5 fiskere var i overhængende fare, da deres trawler pludseligt blev sejlet ned nogle få sømil Nordvest for Grenen, i nat.
Kollisionen i nat mellem en slæbebåd under bugsering og en hummertrawler fra Rødvig ND 58 »Moonlight«, var så kraftig, at skipper Bo Spuur Nielsen klokken 03.30 måtte slå alarm, da den godt 26 meter trawler var blevet vædret i bagbords side, og i nogle få faretruende minutter var i overhængende fare for at synke.
Weekenden var ellers startede med et godt fiskeri for Rødvig-trawleren, der havde haft et en rigtig god fangst af jomfruhummer i Kattegat og efter losningen i Skagen, atter havde sat kursen efter flere hummere i Kattegat med Moonlight og en 5 mands stor besætning.
Fiskeskipper Bo Spuur Nielsen forklarede på en telefon fra Skagen Havn til FiskerForum, at man kun lige havde sluppet grenen, da en slæbebåd, med noget der i mørket lignede et større korn og foderstof fartøj på slæb, fra en Sydvestlig retning, pludseligt ramte Moonlight hårdt i bagbords side med 4 knob. Inden man rigtigt nåede at reagerer på påsejlingen, var »Moonlight« blevet trykket ned i styrbords side. Efter nogle rigtige lange og nervepirrende minutter, hvor sveden sprang fra panden, og efter at have slået kraftigt bak med det samme, fik man heldigvis trawleren krænget fri af slæbebåden og ud af farezonen.
Men trods dette var skaderne så omfattende, at Moonlight efterfølgende fik bagbords slagside. Der var slået hul i skroget og rælingen midtskibs samt styrhus var også så hårdt medtaget, at Joint Rescue Coordination Centre (JRCC) vurderede skaderne til at være så faretruende, at man straks sendte to redningsfartøjer til undsætning og for en sikkerheds skyld havde en helikopter i luften klar til lynhurtig indsats, hvis det skulle vise sig nødvendigt.
Samtidig havde man over Lyngby Radio varskoet alle fartøjer omkring kollisionen om også at være klar til indsats.
Skagen Redningsstation sendte den lille hurtiggående »FRB 8« afsted med pumpeudstyr og redningsskibet »Lars Kruse« fulgte hurtigt efter. Der blev sendt redningsfolk ombord »Moonlight« med pumper, og de fik hurtigt den ønskede effekt. Skaden var sket over vandlinien, så efter bare en halv times tid arbejde, kunne redningsfolkene lukke ned for pumperne, da skibet havde rettet sig så meget op, at risikoen for et forlis var minimal.
Kutteren kunne derefter ved egen kraft sejle ind til Skagen, men blev for en sikkerheds skyld fulgt på vej af begge redningsbåde fra Skagen Redningsstation.
»Moonlight« ligger nu i Skagen Havn og venter på besøg af forsikringsselskabet, som skal vurderer skaden og sagen er samtidig videregivet til Maritime Assistance Service (MAS) og Søfartsstyrelsen. De står nu for den videre efterforskning af kollisionen og efterforskningen omkring denne.
Skipper Bo Spuur Nielsen ombord, håber det kan ske rimeligt hurtigt og at skibet kan blive repareret hos Karstensens Skibsværft, så kurs og fart atter kan sættes jomfruhummer-fiskeriet, der netop nu er rigtig godt.
En hurtig og effektiv indsats af Redningsbådene fra Skagen i nat, har atter fået en lykkelig afslutning og skipper samt besætning er heldigvis alle i god behold.