De findes allerede på små og store fartøjer langs Norskekysten, hvor de går deres sejrsgang. Forklaringen er enkel, for på en dag med 1,5 meter høje bølger, måtte man tidligere reducere hastigheden, men med Wavefoil, kan man fortsat sejle med den normale hastighed.
Du kan se måden Wavefoil virker på denne video
Velkendt fysik – bølge-kraft omdannet til fremdrifts-kraft
Det har været kendt i over 150 år, at fartøjer med vinger – eller folier – i stævnen delvist eller udelukkende kan drives frem af bølgeenergi. Folierne genererer løft, når fartøjet bevæger sig op og ned i bølger, og liften har typisk en fremadgående trykkomponent, der er større end modstanden.
Forenklet sagt bliver bølge-kraft direkte omdannet til fremdrifts-kraft.
Et fartøj i bølger oplever yderligere modstand sammenlignet med drift i roligt vand. For bølge-længder svarende til skrog-længden vil denne ekstra modstand blive forstærket på grund af resonans, hvilket indebærer store hiv- og pitch-bevægelser. Wavefoils tilbage-trækkelige stævnfolier dæmper disse bevægelser, så den ekstra modstand falder. Så hvor meget brændstof kan du spare? Det afhænger helt af skibet, dets hastighed, foliestørrelsen og placeringen og bølgeforholdene.
Men sparet brændstof er ikke den eneste fordel ved stævn-folier
Øget komfort, reducerede vibrationer, mindre spray, øget betjeningsevne og evnen til at opretholde højere hastigheder i bølger for en given effekt er bare nogle af de andre perspektiver Wavefoil giver.
Wavefoil tilpasser deres løsninger til både hurtigsejlende og langsommere fartøjer hvor de lægger vægt på, at vingerne skal befinde sig under vandoverfladen. På langsommere fartøjer er brændstofbesparelse det primære mål, mens fokus for de mindre, hurtige fartøjer er at mindske påvirkningen fra bølger. I praksis kan vingerne monteres, hvor der er plads, og det er også muligt at eftermontere dem på større fartøjer.
Wavefoil har allerede udført opgaver i udlandet. I 2019 blev vinger installeret i skroget på den færøske færge »Teistin«. Efter et års test blev det konstateret, at brændstofforbruget i gennemsnit faldt med ti procent under transit. Typisk vil vingerne spare mellem 5 og 15 procent brændstof, afhængigt af brugen og fartøjet.
Teknologien integreres i pelagiske trawlere og brønd-både
Wavefoil produceres hovedsageligt i Norge, selvom de største foil-blade fremstilles i Irland. De samarbejder tæt med lokale producenter og partnere for at opnå effektivitet og kvalitet. Virksomheden er i konstant dialog med partnere og interessenter for at optimere omkostningerne og sikre bæredygtig drift.
Wavefoil arbejder på at udvikle større vinger med et vingespænd på 12 meter for fartøjer mellem 100 og 200 meter og undersøger mulighederne for tests i samarbejde med en reder, selvom detaljerne endnu ikke er offentliggjort. Teknologien forventes at være særdeles relevant for fartøjer i segmentet mellem 100 og 200 meter, hvor brændstofbesparelser vil være afgørende med stigende krav til udledningsstandarder og fokus på miljøvenlige løsninger som ammoniak og hydrogen.