Der er krisestemning i flåden af rejetrawlere i Skagerrak, efter at tre rejetrawlere torsdag blev bragt op af kystvagtskibet KV Bergen og eskorteret til land. Baggrunden er bemandingsregler, der kræver, at der skal være mindst én styrmand ud over skipperen om bord. Der har nu givet krisestemning blandt rejefiskerne
Rigtig mange fiskefartøjer har kun en enkelt skipper ombord, der har de nødvendige kvalifikationer som navigatør. Fiskerne har nu fået besked fra den norske kystvagt i forbindelse med aktionerne mod trawlerne – at enhver, der bryder reglerne, vil blive opbragt.
Reglerne er ikke blevet omsat i praksis
Efter hvad Fiskerimagasinet.no erfarer skete kontrollen, som resulterede i, at de tre trawlere Eigenes, Udvaar III og Lillevig blev eskorteret til land, uden varsel. For omkring femten år siden blev der indført regler, som krævede, at der udover en skipper også skulle være en styrmand om bord på fiskefartøjer over 15 meters længde.
Kort efter at reglementet kom på plads, blev tre trawlere opdraget på samme måde som nu. Det vakte stor diskussion, og siden er bestemmelserne ikke blevet håndhævet, indtil kystvagtens pludselige aktion i onsdag. Det er ikke ualmindeligt, at såkaldte »sovende love« pludselig aktiveres. Men så vil de ansvarlige myndigheder, som udgangspunkt, give en forhånds-advarsel.
Kystvagten handlede på eget initiativ
Blandt fiskerne er der forskellige versioner af baggrunden for, hvorfor disse bestemmelser pludselig uden varsel nu bliver håndhævet. Efter hvad Fiskerimagasinet.no erfarer torsdag aften, er Søfartsdirektoratet ikke involveret i aktionerne, og de skal heller ikke informeres på forhånd.
Vred og ked af det fisker
En af bådene der blev rejst var Lillevig som ejes af Torgværing AS, et rederi ejet af Jan Andersen. Da Fiskermagasinet.no kontakter ham torsdag aften, svarer en oprørt og vred fisker. »Der er ikke til at få fat i en styrmænd. Det er heller ikke rentabelt, i flåden af mindre trawlere, at sejle med en ekstra navigationsekspert. Så bliver lønningerne for besætningen endnu dårligere. Hvis dette krav nu bliver gennemført hårdt og brutalt, vil mange hurtigt lægge til kaj, og efterfølgende gå konkurs. Det samme vil ske for mange fiskemodtagelses-centre, der er afhængige af de fangster, som rejetrawlerne leverer,« siger Andersen til Fiskerimagasinet.no, som fortæller, at han føler, at myndighederne vil af med rejetrawler-flåden.
Har fisket efter rejer i 57 år
Da vi taler med Andersen, er han på vej til Oslo. For en del år siden fik han kræft, og han har været igennem flere store operationer. Nu har han et opfølgende tjek. Men det ser ud til, at hvis det ikke er kræften der stopper ham i fiskerierhvervet, så vil bureaukratiet og reglerne gøre det.
»Jeg er nu 71 år gammel. Mange af os, der fisker efter rejer, er godt oppe i årene. Rekrutteringen af unge fiskere er dårlig. Og med den behandling vi får nu, er det usandsynligt, at der bliver flere unge, der vil satse på rejer,« siger Andersen.
På trods af sin alder fisker han selv året rundt. Andersen er kun i land i weekenden, hvor der er stop for rejefiskeriet, plus nogle helligdage og når vejret tvinger båden i havn. Sådan har han fisket i 57 år med undtagelse af en afbrydelse, nemlig da han blev opereret for kræft.
»Der er ingen styrmænd at finde. Det er pokkers nemt for bureaukrater at kræve, at der skal ansættes styrmænd med papirer. Jeg har aldrig oplevet den slags før, siger en oprørt Andersen, der tilføjer, at det heller ikke er tilladt at bruge en dansk styrmand, hvor der er ledige fiskere med de nødvendige papirer«.
Anmoder om et møde med Søfartsdirektoratet
Fiskerforeningen har sendt en henvendelse til det norske Søfartsdirektorat om et møde hurtigst muligt for at drøfte løsninger på problemet. Der har tidligere været tale om at få indført muligheden for at blive kvalificeret som navigatør gennem sejltid og et kortere kursus. Det er den løsning, der er valgt i Danmark.
Efter aktionen fra KV Bergen har flere trawlere valgt at lægge til kaj for at undgå inspektion. Det er uvist, hvor mange trawlere, der ikke har navigatører ombord, der opfylder lovens krav. Men det er vel helt op til omkring femten til tyve fartøjer.
Mange fiskerfartøjer vil blive tvunget til at lægge til kaj
Reglerne gælder ikke kun for rejetrawlere, men for alle fiskefartøjer over 15 meter. Hvis den hidtil hvilende lov bliver ført ud i livet, må en lang række fiskefartøjer lægge til kaj. Fartøjer, der fisker i fiskerier med lav indtjening, eller ældre fartøjer, der ikke nogen attraktive arbejdsplads, vil kæmpe med at få fat i navigatører.