skibsværft, som skal have Wärtsiläs 31-serie motorer om bord som hovedmaskineri. Alene i år er der blevet indgået fire kontrakter på store nybygninger af trawlere ved værftet, som alle skal have et hovedmaskineri fra Wärtsilä ombord.
Der er i følge pressemeddelelsen tale om nybygninger i størrelsesordnen 75 meter til rederierne: Islandske Skinney-Thinganes og Gjögur samt de norske redere Veibust Fiskeriselskab og Ronald Ervik.
Wärtsilä oplyser videre i meddelelsen, at der er tale om motorer fra den populære 31-serien, der regnes som den mest energieffektive medium-speed firetakts marinemotorer på markedet i dag. Leverancerne fra Wärtsilä indbefatter også andre komponenter, som CP-propellere, propelleraksler, akselgeneratorer samt hele automationen.
Det er et populært valg
For som direktør Kent Damgaard fra Karstensens Skibsværft siger, »Vi er meget fortrolige med Wärtsiläs motorer og har valgt deres produkter på mange af vores nybygningsprojekter. Især Wärtsilä 31’s effektivitet og pålidelighed er helt ideel til fiskefartøjer, der opererer i de udfordrende nordatlantiske farvande,« siger den mangeårige direktør ved Karstenens.
Motorerne og de øvrige komponenter skal leveres i Skagen i løbet af 2023. De fire nybygninger skal leveres i 2024.