Mads Fuglede fra Venstre har udbedt sig samråd med forsvarsminister Morten Bødskov (S) i forsvarsudvalget, så man kunne få afklaret hvor langt man er kommet med indkøbene af nye redningsbåde til den Jyske Vestkyst.
Tilbage i 2014 afsatte udvalget et trecifret million beløb til udskiftning af disse både. Men siden er flere af de omtalte motorredningsbåde MRB´er taget ud af drift i kortere eller længere tid, til reparation eller ekstra vedligehold pga. alder og nedslidning. De er ikke som lovet blevet erstattet af nye redningsbåde.
Beklageligt og skammeligt – for de bemandes af faste redningsfolk, men også for en stor dels vedkommende af frivillige, der således sætter deres liv og heldbred på spil, når redningsaktionerne foretages med så gammelt og nedslidt materiel, som tilfældet er nu.
Det kan Danmark simpelthen ikke være bekendt.
Derfor stillede folketingsmedlem Mads Fuglede fra Venstre, fra Vestjyllands Storkreds, et spørgsmål til forsvarsminister Morten Bødskov (S). Det drejede sig i al sin enkelthed, at få nye redningsbåde fremskaffet så hurtigt som muligt til erstatning for de både der er taget ud af drift samt selvfølge også som erstatning for de resterende gamle og nedslidte både, der endnu sejler rundt. Mads Fuglede (V) håber at forsvarsudvalget i al mindelighed sammen kunne finde en løsning på disse presserende problemer, med anskaffelse af nye fartøjer.
Herefter fik forsvarsminister Morten Bødskov (S) ordet
Han fortalte som forventet, at kystredningstjenesten udfører et godt arbejde, med at sikre vores farvande mod ulykker – de kommer til undsætning i al slags vejr og er derfor en uvurderlig støtte for folkene, der har deres erhverv på de blå bølger. Med udgangspunkt i den forfærdelige RF2 ulykke i 1981 hvor 6 redningsfolk og 3 fiskere satte livet til, understreger forsvarsministeren, at vil skal gøre alt i vores magt for at undgå en gentagelse og det gør vi netop ved at indkøbe materiel der lever op til de operative krav. Derfor er sikkerheden for redningsfolkene også yderst vigtig – men ting tager tid, når man ikke skal gå på kompromis med sikkerheden, hverken når det gælder redningsfolkene, men heller ikke for dem der skal reddes.
Trods det dårlige materiel, har redningsprocenten for de foregående fem år været på 96 procent. Det kan tilskrives de mange gode frivillige og professionelle folk i kystredningstjenesten, der har gjort en kæmpe indsats, trods det nedslidte materiel.
Hvor langt er vi så i processen med at udskifte fartøjerne?
Forsvarets materiel og indkøbsstyrelse (FMI) arbejder på at udskifte de nedslidte kystredningsfartøjer, både på kort og på langt sigt.
- Der foregår i øjeblikket en hasteanskaffelse af et redningsfartøj til kystredningstjenesten på Anholt – det blev sat i værk i 2021 og forventes leveret i slutningen af 2022.
- Der er ligeledes i år indgået kontrakt på 5 FRB med option på yderligere 2 både til levering i perioden 2023 til 2025.
- Derudover er der bestilt en FRB båd til Fanø Kystredningstjeneste til levering februar 2024.
- FMI er igang med projekter der er under forberedelse af 7 fartøjer (danish rescue vessels) der størrelsesmæssigt placeres imellem FRH og MRB, de skal også opererer i Kattegat og Østersøen. Dette projekt forventes startet op i efteråret 2022 og forventes leveret løbende fra 2026.
- Derudover er der erstatningsanskaffelser af 13 FRB både, dette projekt forventes opstartet i efteråret 2023 med levering tidligst fra 2027 til 2029.
- Der har på det seneste været et projekt omkring 5 MRB redningsbåde, der skal anvendes i Nordsøen. Der har indtil nu været 3 udbud på disse fartøjer – som efterfølgende er blevet annulleret af forskellige årsager.
FMI forklarer følgende:
- Første udbud er fra efteråret 2017 – det blev annulleret i februar i 2018 – der havde været en teknisk udvikling i denne periode, derfor blev dette udbud ikke til noget.
