Flere skilte og langt flere lys på havnene skal mindske drukneulykkerne, der hvert år i gennemsnit koster 10 menneskeliv. Det er konklusionen i en netop udgivet rapport om drukneulykker i Danmark, udgivet af TrygFonden, der nu vil have gjort noget ved de mange ulykker.
Ifølge opgørelsen, så dør der i gennemsnit 10 mennesker hvert år, ved drukneulykker omkring de danske havne.
Generelt set, så har drukneulykker været faldende igennem de sidste 20 år, men antallet af denne slags ulykker på havnene har ligget mere stabilt. Hvor der oftest er tale om faldulykker tæt på havnekajen, med folk der har fået lidt for meget at drikke. Ulykker der ender i statistikken med folk som drukner.
Der er sat fokus på området ved en konference med en række aktører, herunder transportminister Trine Bramsen (S), der med projektchef i Trygfonden René Højer’s ord, »drukneulykker i havne er særlige, fordi de altid sker ved et fald på havnen eller i forbindelse med færdsel, hvor biler kører i havnen. Det er primært mænd, som falder i og dør. De er oftest mere end 45 år gamle og har drukket alkohol. Ulykkerne sker tit om natten, hvor man er alene. Det er ulykker, hvor man ingen intention havde om at skulle i vandet, men alligevel falder i,« siger han.
Havneulykker udgør omkring ca. 20 procent af alle drukneulykker der årligt sker i Danmark. Alene i år har mindst fire personer mistet livet ved drukneulykker på danske havne. Tre af dem er omkommet efter en bytur i nattelivet.
Hvordan sikre man havnene imod drukneulykker
Her er det særligt indretningen på havnen, der kigges på, for at undgå at folk falder i og drukner. De skal indrettes på en måde, som hindre folk i at komme for tæt på kanten, så de ikke kan træde direkte ud i havnebassinet.
I de tilfælde hvor det går galt, skal der bedre sikres, så folk selv kan komme sikkert op igen fra vandet. Her kan løsningen blandt andet være, mere belysning på havnene samt at restaurants borde og bænke trækkes væk fra kanten og en mere tydelig skiltning, der skal gøre bilisterne og andre opmærksomme på faren ved at køre for tæt på havnekajen.
René Højer og TrygFonden ser gerne, at der kom noget lovgivning på området. Og de siger begge samstemmende, »vi skal have nogle retningslinjer for, hvad vi skal gøre for at få sikkerheden ind. Ligesom vi ved byggeri har regler for brandtrapper og flugtveje, skal det også blive mere sikkert at være og opholde sig på havnen.