Rederiet Hav Line får medhold i den norske tingret på deres søgsmål overfor det norske Nærings- og Fiskeridepartement og får dermed rettens ord for at man kan fortsætte som hidtil.
Hav Line Gruppens AS nye fabriks- og slagteskib »Norwegian Gannet« har sejlet i »oprørte vande« det sidste års tid. Først blev skibet nægtet tilladelse til at fragte og slagte laks direkte fra de norske hav-dambrug til lakseterminalen i Hirtshals. Efterfølgende skulle alle laks lastet direkte fra norske havbrug, indover norsk land for at blive sorteret og bedømt inden de kunne fortsætte rejsen mod Hirtshals.
»Norwegian Gannet« har i en længere periode ikke haft mulighed for at benytte sig af den midlertidige statskompensation, som tidligere har givet rederiet Hav Line ret til at fragte laks direkte fra hav-brugene i Norge og til Lakseterminalen i Hirtshals.
Denne afgørelse forelagde Hav Line Tingretten i Bergen og retten omstødte dengang det norske Fiskeri-departements forbud. I stedet landede lakseskibet »Norwegian Gannet«, sine laks på en dispensation, fra kravet om at sortere produktionsfisken indenlands frem til 1. juli 2020 i år. Dette anfægtede fiskeridepartementet også.
Rettens afgørelse og ord var ikke til at tage fejl af. De har omstødt Fiskeri-departementets afgørelse og tingretsdommer Kristin Farstad, forklarede videre, at departementets afgørelse bar præg af grov urimelighed, men også at Hav Line havde berettigede forventninger om at både det norske Madtilsyn og den politiske ledelelse, ville godkende »Norwegian Gannet«, til dens planlagte brug. Til grund ligger desuden, at Hav Line i det tilfælde de tabte sagen, kunne ende op med et tab på henved en milliard kroner, hvis ikke dispensationen blev givet. Selskabet risikerede simpelthen at gå konkurs.
Rederiet Hav Line mener at de først fik godkendt deres planer, men at staten pludselig ændrede en foreskrift, så projektet ikke længere kunne gennemføres. Det har tingretten i Bergen nu lavet om på med sagens afgørelse.