Det er rederiet Gitte Henning A/S, der mandag formiddag på Bredgaard Bådeværft Aps i Sakskøbing, får kranet sin nybygning S45 Sønderstrand i vandet.
Værftets direktør Michael Jakobsen fortæller til FiskerForum, at S45 Sønderstrand er en spændende og udfordrende opgave på 85 BT, som indtil dato er værftets største byggeri af en kutter. »Vi er udfordret på mange fronter, både på pladsen og med hallen hvor nybygningen ligger. Når alle underleverandører til byggeriet er tilstede, tæller de op til 16 mand og med vores egne 10 på pladsen, skal der koordineres til perfektion, så alt kommer til at glide som det skal. Ligeledes er nybygningens størrelse på 16,35 meter i totallængde og en bredde på 6 meter samt byggeriet højde med 2 etager, noget der fylder hallen helt ud og udnytter den til sidste centimeter. Men med en veltilrettelagt arbejdsplan og en veltrimmet organisation kører planen som en velsmurt maskine,« smiler Michael Jakobsen.
»Vi bugserer S45 Sønderstrand ud mandag morgen og kraner den i vandet sidst på formiddagen, hvorefter vi sætter styrhuset på. Herefter kan vi begynde arbejdet med aptering og udrustning samt til sidst udstyr på dækket. Nybygningen skal være færdig 8. juli i år,« forklarer værftets ejer.
Værftets ejer og direktør fortæller videre, at skibets rummelighed, har givet rederiet flere muligheder, når fiskerifabrikken skal installeres om bord. Et arbejde som Thyborønfirmaet Kynde & Toft står for. Der er blevet plads til et helt nyt rensesystem med vacuum til fladfisk, som der kun findes tre af i Europa og ellers er opstillingen samt planlægningen fra fisken landes i tacklekassen og efterfølgende sorteres under dæk, med rensning, isning samt lagring, sat så meget i system, så selv en LEAN konsulent må være imponeret. Selve lastrummet rummer 54 m3 fisk, med saltvandskøling samt ismaskine, et arbejde som forestås af 3XJ, Thyborøn Skibs og Motor A/S.
Båden får monteret en hovedmotor Mitsubishi S6A3 MPT AW100 samt to mindre Mitsubishi lysmotorer, der blandt andet skal trække hele fiskefabrikken om bord og meget mere. Fartøjets manøvredygtighed øges væsentligt med 2 bovpropeller – foran og agter.
Det er da også en helt forpustet værftsdirektør, der med den snarlige aflevering af S45 Sønderstrand også har en aflevering af en katamaran til Norge måneden efter og opstart af endnu en kutter i samme måned, så jo, der er travlhed og tryk på værftet i Sakskøbing.
FiskerForum.dk