Det er den danske direktør Christian Riber fra den norske opdrætsvirksomhed Norcod, der er på en forretningsmæssig mission med at opbygge helt nyt fiskemarked og nu her nogle år senere er kommet ind i varmen og som i dag bliver taget meget seriøs som opdrætter med en ny fiskeart på menuen – nemlig torsk.
Norcod fra Trondhjem vil over de kommende år udbygge antallet af lokationer med fisk for at ramme den europæiske detail- og restaurantsmarked – noget der er et gennembrud for deres opdrætstorsk, fortæller direktøren fra Nordcod.
Det skriver Fodevarewatch.dk
Selskabet opdrætter torsk på fire lokationer ud for Midt-Norge, men har i modsætning til de store norske lakseaktører rækker Norcods rødder helt til Danmark. Stiftet af handelsselskabet Sirena Group, som ledes af adm. direktør Christian Riber fra ejerfamilien bag Sirena – og videre over i en tredjedel af det børsnoterede selskab Artha, en Kapitalforvaltning med 750 velhaverfamilier i ryggen.
Norcod har fået god respons i markedet for deres første torskeopdræt og de er nu klar til de næste vækstskridt, lyder det fra den danske topchef, som overfor Fodevarewatch.dk siger, »Mange fortalte os dengang, at vi gik ind i dødens branche, da vi startede tilbage i 2017. Men nu har vi vist, at man kan gennemføre et opdræt med høj kvalitet, og derfor bliver vi nu taget langt mere seriøst, hvilket er rigtig fint,« kommer det fra Christian Riber.
»Vi har bygget hele organisation efter en klar vækst-målsætning, og vi glæder os nu til at komme videre, hvilket også betyder, at vi kommer til at se klare forbedringer i driften allerede igen fra næste sæson,« siger Christian Riber
Han forklarer, at Norcod har været økonomisk begrænset af at købe slagtefaciliteter hos eksterne leverandører. Det vil man på sigt selv opbygge, så man derved på sigt kan stå for egen forædling og kontrol med hele fødekæden, fra udklækning til udskæringer.
Norcods egenproducerede torsk bliver solgt gennem Sirena Grouppens vidt forgrenede net af forhandlere i fødevarebranchen, hvor fiskene er markedsført i 20 lande og med god respons. Håbet er at opbygge eget marked, med specielt fokus på især den sydeuropæiske detail-sektor og over til mindre fiske- og restaurantskæder i en bredere forstand med lidt større torsk.