info@fiskerforum.dk +45 60 22 09 46
Facebook Instagram Youtube Twitter Envelope
  • English
Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2025
      • 2024
      • 2023
      • 2022
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
    • Video
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Mads Fuglede fra Venstre har udbedt sig samråd i forsvarsudvalget, så man kan få afklaret hvor langt man er kommet med indkøbene af nye redningsbåde. arkivfoto: Emile Robin Hvide Sande Kystredningstjeneste

Forsvarsministeren er kaldt i samråd omkring redningsbådene ved Vestkysten

  • september 7, 2022
  • Lars Tornsberg
  • Dato: 07/09/2022
  • kl. 09:26
  • Kilde: ft.dk
  • Kategori: Politik
  • Tags: redningstjenesten, samråd
  • Land: Danmark
Foto / Video: Emile Robin kystredningstjenesten i Hvide Sande og ft.dk
  • Fiskerimagasinet.NO - Fiskeri - Teknologi - Fartøy - Utstyr - Marked - Forskning
  • Hook&Net - Hook and Net is a trade journal for the international commercial fishing industry,
  • Proffteiner - teiner fra fiskere til fiskere
  • Polar Expo 2026

ANNONCER

Mads Fuglede fra Venstre har udbedt sig samråd med forsvarsminister Morten Bødskov (S) i forsvarsudvalget, så man kunne få afklaret hvor langt man er kommet med indkøbene af nye redningsbåde til den Jyske Vestkyst.

Forsvarsministeren er kaldt i samråd omkring redningsbådene ved Vestkysten. foto: Mads Fuglede Venstre - ft.dk

Tilbage i 2014 afsatte udvalget et trecifret million beløb til udskiftning af disse både. Men siden er flere af de omtalte motorredningsbåde MRB´er taget ud af drift i kortere eller længere tid, til reparation eller ekstra vedligehold pga. alder og nedslidning. De er ikke som lovet blevet erstattet af nye redningsbåde.

Beklageligt og skammeligt – for de bemandes af faste redningsfolk, men også for en stor dels vedkommende af frivillige, der således sætter deres liv og heldbred på spil, når redningsaktionerne foretages med så gammelt og nedslidt materiel, som tilfældet er nu.

Det kan Danmark simpelthen ikke være bekendt.

Derfor stillede folketingsmedlem Mads Fuglede fra Venstre, fra Vestjyllands Storkreds, et spørgsmål til forsvarsminister Morten Bødskov (S). Det drejede sig i al sin enkelthed, at få nye redningsbåde fremskaffet så hurtigt som muligt til erstatning for de både der er taget ud af drift samt selvfølge også som erstatning for de resterende gamle og nedslidte både, der endnu sejler rundt. Mads Fuglede (V) håber at forsvarsudvalget i al mindelighed sammen kunne finde en løsning på disse presserende problemer, med anskaffelse af nye fartøjer.

Herefter fik forsvarsminister Morten Bødskov (S) ordet
Han fortalte som forventet, at kystredningstjenesten udfører et godt arbejde, med at sikre vores farvande mod ulykker – de kommer til undsætning i al slags vejr og er derfor en uvurderlig støtte for folkene, der har deres erhverv på de blå bølger. Med udgangspunkt i den forfærdelige RF2 ulykke i 1981 hvor 6 redningsfolk og 3 fiskere satte livet til, understreger forsvarsministeren, at vil skal gøre alt i vores magt for at undgå en gentagelse og det gør vi netop ved at indkøbe materiel der lever op til de operative krav. Derfor er sikkerheden for redningsfolkene også yderst vigtig – men ting tager tid, når man ikke skal gå på kompromis med sikkerheden, hverken når det gælder redningsfolkene, men heller ikke for dem der skal reddes.

Trods det dårlige materiel, har redningsprocenten for de foregående fem år været på 96 procent. Det kan tilskrives de mange gode frivillige og professionelle folk i kystredningstjenesten, der har gjort en kæmpe indsats, trods det nedslidte materiel.

