Det er norske Aas Mek. Verksted der, som specialist i bygning af netop større brøndbåde, har indgået kontrakt med verdens førende fisketransportfirma af levende fisk, Sølvtrans AS i Ålesund i Norge.
Brøndbåden er værftets eget design type AAS 1802 ST, der med en lastekapacitet på 1800 m3, er specielt tilpasset Sølvtrans cirkulationsprincip med sidevers cirkulation i lasttankene. Et RSW kølesystem, som under den lukket transport af de levende fisk, sænker temperaturen løbende med 1,5 grad i timen. Kølemetoden er meget energibesparende i forhold til at fryse fisken når den landes. Det giver mindre stres af fisken under losning og forarbejdning.
Den nye brøndbåd er udstyret med UV system, til rensning af vandet under transport, hvad enten det drejer sig om en helt eller delvist lukket transport af laks. Ligeledes bliver der i nybygningen udstyr til filtrering ved cirkulation, samt separering af lus, efter aflusning af laksen m.m. Videre er båden udstyret med mulighed for at tryklosse til anlæg i land. Enten det er til sorteringsmaskine eller lignende. Helt uden brug af vakuumpumper, for størst mulig skånsom behandling og håndtering af laksen.
For Aas Mek. Verksted, er dette den 13. nybygning, som værftet skal levere til Sølvtrans A/S og værftet skjuler da heller ikke en vis tilfredshed og glæde over, at valget igen er faldet på dem. Men samtidig også med en vis alvor og viden om, at dette er en meget vigtig ordre, netop for at bibeholde deres førende position som ledende brøndbådsbyggere.
Nybygningen bliver på 69,86 meter i længden og 12,00 meter i bredden.