Fordele og ulemper ved at spise fisk

Fordele og ulemper ved at spise fisk

Den norske Videnskabskomitè for madtryghed (VKM) konkluderer fortsat, at fisk beskytter mod hjerte kar sygdomme, der samtidig giver kroppen vigtige næringsstoffer som omega-3 fedtsyre og vitamin D samt jod og selen. Fisk er desuden en letfordøjelig proteinkilde.

Så man kan roligt spise mere end et kilo opdrætslaks i ugen, uden risiko for at få skadelige mængder af PCB og dioksiner i kroppen, fortæller det norske VKM og gør samtidig opmærksom på de præventive helbredsfordele, helt opvejer den ubetydelige risiko af forureninger, som fisk kan være udsat for.

Så modsat anbefalingen fra VKM i 2006, hvor anbefalingen lød på 400 gram fisk om ugen, overfor gravide og unge, er disse nu helt fjernet. Udelukkende pga. nedgangen i mængden af miljøgifte i opdrætsfisk. Opdrætsfisken fodres i dag med mere soya og planter, hvor dette udgør mere end 70 procent af fodret i dag.

Udfra dette faktum, anbefaler Det norske forskningsinstitut Nofima nu, at man i stedet øger indtaget af fisk, for at opnå den fulde dækning af Omega-3 fedtsyre.

Læs rapporten her fra den norske videnskabskomitè for madtryghed

 

Skriv et svar

Luk menu