Når kravet til hovedmotoren er, at den både skal være robust og pålidelig samt økonomisk, så vælger skipper John Christensen hver gang Mitsubishi.
Det har Fiskeskipperen fra Thorsminde gjort 12 gange før. John Christensen der med garnbåden L654 Pia Glanz Thorsminde og som Partreder på trawleren L632 Bolette, ligeledes hjemmehørende i Thorsminde, har netop købt en ny 550HK´s Mitsubishi motor.
Og John Christensen ved hvad han taler om, for i tidens løb er det blevet til i alt 3 nybygninger og hver gang har han valgt at sætte en spritny Mitsubishi hovedmotor i. Ved det første skib, fik John ellers mange kvikke bemærkninger. Hvis han skulle have en Mitsubishi motor lagt i, om han så ikke også hellere måtte sætte glideskinner i, så en efterfølgende motorudskiftning, kunne ske hurtigt og uden forsinkelse. En bemærkning, mange her godt 10 år efter, må bide i sig selv igen. For her efter godt 50.000 timer, hvoraf ca. 30.000 timer har været med trawl, kører den første motor stadig. Og som John Christensen synligt tilfreds påpeger, ” der er ikke èn af de 12 motorer (hovedmotorere og generatorere) jeg efterhånden har købt igennem årene, der er stået af.”
Investeringen i en Mitsubishi hovedmotor eller generator, hører heller ikke til det billigste, men når man som John Christensen, har et job af udføre og hvor maskineriet er en vital del af arbejdet, skal tingene bare fungere 100%, så unødige driftsstop undgås. ”Det giver jeg gerne ekstra for, og det har tjent sig hjem mange gange siden.”pointerer John Christensen overfor FiskerForum.
Servicen er en anden del af samarbejdet, hvor dialogen og kontakten til vores lokale Thorsminde maskinværksted og West Diesel i Esbjerg fungerer rigtig godt. ”Man fornemmer hurtigt, at de ved hvad de snakker om og positivt, de er der hver gang man skal bruge dem, punktlige og ordholdende. En vigtig tryghed at have i baghånden, når vi til dagligt er fire mand ombord, der arbejder hårdt og effektivt, så skal materiellet, servicen og backup’en også bare være 120% i orden.” fortæller John Christensen videre.
Skipperen på Pia Glanz er netop kommet hjem efter en 4 – 5 dages tur op til kanten i det norske område og ude fra Store Banke 6o – 70 sømil vest for Thorsminde, hvor der var sat garn efter Pighvar. Efter losningen var fangsten ca. 2 tons større end på deres første tur. 4,3 tons pighvar blev det til og ca. 300.000 kroner.
Et rimeligt resultat skulle man syntes, men som John Christensen samtidig gør opmærksom på, så er priserne i øjeblikket på samme niveau som for 20 år siden. Og det vel og mærke med et omkostningsniveau der er betydeligt højere end dengang. Med lidt hurtig hovedregning, betyder det at når fisken går gennem sorteringen og bliver søpakket, så går hver femte fisk til omkostninger. Noget som mange fiskere slås med. Udfordringen ligger da også dagligt i at få rentabilitet i fiskeriet, få bragt omkostningerne ned i forhold til indtægterne. Derfor er det også en tilfreds skipper, der kan klappe sin hovedmotor fra Mitsubishi og takke for, at den både er slidstærk og hårdfør der bare køre og køre, uden problemer og uden ekstra omkostninger. For som betingelserne er for dansk fiskeri i dag, skal der ikke mange stop til, før overskud vendes til underskud.
FiskerForum.com