Det er en tikkende bombe, ikke kun under fiskernes indtjening, men i højeste grad også under danskernes fiskeforbrug. Et »No Deal« Scenarie, vil rulle danskernes nye fiskevaner tilbage, siger en fiskehandler til Fodevarewatch.dk – han frygter de videre forhandlinger med briterne i Bruxelles.
Så trods myndighedernes og Fødevareministeriets nylige tiltag med opfordringen til danskerne om at spise mere fisk, så mener flere at Brexit, kan stikke en kæp i hjulet og gøre danskernes foretrukne sæson-fisk, sild og makrel, mærkbart dyrere og samtidig også svære at få fat på.
Disse fiskearter befinder sig overvejende i britisk farvand og hvis briterne til nytår går alvor af, at britisk farvand, overvejende er for britiske fiskere, så skaber det en helt ny situation for de danske fiskere, men også for de danske forbrugere, der sidst med råd om bæredygtig og sundere kost i en klimakogebog, måske fremover må dykke dybere i tegnebogen, for at få de eftertragtede fisk.
Tommy Raabo Fischer der er medejer af HAV i Torvehallerne og Hav Engros i København, frygter det værste. For et hårdt Brexit, vil betyde import af de fisk som danskerne ikke længere kan fiske og fange i britisk farvand, hvorfor fiskehandlere og grossistleddet tvinges til at hente fisken i Storbritannien. Det giver ekstra dage på landevejen inden fisken ankommer til Torvehallerne og det betyder også samtidig en forhøjelse af prisen, for fisk handlet unden for EU, fortoldes ekstra hårdt i EU, noget der kun kan lægges på prisen, så forbrugerne bliver taberne i dette spil, sammen med fiskebranchen som helhed.
I værste fald, kan det ifølge Tommy Raabo Fischer fra HAV i Torvehallerne medføre, at fiskebranchen og de lokale supermarkeder må genoverveje og gentænke deres fiske og skaldyrs-sortiment.
Lokale fisk i sæson, der er den bæredygtige og klimarigtige vej at gå, kan med ét slag ændres til årsskiftet, hvis Brexit-forhandlingerne går i hårdknude. Tommy Raabo Fischer siger i en kommentar til Fodevarewatch.dk, »Hvis import af nordsøfisk bliver vanvittigt dyre, så kan det være, at det bedre kan betale sig, at få fiskene fløjet ind fra Sri Lanka. Der er de endda kun ét døgn undervejs. Det er ikke kun en realitet for fiskeforhandlerne, men også for alle andre der handler fisk. Flere produkter vil være fløjet ind fra hele verdenen,« siger Tommy Raabo Fischer videre og tilføjer, »Vi vil rigtig gerne have en grøn og bæredygtig omstilling, men samtidig har vi også en forretning med 50 ansatte, som vi ikke vil fyre. Hvis vi bliver presset, så henter vi pengene hvor vi kan, i stedet for at lukke ned eller fyre folk. Det er sådan verden fungerer.«
HAV’s fiskehandler er ikke den eneste som er bekymret for forhandlingerne i Bruxelles. Direktøren for Danish Seafood Association, Poul Melgaard Jensen, går også og sparker i støvet og venter, siger han til Fodevarewatch.dk. Hans bekymring går også på arterne sild og makrel, der iøvrigt er fremhævet på listen over de anbefalede fisk i ministeriets kampagne. »Får de danske fiskere ikke adgang til det britiske farvand eller får vi ikke en frihandelsaftale med briterne, så har vi kun mulighed for at købe fisken fra briterne, og vi ender så ud i, at måtte betale den specielle EU Straftold, som efterfølgende bliver lagt på de britiske fisk, der nu kommer fra et Ikke-EU land og som derfor belægges med fuld told.
Poul Melgaard Jensen uddyber videre, at foruden told vil konsekvensen af et manglende samhandel også betyde mere bureaukrati og langt mere papirarbejde, når fisken skal importeres fra et ikke-EU land.
Danske politikere bør handle og reagerer nu
Med blot fire måneder tilbage af året, inden et endeligt og definitivt Brexit finder sted, mener den danske Seafood direktør Poul melgaard Jensen, at danske politikere skal reagerer nu. »Politikerne skal simpelthen gå ind og sørge for et sikkerhedsnet, hvis de massive toldgrænser kommer. Det har vi fra fiskebranchen gjort klart overfor myndighederne. Der findes løsninger, der kan afbøde konsekvenserne af dette Brexit, og de ordninger må vi så aktivere, hvilket betyder, at vi får lov til toldfrit at importere, hvis vi kan dokumentere, at fiskene går til videre forarbejdning. Netop for at beskytte beskæftigelse og industrien. Der skal findes en løsning inden næste ministerrådsmøde til Oktober 2020, en Brexit-løsning syntes længere væk end nogenside tidligere.