Det er EU der nu vil have søfarten til at skrue op for den grønne omstilling. Regeringen melder mere forsigtigt ud og beskyldes efterfølgende for at være for uambitiøs, når de kun i første omgang vil have Co2-kvoterne dækket ind når det drejer sig om sejlads indenfor EU’s farvande.
Turen er nu kommet til skibsfarten, efter EU nu har underlagt flyselskaber og kraftværker EU’s Co2-kvotesystem. Allerede i juli måned i år, vil EU-Kommissionen præsenterer en plan for hvorledes man kan nå sit klimamål, der skal reducere Co2-udledningerne med mindst 55 procent inden 2030.
Skal dette mål nåes, kræver det af skibsfarten, det blå Europa bliver underlagt et kvotesystem, der skal nedbringe skibenes og fartøjernes CO2-udledning og samtidig presse skibs-branchen til at finde endnu flere klimavenlige løsninger.
EU-Kommissionens forslag er sendt i høring:
- En model, der omfatter sejladser indenfor EU
- en model, der omfatter sejladser inden for EU og halvdelen af den CO2, der er udledt på vej til eller fra en havn i EU
- en model, der omfatter alle udledninger fra sejladser, der er udledt på vej til og fra en havn i EU
Den danske Regering så hellere, at EU i første omgang vælger den mindste af de tre modeller, som Kommissionen har sendt i høring, skriver DR Nyhederne og siger videre, at Regeringen gradvist vil indfase ETS for skibsfarten og kun for sejladser der gælder indenfor EU’s grænser.
Det vil i så fald betyde, at EU’s kvotesystem, ETS (Emissions Trading System) kun vil skulle gælde for skibe, der sejler fra en EU-havn til en anden EU-havn. Det svarer kun til en mindre del af den CO2, som søfarten slipper ud. Begrundelsen for dette danske forslag, skulle efter Erhvervsministeren Simon Kollerup (S) være, at man med denne model både tager hensyn til de danske arbejdspladser, men også tager et hensyn til klimaet. Det skal helst undgås, at hvis kravene bliver for hårde, kan Vi i Danmark bliver udsat for at flere fartøjer og rederier, vælger at flytte til andre lande, for at udføre der sejladser og trafik der.
Selv siger den danske erhvervsminister Simon Kollerup (S), at Danmark bør vælge den mindst omfattende regel, så vi tager skridtene på den rigtige måde og i den rigtige rækkefølge, så vi alle bliver grønnere og Grønnere, uden at at vi sætter beskæftigelsen og indtjeningen over styr.
Langt størstedelen af rederiet Mærsks udledning sker for eksempel uden for EU’s grænser, skriver DR Nyhederne videre.
De internationale forhandlinger trækker ud og i de senere år er udledningen fra verdens skibsflåde vokset, viser den seneste rapport fra FN’s søfartsorganisation, IMO. Alene shippingbranchen udledte i 2018 1.076 mio. tons CO2, en stigning fra 977 millioner ton i 2012. Det skyldes ifølge opgørelsen primært, at der bliver fragtet langt mere, for målt på CO2-udledningen pr. transporteret gods i tons er udledningen faldet.
I flere år har IMO forsøgt at finde en international model for at gøre søfarten grønnere, og regeringen skriver i notatet, at hvis der ikke sker »tilstrækkelige fremskridt i IMO-forhandlingerne, kan systemet senere udvides til at omfatte alle sejladser til og fra havne i EU«.
Den tilgang er mere rimelig og fornuftig, mener Danske Rederier, der i denne sag fuldstændig flugter regeringen’s foretrukne model, der kun omfatter sejlads indenfor EU. Den store og brede model, der omfatter sejladser udenfor EU, frygter man fra Danske Rederier’s side, vil bremse forhandlingerne og ved denne løsning vil man heller ikke have mere at komme med rent forhandlingsmæssigt. Målet er, mener Danske Rederier, at vi i sidste ende skal have dækket mere end 15 procent af verdens søfart ind med disse klimamål.
EU-Kommissionen ventes at præsentere sit udspil til, hvordan man når sit klimamål, onsdag den 14. juli.