Kompetance-handel skaber én af Danmarks største fiskeforædlingsproduktioner

Kompetance-handel skaber én af Danmarks største fiskeforædlingsproduktioner

Det er Tenax Sild i Nyborg og Launis i Ålbæk, der har indgået et partnerskab, med en kompetance- og byttehandel, hvor der bliver udvekslet aktiviteter samt ejerandele, skriver FødevareWatch.

 

Ejerne bag de to Familiefortagner, har ønsket at virksomhederne fremadrettet bliver Danmarks absolut største indenfor deres felt, Sildeforædling og fiskefrikadelle-fremstilling.

 

Den nordjyske Launis overtager ifølge Fødevarewatch 20 pct. af Tenax Sild fra Nyborg, mens Tenax Sild til gengæld med virkning fra 1. maj har overtaget Launis aktiviterer omkring sild og fiskefrikadeller aktiviteterne sild, fiskefrikadeller, kaviar og paté fra Launis. Samtidig fortsætter Launis med aktiviteterne rejer og røgvarer.

 

Bestyrelsesformanden Michael Pedersen i Tenax Sild fortæller til FødevareWatch, at ambitionerne er store for den nye virksomhed, som formanden dog ikke ønsker at oplyse hvad har kostet i kroner og øre, men istedet gerne vil fortælle om virksomhedens ambitioner fremadrettet. Det ligger udenfor landets grænser, hvor de to virksomheder ønsker at prøve nogle nye tanker og nye muligheder af. I den forbindelse indtræder Gert Nielsen der i dag er adm. direktør og medejer i Launis, i bestyrelsen hos Tenax Sild.

 

I en kommentar til aftalen siger Gert Nielsen, »at det primært er stordriftssynergier man går efter, da man i dag arbejder på et mere konkurrencepræget markede der gør, at produktionen, driften og størrelsen, som forretningen har idag, ikke er har den nødvendige størrelse. Det har den nu.

 

Mht. Launis nu går tilbage til sin kernekompetance med rejer og røgvarer, forklares det med at man nu har chancen for at nytænke hele konceptet og ønsker samtidig at skabe en helt ny virksomhedskultur omkring rejerne og røgeriet.

 

Direktør Anette Ladefoged fra Tenax Sild forsøger tilsvarende at finde vækst i sildebranchen. Det forklarer hun på Food Expo i Bruxelles. Markedet har været presset og Tenax Sild har søgt nye veje med økologiske varianter af deres sild på glas. Et produkt som man forventer kan finde vej til de yngre forbrugere. Direktøren fra Tenax Sild fortæller at der findes et kæmpe potentiale i økologien, men også i at være de første på markedet. Hvilket gerne skulle resulterer i, at man som først ude med det sidste nye, også er først inde på de vigtigste hyldepladser i detailhandlen.