Hvor langt er vi så i processen med at udskifte fartøjerne?
Forsvarets materiel og indkøbsstyrelse (FMI) arbejder på at udskifte de nedslidte kystredningsfartøjer, både på kort og på langt sigt.

  • Der foregår i øjeblikket en hasteanskaffelse af et redningsfartøj til kystredningstjenesten på Anholt – det blev sat i værk i 2021 og forventes leveret i slutningen af 2022.
  • Der er ligeledes i år indgået kontrakt på 5 FRB med option på yderligere 2 både til levering i perioden 2023 til 2025.
  • Derudover er der bestilt en FRB båd til Fanø Kystredningstjeneste til levering februar 2024.
  • FMI er igang med projekter der er under forberedelse af 7 fartøjer (danish rescue vessels) der størrelsesmæssigt placeres imellem FRH og MRB, de skal også opererer i Kattegat og Østersøen. Dette projekt forventes startet op i efteråret 2022 og forventes leveret løbende fra 2026.
  • Derudover er der erstatningsanskaffelser af 13 FRB både, dette projekt forventes opstartet i efteråret 2023 med levering tidligst fra 2027 til 2029.
  • Der har på det seneste været et projekt omkring 5 MRB redningsbåde, der skal anvendes i Nordsøen. Der har indtil nu været 3 udbud på disse fartøjer – som efterfølgende er blevet annulleret af forskellige årsager.

FMI forklarer følgende:

  • Første udbud er fra efteråret 2017 – det blev annulleret i februar i 2018 – der havde været en teknisk udvikling i denne periode, derfor blev dette udbud ikke til noget.
  • Andet udbud er fra efteråret 2018, men undervejs indså FMI, at der endnu engang skulle ændres i kravene til MRB bådene.
  • tredje udbud er fra september 2020 der blev annulleret i august 2022. Departementet har udbedt sig en redegørelse for annulleringen af tredje udbud fra FMI. Her var der konstateret flere fejl udover en stor prisstigning på bådene, som gjorde at man måtte annullerer endnu engang. Man arbejder nu på endnu et udbud, der skal komme her til efteråret 2022.

Undskyldningen fra FMI og Forsvarsministeren er at man under ingen omstændigheder går på kompromis med sikkerheden. Økonomien er afsat og dét er åbenbart ikke forhindringen for en levering, men udelukkende de krav der sikkerhedsmæssigt stilles til bådene, som ikke har kunnet opfyldes. Derfor den lange ventetid på MRB bådene, forklarede forsvarsministen.

Mads Fuglede (V) tog herefter over og sagde at man selvfølgelig skal sørge for det bedst mulige materiel til kystrednings-tjenesten. »Men der er også en skæringsdato i dette. Ét er grundigheden noget andet er, at nu må der godt snart komme noget nyt materiel.«

At med de seneste meldinger om leveringer i slutningen og 2027 og 2029, så vil denne MRB indkøbs-proces nu have løbet over 15 år, inden første MRB båd leveres. Det syntes Venstre er for lang tid og man har desuden oplevet først på året, at ud af 13 MRB både, er 5 af disse ikke i stand til at gå på søen, i den forfatning de har. Er der på den baggrund noget i selve processen om at anskaffe nye MRB både, der kan gøres hurtigere, spurgte Mads Fuglede (V) videre, samtidig med at vi sikre os den bedst tænkelige kvalitet til den bedst mulige pris. Vi risikerer pludselig i meget nær fremtid, at stå med materiel der potientielt set, både er farligt for redningsfolkene, men også for de nødstedte der gerne skulle reddes.

Morten Bødskov mente, at trods partifarve og politisk holdning, så har det været alle forsvarsministres ønske, at kunne levere på dette – men det er efter socialdemokraten Morten Bødskov’s (S) mening forsat sikkerheden der spiller ind her.

