Der udbrød brand i maskinrummet på den gigantisk fabrikstrawler Arctic Storm der sejler under amerikansk flag, mandag i sidste uge.
Ingen af skibets 120 mands store besætning er kommet noget til under branden, som hurtigt blev bekæmpet af de ca. 50 mand der blev tilbage på trawleren, efter man tidligere havde evakueret omkring 71 besætningsmedlemmer. Den amerikanske kystvagt ydede assistance med både redningsbåde og helikoptere, til trawleren der lå på fiskeri ud for kysten af Grays Harbor, Washington. Fartøjet er nu slæbt til kaj, hvor et større reparationsarbejde nu kan gå i gang.
Trawleren er på imponerende 100 meter og en tonage på over 4000 GT. Det er bygget i 1943 på Seattle-Tacoma Shipbuilding Corporation i USA og ses ofte i Berringshavet, hvor der fortrinsvis fiskes efter sej.
Lovende makrel og silde fiskeri på Færøerne
Den første makrel og silde fangst blev landet af Not/trawlerne Finnur Fríði og Tróndur í Gøtu onsdag. Fangsten var på 120 tons, som blev partrawlet efter kun en enkelt dagstur ved Færøerne, for at teste hvor mange fisk der er kommet. Begge fartøjer er nu for alvor gået i gang med fiskeriet efter makrel og sild i farvandet syd for Færøerne.
Jupiter der har ligget på værft i Skála i næsten to måneder er nu også taget på fiskeri efter sild og makrel. Først sejlede de dog til Fuglefjord for at bunke olie og de er derefter taget ud på feltet, hvor også Finnur Fríði og Tróndur í Gøtu fisker.
Seks Frysetrawlere vil tage imod makrel omkring Færøerne i år
Der er seks skibe som vil tage imod makrel ved Færøerne i år. Rederiet Thor í Hósvík har bedt om tilladelse om at få skibene Kai Yu, Kai Li, Kai Shun og Jose Marti, som kan fryse tilsammen 670 tons, til at tage imod makrelen. Fjord Fishing and Finance har søgt tilladelse til at få skibnene Atlantic Orion og An Xing Hai, som kan fryse 250 og 240 tons, til at tage imod deres makrel i år.
Virksomhederne har en tradition for at få skibene til Færøerne at tage i mod makrel. To af skibene, som Thor har skaffet, har ligget på Skála i et helt år og kun ventet på at makrelfiskeriet skulle skydes i gang igen.
Fiskeri på Flemish Cap ca. 300 mil øst for Newfoundland.
Niels Pauli og Steintór er netop kommet tilbage fra Flemish Kap. Trawlerne har ikke haft nogen god tur på Flemmish Kap, de fik kun 200,000 pund, som er alt for lidt, set i forhold til at turen derover og hjem igen koster meget brændstof. Skibene kan ikke fryse fangsten ombord, som andre skibe fra Færøerne kan, som er på Flemish Cap. Nu er trawleren Steintór lagt på værft i Thorhavn, hvor der skal laves noget vedligeholdsarbejde ombord, før de kan tage på fiskeri igen.
Partrawlerne Brestir og Gullberg på vej hjem fra Flemish Cap, hvor Brestir har 125 tons frossen fisk ombord som skal losses i Sørvàgi og Gullberg har 145 tons frossen ombord der skal til Hvalba, hvorefter skibene skal klargøres til fiskeri efter makrel.
Lineskibet Kambur på vej hjem efter fiskeri på Flemish Cap hvor de har haft et rigtigt godt fiskeri, og hvor lasten af torsk udgjorde 150 tons. Kambur er det fartøj fra Færøerne, som har haft størst succes og held med sig i fiskeriet ved Flemish Cap i år.
Hellefisk på Øst Grønland
Trawleren Brestir er taget alene på fiskeri efter hellefisk ved Øst Grønland. Brestir som normalt partrawler med Vesturleiki, har stadig en kvote på hellefisk. En tur som Brestir sædvanligvis i flere år er taget på.
Eiði:
Linekutteren Mýlingur lander 11,1 tons på Eiði, fortrinsvis 9,5 tons hellefisk, der har opnået en kilopris på 24,00 kroner. Lasten er opgjort til 241,996,00 kroner, der er fisket i 5 dage øst for Færøerne.
Toftir:
Linekutteren Volunteer, der har fisket i 7 dage vest for Færøerne, lander 19,7 tons på Toftir. Fangsten bestod mest af kuller, som blev solgt til en kilopris på 11,68 kroner, dette gav en samlet lastværdi på 210,416,00 kr. Kutteren Slætatindur lander 7,2 tons, efter et godt fiskeri på 3 dage vest for Færøerne. Fangsten bestod fortrinsvis af torsk som gav en samlet værdi af lasten på 139,464,00 kroner. Lineskibet Stapin lander 14,6 tons ligeledes på Toftir, her bestod lasten overvejende af lange og brosme, lasten er vurderet til 145,940,75 kroner, som er fisket i 4 dage vest for Færøerne på denne tur.
Leirvík:
Den mindre trawler Jens Leon, har fisket i 4 dage nord og vest for Færøerne, lander 11 tons i Leirvík. Fangsten bestod mest af 4,5 tons sej, som opnåede en kilopris på 8,10 kroner og en samlet lastværdi på 190,083,00 kroner.
Tvøroyri:
Jupiter lander 350 tons makrel til Varðin Pelagic. Jupiter har kun fisket i to døgn før de ankom til tvøroyri med fangsten af makrel, som de har partrawlet med Fagraberg. Skibene er nu flyttet lidt nordpå for at fortsætte fiskeriet makrel. Tróndur í Gøtu lander ligeledes 350 tons makrel til Varðin Pelagic, som er partrawlet med Finnur Fríði. De har fisket syd for Færøerne på denne tur.
Sørvági:
Lineskibet Venus lander 32,3 tons i Sørvági, hvor fangsten fortrinsvis bestod af 9,6 tons kuller, som opnåede en kilopris på 11,76 kroner. Lastværdi blev 342,765,93 kroner, efter et fiskeri ved Island.
Thorshavn:
Kutteren Líraberg lander 5,7 tons brosme og lange, efter et fiskeri der er gået godt og som stod på i 4 dage ved Færøerne. Fangsten som er vurderet til hele 178,735,00 kr. Trawleren Phoenix lander 5,1 tons i Thorshavn, heraf 1,9 tons havtaske som fik en kilopris på 25,00 kroner og dermed en samlet lastværdi på 104,092,50 kroner, efter et fiskeri i 5 dage øst for Færøerne. PartrawlereneJaspis og Ametyst lander 150 tons, som er fisket på en uge øst for Færøerne. Lasten bestod mest af sej.
Runavík:
Partrawlerne Stelkur og Bakur lander 110 tons til Faroe Orgin i Runavík, fortrinsvis sej som er fisket øst for Færøerne i en uge.
Klaksvík:
Partrawlerne Polarhav og Stjørnan lander 200 tons guldlaks i Klaksvík, som de har fisket i 8 dage øst for Færøerne. Når de har landet fangsten, tager de straks tilbage på fiskeriet.
FiskerForum.com