- Andet udbud er fra efteråret 2018, men undervejs indså FMI, at der endnu engang skulle ændres i kravene til MRB bådene.
- tredje udbud er fra september 2020 der blev annulleret i august 2022. Departementet har udbedt sig en redegørelse for annulleringen af tredje udbud fra FMI. Her var der konstateret flere fejl udover en stor prisstigning på bådene, som gjorde at man måtte annullerer endnu engang. Man arbejder nu på endnu et udbud, der skal komme her til efteråret 2022.
Undskyldningen fra FMI og Forsvarsministeren er at man under ingen omstændigheder går på kompromis med sikkerheden. Økonomien er afsat og dét er åbenbart ikke forhindringen for en levering, men udelukkende de krav der sikkerhedsmæssigt stilles til bådene, som ikke har kunnet opfyldes. Derfor den lange ventetid på MRB bådene, forklarede forsvarsministen.
Mads Fuglede (V) tog herefter over og sagde at man selvfølgelig skal sørge for det bedst mulige materiel til kystrednings-tjenesten. »Men der er også en skæringsdato i dette. Ét er grundigheden noget andet er, at nu må der godt snart komme noget nyt materiel.«
At med de seneste meldinger om leveringer i slutningen og 2027 og 2029, så vil denne MRB indkøbs-proces nu have løbet over 15 år, inden første MRB båd leveres. Det syntes Venstre er for lang tid og man har desuden oplevet først på året, at ud af 13 MRB både, er 5 af disse ikke i stand til at gå på søen, i den forfatning de har. Er der på den baggrund noget i selve processen om at anskaffe nye MRB både, der kan gøres hurtigere, spurgte Mads Fuglede (V) videre, samtidig med at vi sikre os den bedst tænkelige kvalitet til den bedst mulige pris. Vi risikerer pludselig i meget nær fremtid, at stå med materiel der potientielt set, både er farligt for redningsfolkene, men også for de nødstedte der gerne skulle reddes.
Morten Bødskov mente, at trods partifarve og politisk holdning, så har det været alle forsvarsministres ønske, at kunne levere på dette – men det er efter socialdemokraten Morten Bødskov’s (S) mening forsat sikkerheden der spiller ind her.
Mads Fuglede (V) svarede, at der tidligere, fra Torsten Schack Pedersen’s (V) side, er stillet forslag om, at anskaffe såkaldte »hyldevare« af redningsbåde, som man eksempelvis ser det i Tyskland og Storbritannien. Kunne dette være en mulig løsning i denne akutte situation som Kystredningstjenesten befinder sig midt i. Her vil der formentlig kunne leveres langt hurtigere, end tilfældet er med MRB bådene, der aller tidligst kan leveres i slutningen af 2027 og 2029.
Morten Bødskov undslog sig for at tage stilling til denne mulige løsning, da han ikke så det som en politisk opgave, at sidde og bestemme om det nu var sikkerhedsmæssigt forsvarligt og om de nu også opfyldte de krav som FMI har fastsat. Det var efter forsvarsministeren mening helt klart en myndighedsopgave.
FiskerForum.dk mener – Man savnede i denne diskussion en »voksen« minister, der kunne skære igennem dette hensyn til myndighederne og deres aflysninger af udbudsrunder. Èn der kunne sige fra og bevillige den merpris, der for nogle værfters vedkommende, var undskyldningen for ikke at kunne være med i udbuddet – for de kunne ikke længere matche prisen.. En sådan udmelding kunne en ansvarlig forsvarsminister godt have skudt ned med ordene – »nu godkender vi det bedste bud og giver prisen for det«. For lige her handler det jo netop om den sikkerhed, som forsvarsministeren selv sætter så højt. En sikkerhed for både personalet ved kystredningstjenesten, men også for de folk de skal redde. Udgifterne til at holde de 13 MRB både igang bliver efterhånden så stor, at disse udgifter truer med at indhente prisen for en ny MRB båd – Overdrivelse fremme som regel forståelsen – men materiellet er simpelthed nu så ringe og i en så dårlig forfatning at der skal ske noget. Og det noget kræver en voksen minister der kan tage en stålfast beslutning .. Godt vi snart har valg – vi trænger i den grad til en ny mand på posten.
Du kan se eller gense samrådsmødet via dette link her