Tirsdag, sidst på formiddagen den 15. december, var en dag som de fleste andre for den 7 mands store besætningen ombord på den britiske krabbe-båd »Galwad-Y-Mor«, der også denne dag fiskede på en banke efter krabber, 22 sømil nord for Cromer Norfolk i England.
Men dagen skulle vise sig at være meget anderledes og ende langt værre end selv de værste forudsigelser kunne spå om. For besætningen på dækket havde godt bemærket, at indtrækket af krabbetejnerne gik trægt og inden de fik gjort skipper opmærksom på det voldsomme træk, eksploderede det hele i et inferno af ild og vand, som løftede det knapt 13 meter lange fartøj op ad vandet, hvor det efterfølgende landede tungt i kaskader af vand og røg, som dermed gav fartøjet vandindtrængning med et oversvømmet maskinrum til følge, så al strøm ombord samt hovedmotoren satte ud og døde.
En trykbølge der med en brutal kraft, havde blæst mandskabet omkuld og styrhuset ud. En eksplosion, hvis voldsomhed havde skadet og såret alle ombord, så skipper, trods egne skader, måtte gribe radioen og slog alarm til et søsterskib tæt på, hvorefter han aktiverede senderen med den elektroniske position til omkring-liggende fartøjer.
Heldigvis lå det danske Esvagt »Njord« offshore support-fartøj tæt på ulykkestedet, hvor »Galwad-Y-Mor« havde meldt om vandindtrængning i maskinrummet og med den melding sendte man omgående den lille hurtiggående FRB båd afsted, så man kunne ligge standby og eventuelt assistere den britiske krabbe-båd, hvis mandskabet i hast skulle forlade skibet.
Da FRB’ern nåede frem, var det tydeligt, at der var sket en langt mere alvorlig ulykke end først antaget. Besætningen ombord på »Galwad-Y-Mor« mente selv, der havde været flere eksplosioner og samtlige syv fiskere havde akut brug for hjælp. »De var alvorligt kvæstede og flere havde komplicerede brud, samt flænger og sår – der var ikke én af dem, som ikke skulle bindes ind eller hjælpes. Tre var så hårdt medtaget, at de efterfølgende måtte evakueres med helikopter,« forklarer kaptajn Brian Kristiansen fra Esvagt Support-fartøjet og fortæller videre, at den forladte krabbebåd »Galwad-Y-Mor«, efterfølgende blev trukket til Grimsby af »GPS Avenger«, hvor fartøjet nu er ude af vandet og på bedding, så man nærmere og mere grundigt kan inspicerer båden for skader efter den kraftige mine-eksplosion.
Esvagt skibet får ros for sin resolutte indsats og sit gode samarbejde, der med energiselskabet Equinors medicinske folk på Nordsøen og teknikere gjorde en stor forskel, som reddede de syv fiskere fra en værre skæbne.
Du kan læse den engelske MAIB’s rapport omkring uheldet her (engelsk)