Tre supermarkeder sænkede priserne på fiskeprodukter, svarende til den norske moms, efter en undersøgelse foretaget af Norges største dagligvarekæde, Kiwi.
Først indførte den norske discountkæde Kiwi en prisnedsættelse på fisk svarende til momsen. Derefter fulgte både Rema 1000 og Coop med. Resultatet blev en markant stigning i salget af fisk, hvorfor kampagnen da også betragtes som en bragende succes.
Det skriver det norske erhvervsmedie Ilaks.
Prisnedsættelsen på 25 pct. svarende til den generelle norske moms på fisk varede i seks uger og kom i kølvandet på en undersøgelse foretaget af Kiwi blandt deres kunder.
Prisnedsættelsen, der svarede til den almindelige norske moms på fisk på 25 procent, varede i seks uger og fulgte en undersøgelse blandt Kiwis kunder. Seks ud af ti deltagere i undersøgelsen ønskede at spise mere fisk, og 85 procent mente, at priserne på fisk var for høje.
Kiwi gennemførte kampagnen fra midten af august til starten af oktober. I denne periode steg salget af fisk med 457 tons sammenlignet med samme periode året før, hvilket svarer til en stigning på 48,4 procent ifølge Ilaks.
Efter Kiwis succesfulde kampagne fulgte Rema 1000 og Coop Extra efter med lignende tiltag på deres udvalg af fisk.