info@fiskerforum.dk +45 60 22 09 46
Facebook Instagram Youtube Twitter Envelope
  • English
Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Heldigvis genbruges mange dele igen og det er da også tilfældet med fiskerfartøjet »Line Charlotte« der blev leveret af Bredgaard Boats i Rødby tilbage i ​​2019. Nu skal fartøjets styrehus monteres på en norsk pram, »Mikael 1«. foto: Dorit Derksen

Genbrug og bæredygtighed går hånd i hånd når fartøjer hugges op

  • marts 1, 2024
  • Lars Tornsberg
  • Dato: 01/03/2024
  • kl. 10:24
  • Kilde: Fiskerimagasinet.no
  • Kategori: Fiskeri
  • Tags: ophug
  • Land: Danmark, Norge
Foto / Video: Dorit Derksen - PmrA - Magnar Lyngstad
  • Fiskerimagasinet.NO - Fiskeri - Teknologi - Fartøy - Utstyr - Marked - Forskning
  • Hook&Net - Hook and Net is a trade journal for the international commercial fishing industry,
  • Proffteiner - teiner fra fiskere til fiskere
  • Polar Expo 2026

ANNONCER

Det er som et stik i hjertet når en båd, der kun er fem år gammel, står overfor ophugning. Mens man langt bedre kan forstå, når en aldrende båd fra 60’erne, har udstået sin levetid og ender sine dage hos Fornæs Ship Recycling i Grenaa.

Men Danmark var nødt til at sætte hasteforanstaltninger i gang. Der blev indført en skrotningsordning. foto: PmrA

Det er absurditetens ironi, når nyere skibe ikke får muligheden for at udfolde deres fulde potentiale og det rejser selvfølgelig spørgsmål om hvor bæredygtigt det er og om det ikke er ressourcespild, at skrotte så ny en båd.

Heldigvis genbruges mange dele igen og det er da også tilfældet med fiskerfartøjet »Line Charlotte« der blev leveret af Bredgaard Boats i Rødby tilbage i ​​2019. Nu skal fartøjets styrehus monteres på en norsk pram, »Mikael 1«.

Den historie har Fiskerimagasinet.no beskrevet og de har talt med ejeren af garnbåden »Line-Charlotte« fra 2019. Med en længde på 14,20 meter og en bredde på 5,90 meter var den nye garnbåd et godt sted at arbejde. I maskinrummet var trawleren udstyret med en 214 kW Volvo Penta D13B hovedmotor. Der skulle fiskes efter fladfisk og hvidfisk i Kattegat og Østersøen. Men et Brexit kom i vejen og båden er nu hugget op. »Line-Charlotte« ankom til Fornæs Ship Recycling i Grenaa den 30. november sidste år.

Den danske skipper har overført kvoterne til et andet fartøj, der har fået samme navn. Den er lidt mindre med en længde på 12,21 meter og en bredde på 4,21 meter og noget ældre.

Mindre kvoter og lukkede fiskepladser
Fiskeskipperen fra Møn, havde kun kvoter, der kunne fiskes i den vestlige del af Østersøen. Så forsvandt muligheden for at fiske torsk, og det var svært at fiske fladfisk uden nogle indgreb. Derudover var fiskepladserne også i længere perioder lukket for fiskeri. Endelig måtte man erkende at løbet var kørt og der blev søgt om ophugningsstøtte, til det mindre end fem år gamle fiskefartøj.

Ikke den eneste – markedet for nybyggeri kollapsede
I 2019 var der 16 nye danske bygninger under opførelse. Året før var der 15 skibe under opførelse. I alt blev der det år leveret elleve nybygninger. Der var en tydelig og stor optimisme blandt danske fiskere dengang, skriver Fiskerimagasinet.no videre. Så kom Brexit og man var nødt til at gennemføre kraftige nedskæringer i kvoterne. I Østersøen er der stort set intet torskefiskeri tilbage. I Skagerrak er der kun meget små kvoter.

Dette skaber ikke kun et problem for direkte fiskeri efter torsk, men også et problem for fartøjer, der fisker efter fladfisk, rejer eller jomfruhummer. De skal for enhver pris undgå for store bifangster af torsk, for når den lille torskekvote bliver brugt, skal de enten tilkøbe dyrere torskekvote, eller også skal de lægge til kaj. For mange fiskere var det derfor en økonomisk lettelse at få ophugningsstøtte.

Svært at finde købere
Mange af de fartøjer, som er næsten helt nye, er sat til salg. Men det er meget få købere på markedet, der har modet til at investere i et nyt eller næsten helt nyt fartøj i Danmark.