Mads Fuglede (V) svarede, at der tidligere, fra Torsten Schack Pedersen’s (V) side, er stillet forslag om, at anskaffe såkaldte »hyldevare« af redningsbåde, som man eksempelvis ser det i Tyskland og Storbritannien. Kunne dette være en mulig løsning i denne akutte situation som Kystredningstjenesten befinder sig midt i. Her vil der formentlig kunne leveres langt hurtigere, end tilfældet er med MRB bådene, der aller tidligst kan leveres i slutningen af 2027 og 2029.

Morten Bødskov undslog sig for at tage stilling til denne mulige løsning, da han ikke så det som en politisk opgave, at sidde og bestemme om det nu var sikkerhedsmæssigt forsvarligt og om de nu også opfyldte de krav som FMI har fastsat. Det var efter forsvarsministeren mening helt klart en myndighedsopgave.

FiskerForum.dk mener – Man savnede i denne diskussion en »voksen« minister, der kunne skære igennem dette hensyn til myndighederne og deres aflysninger af udbudsrunder. Èn der kunne sige fra og bevillige den merpris, der for nogle værfters vedkommende, var undskyldningen for ikke at kunne være med i udbuddet – for de kunne ikke længere matche prisen.. En sådan udmelding kunne en ansvarlig forsvarsminister godt have skudt ned med ordene – »nu godkender vi det bedste bud og giver prisen for det«. For lige her handler det jo netop om den sikkerhed, som forsvarsministeren selv sætter så højt. En sikkerhed for både personalet ved kystredningstjenesten, men også for de folk de skal redde. Udgifterne til at holde de 13 MRB både igang bliver efterhånden så stor, at disse udgifter truer med at indhente prisen for en ny MRB båd – Overdrivelse fremme som regel forståelsen – men materiellet er simpelthed nu så ringe og i en så dårlig forfatning at der skal ske noget. Og det noget kræver en voksen minister der kan tage en stålfast beslutning .. Godt vi snart har valg – vi trænger i den grad til en ny mand på posten.

Du kan se eller gense samrådsmødet via dette link her

 

Besøg os på
Seneste Nybygninger
M195M Havsnurp - Nybygning, Karstensens Skibsværft

Nybygning Havsnurp M195M – topmoderne kombifartøj fra Karstensens Skibsværft

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning FR224 Christina S pelagisk trawler til Scotland

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

Nybygning LK429 Altaire leveret fra Karstensens Skibsværft

S264 Astrid af Skagen

Nybygning S264 Astrid leveret fra Karstensens Skibsvæft

TidligereForrige nyhedVenstre-politiker sender byge af spørgsmål til Miljøministeren omkring kloak-overløb
Næste nyhed»Salmon Eye« er centrum for Watermoons devisionen’s nye havbrugs-teknologierNæste

Formanden har ordet: Dansk fiskeri har brug for en »license-to-operate«

Hele 22 ål og 43 torsk var gemt i en større spand i en fiskerjolle i Havnen Hornbæk ved Øresund foto: Fiskeristyrelsen

Fritidsfisker-Jolle afsløret med ulovlig fangst fra Øresund

Varangerfjorden har i generationer været et af Nord-Europas mest artsrige områder – et mødested mellem Barentshavet og det arktiske økosystem, hvor torsk, lodde, sild og utallige andre fiskearter har fundet både skjul, føde og gydepladser. I dag beskriver Arne Pedersen området som en fjord, »der er ved at miste pusten«. foto wikipedia

En norsk fiskers betragtninger omkring hans fjord der langsomt mister livet

Havet gemmer på flere hemmeligheder, end du tror - Videnskabernes selskab

Tredje podcast – Havet gemmer på flere hemmeligheder, end du tror – Havet som fremtidens apotek

ANNONCER

Bredgaard Boats
Atlantic Shipping

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • MyHvideSande
  • Hvide Sande Isværk

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept