En ny opgørelse viser at de kommunalt ejede havne, i de kommende år planlægger at udvide med fem millioner kvadratmeter og Dansk Industri advarer i den forbindelse om alt for meget vokseværk i havnene.
Alene frem mod 2020, viser en analyse, at de 15 største kommunalt ejede havne, planlægger en udvidelse på ikke mindre end 5 mio. m2 samlet, hvilket har udløst advarende ord fra blandt andet Michael Svane Branchedirektør i DI Transport, »For os er det vigtigt, at der investeres i havnene, men det skal være kloge investeringer. Og vi tvivler på, at der i alle tilfælde er en tilstrækkelig business case bag havnenes nuværende investeringsplaner.« I følge branchedirektøren, er der sat gang i et større investeringskapløb, hvilket bekymre DI direktøren, da det giver en ikke ubetydelig risiko for overkapacitet i branchen.
Som eksempel nævnes Hanstholm Havn, som værende en Havn med de helt store vækstplaner. Planer som Havnens bestyrelsesformand Martin Vestergaard dog understreger, har en helt igennem sund forretningsplan. Han siger blandt andet til Søfart, »Vi ser det som en helt igennem sund forretningsplan. Og det gør man også i det finansielle bagland med KommuneKredit som garant. Alle er da godt klar over, at der er andre store fiskerihavne omkring os. Men perspektiverne på europæisk, og til en vis grad også globalt plan, er ud fra et rent forretningsmæssigt synspunkt kun at læse sådan, at der er plads til alle,« slutter formanden.
De planlagte udvidelser i de kommunale havne svarer til omkring 20 procent af den nuværende kapacitet. Derfor peger DI på den i forvejen store overkapacitet der findes på området, hvilket på sigt kan betyde, at de store offentligt ejede Havne kan ende med at stjæle opgaver fra de private virksomheder.