Et tocifrede fondskrone-beløb ledes nu fra Orient’s direkte over i Dana V projektet, som dermed giver en oplagt mulighed for at udbygge uddannelsen omkring det maritime samt forskningen og ikke mindst innovationen til søs, på Danmarks Tekniske Universitet’s nye kommende havforskningsskib.
Det nye forskningsskib, Dana V, der efter planen stævner ud om cirka fire år, takket være penge fra Staten og en donation fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond, får nu endnu en donation, dennegang fra Dampskibsselskabet Orient’s Fond på 50 mio. kr.
Det skriver DTU i en pressemeddelse.
Til denne donation udtaler rektor på DTU Anders Overgaard Bjarklev, »På DTU værdsætter vi tværfaglige samarbejder. Det er især i mødet mellem discipliner, at nye innovative løsninger kan blomstre frem. På det nye Dana får marin og maritim fagkundskab nu i høj grad lejlighed til at være samlet og inspirere hinanden. Det kan lægge kimen til fremtidige bæredygtige løsninger på menneskelige aktiviteter til havs« og Bjarklev forklarer videre, at det giver mulighed for at udstyre skibet med faciliteter til uddannelse, forskning og innovation inden for maritime teknologier – i tillæg til skibets kerneopgave som moderne havforskningsskib for alle Danmarks havforskere.
Samlet 370 mio kroner til Dana V
Bevillingen på 50 mio. kr. fra Orient’s Fond supplerer en nylig bevilling fra A.P. Møller Fonden på ligeledes 50 mio. kr. Udover donationerne fra de to fonde, kan man lægge statens investering på 170 mio. kr. oveni samt DTU’s egen investering på 100 mio. kr.
Donationen supplerer den marine forskning yderligere, hvor den primære opgave for det nuværende skib, Dana IV, er marin forskning, dvs. undersøgelser i havet, som kan bidrage til bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer og forståelse af klimaforandringernes påvirkning af havets økosystem og biodiversitet.
Dana IV fungerer også som skibskapacitet til DTU’s myndighedsopgaver på det marine område, f.eks. overvågning af fiskebestande og havmiljø, hvilket fortsætter med det nye havforskningsskib Dana V.
Med den supplerende fondsdonation fra Orient’s Fond vil det nye forskningsskib også kunne bidrage til maritim forskning. Der vil på Dana V blive plads til uddannelse, udvikling, afprøvning og test af nye maritime teknologier til f.eks. at reducere støj i vandet, optimering af sejlads eller rensning af ballastvand, som er en helt ny dimension at tænke ind i et forskningsskib, mener Fritz Köster, der er institut-direktør på DTU Aqua.
Han forklarer videre, »De brede forskningsmuligheder på både den marine og maritime bane på Dana V vil komme alle relevante danske forskningsmiljøer til gode på en endnu stærkere måde end Dana IV. Dana V bliver endnu mere hele Danmarks havforskningsskib.
DTU forventer, at forskningsskibet med sit varierede sejlads i flere typer farvande og is og forholdsmæssigt korte togter vil være egnet som platform for forskning og udvikling samt test og afprøvning af mange af fremtidens maritime teknologier.
Øget plads til at uddanne fremtidens ingeniører
Konkret betyder bevillingen fra Orient Fonden, at skibet nu skal forlænges med 3 meter i forhold til de oprindelige planer, hvilket giver langt bedre plads til at etablere faciliteter, der varigt vil kunne fungere som platform for den maritime uddannelse, forskning og innovation.
Med donationen kan DTU således skabe en platform til uddannelse af fremtidens ingeniører, hvor læring og forståelse af grønne maritime løsninger kan ses, måles og testes under sejlads i varierende forhold, f.eks. i forhold til driftsoptimeringer, livscyklusanalyser, røg- og vandrensning, støj og vibrationer.
Det kommende havforsknings-, uddannelses- og innovationsskib Dana V afløser, når det står klar om cirka 4 år, det gamle Dana IV, der med 40 år under kølen er udtjent som forskningsskib. Det er DTU Aqua der ligesom med det gamle Dana – har det overordnede ansvar for skibsdriften.