Firmaet VWW (Vendelbo Wood Work) er trods sit engelsk klingende navn, pæredansk og holder til på Hans Jensens Allè i Hirtshals. Her har man siden 2003 vokset sig større og større og kan i dag bryste sig af, også at være kendt på det, ja det danske marked.
Det plejer ellers at være omvendt, at et dansk firma slår sig fast på hjemmemarked først og siden bevæger sig ud i den store verden. I tilfældet Vendelbo Wood Work forholder det sig stik modsat. Her har folkene bag, en længere udenlandsk karriere at trække på og for år tilbage, tilbød man sin faglige kompetencer, som omfatter alt i monteringsarbejde i træ og interiør til teakdæk på skibe samt teknisk isolering, til også at blive tilbudt på det danske marked.
Siden værfternes tilbagegang, er der nu igen kommet gang i branchen og med fagligt dygtige medarbejdere, har Vendelbo Wood Work fremgang, med vækst i opgaverne både i ind- og udland.
Firmaets indehaver Thomas Djurhuus Pedersen (44 år) har selv en karriere som rejsemontør, med internationale opgaver inden for tømrerfaget, siden han i en meget ung alder af nitten år og netop udlært tømrer, sammen med en kollega stod i en stor og tom teatersal i Italien, med en kæmpe tømrer- og snedkeropgave foran sig. Siden er opgaverne nærmest kommet flyvende for den aktive nordjyde, der i foråret 2003 fik en opringning fra Danmark, mens han opholdt sig på Daewoo Shipyard i sydkorea, om at starte eget firma op sammen med en tidligere kollega, kort efter at han var vendt hjem efter 3 år som montageleder på Daewoo Shipyard i Sydkorea.
Der var ikke så mange betænkeligheder og den 44 årige nordjyde er idag eneindehaver af Vendelbo Wood Work og har en alsidig og ekspanderende virksomhed, der har et fast team på det tyske yacht-værft Lürssen-Kröger Werft i Rendsburg og folk på forskellige opgaver ved danske værfter, som Vestværftet, Hvide Sande Shipyard, Bredgaard Bådeværft, m.fl. primært på fiskefartøjer. Men også opgaver på offshore fartøjer som en bolig-rig, der er under bugsering fra Bolivia til Mauritius, får apteret undervejs i 25 dage og en sejlende opgaver med at lægge et 1100 m2 stort gulv, ligeledes i 25 dage, fra Namibia til Malaga i sydspanien.
Søndag aften befinder Thomas Djurhuus Pedersen sig selv i 10 kilometers højde over Europa, på vej til en ny spændende opgave i Venedig Italien, hvor der skal eftermonteres på et kæmpe krydstogtskib fra RCCL (Royal Caribbean Cruise Lines).
Opgaverne er mangfoldige og en arbejdsdag ligner sjældent hinanden, hvilket også gør jobbet ekstra interessant, pointerer Thomas Djurhuus Pedersen overfor FiskerForum Magasinet, inden han haster videre til de næste opgaver i udlandet.
FiskerForum.dk