I de senere år er en lang række skibe blevet solgt til Norge og andre lande omkring Nordsøen. Men markedet er også begrænset i Norge, skriver Fiskerimagasinet.no – især efter at forskerne sidste år fandt ud af, at de skulle ændre modellen for, hvordan rejekvoterne sydpå skulle beregnes. De havde åbenbart gjort det forkert i mange år. Det gav rejefiskerne i Skagerrak en ubehagelig overraskelse, da kvoterne blev skåret ned sidste år. Nogle norske rejetrawlere måtte på den baggrund også lade livet.

Stadig et marked uden for Danmark
Der er stadig et marked for gode skibe i Norge, Island og Grønland og måske også på de britiske øer. I Belgien og Holland ligger mange bomtrawlere til kaj. Mange er for gamle til at konvertere til andet fiskeri. Det er derfor redere, der har valgt at købe brugte udenlandske fartøjer. Det koster penge at genopbygge bomtrawlere.

Men i dagens marked konkurrerer skrotprisen med, hvad et ældre udtjent fiskefartøj kan sælges for.

Tæt på 250 mio kroner brugt på skrotning
Men Danmark var nødt til at sætte hasteforanstaltninger i gang. Der blev indført en skrotningsordning. Det indgik som en del af Danmarks Hav- og Fiskeriudviklingsprogram, som er delfinansieret af EU’s Europæiske Hav- og Fiskerifond.

Den 31. december sidste år var der modtaget 63 ansøgninger om støtte til ophugning af fiskefartøjer, der havde en historisk stor andel af torske-fiskeriet i Østersøen. 33 fartøjer fik i alt bevilget ca. 47 mio kroner i ophugnings-støtte.

I slutningen af ​​2022 blev 31 andre fiskerfartøjer også lovet støtte til ophugning som følge af Brexit. Blandt disse var flere større fartøjer, og støtten beløb sig til 203 mio kroner.

Ikke alle fiskefartøjer ender som metalskrot, for et par dage siden kom styrehuset til »Line-Charlotte« med lastbil til Hirtshals. Ved Vestkajens Maskinværksted ligger prammen »Mikael 1« tilhørende Kragerø Sjøtjenester AS. foto: Magnar Lyngstad

Styrehuset er monteret på en norsk pram
Ikke alle fiskefartøjer ender som metalskrot, for et par dage siden kom styrehuset til »Line-Charlotte« med lastbil til Hirtshals. Ved Vestkajens Maskinværksted ligger prammen »Mikael 1« tilhørende Kragerø Sjøtjenester AS. Den 45 meter lange og 8,2 meter brede pram, bygget i Polen tilbage i 1974, får nu nyt styrehus. Kragerø Sjøtjenester AS købte prammen fra Island i 2016. Så selvom det er et sort kapitel i dansk fiskerihistorie, så er det ikke det hele der er klippet i stumper og stykker – »Line-Charlottes« styrhus gør nu gavn på et andet fartøj i et helt andet erhverv end fiskeriet. »Snip snap snude – så er den historie ude – tip tap tønde – nu kan en ny begynde«..

 

Besøg os på
Seneste Nybygninger
M195M Havsnurp - Nybygning, Karstensens Skibsværft

Nybygning Havsnurp M195M – topmoderne kombifartøj fra Karstensens Skibsværft

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

S264 Astrid af Skagen

Nybygning S264 Astrid leveret fra Karstensens Skibsvæft

TidligereForrige nyhedFærøerne: Færøsk trawler lander stor fangst fra Barentshavet
Næste nyhedBritisk tobis-forbud er en skandale og en ydmygelse af EUNæste
torsk - arkivfoto

Færøerne: Torsk og kuller i topform

havvind- kefm

Havvind skaber uro i fiskeriet: Frygt for tab af havområder og øget pres på flåden

Aksel V. Johannesen (Javnaðarflokkurin), lagmand på Færøerne, nedlægger og sammenlægger en række ministerier pr. 1. december 2025. Det sker på baggrund af en anbefaling fra et reformudvalg, som lagmanden har valgt at føre ud i livet, oplyser Rigsombudsmanden på Færøerne. foto: Linkedin

Færøernes landsstyre nedlægger fiskeriministeriet

Landbrugs- og Fiskeristyrelsen henter ny vicedirektør i Finansministeriet  Foto: NaturErhverv i Nuropsgade 30

RTC lukning af et område i Skagerrak

ANNONCER

Atlantic Shipping
Vonin - We make the ocean more profitable

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept