Den danske »Vild med Sild kampagne« er netop veloverstået. Afslutningen blev samtidig startskuddet til en international »Vild med Sild kampagne«, som går under navnet »Herring 52«.
»Herring 52« er primært målrettet Danmarks kerneeksportmarked for sild, nemlig Tyskland, Polen og Holland. Det er Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO), der står i spidsen for den internationale kampagne.
»Silden er en vigtig eksportvare for det danske fiskeri. Den har et stærkt marked, men kan på sigt blive udfordret på, at de traditionelle sildespisere hører til den ældre del af befolkningen. Vores målsætning er at få silden markedsført på en langtidsholdbar måde ved at henvende os til en yngre målgruppe, som vi ønsker at fastholde som forbrugere i fremtiden,« siger direktør i DPPO, Esben Sverdrup-Jensen.
Den internationale kampagne »Herring 52« byder blandt andet på videoklip, en online kogebog og inspiration på de sociale medier.
»Vi har valgt at producere en video på tre forskellige sprog, som appellerer til den lidt yngre sildespiser og har fokus på sildens ernæringsmæssige- og klima- mæssige kvaliteter. Filmen er produceret i tre let forskellige udgaver, som er tilpassede de lokale markeder,« siger direktør i DPPO, Esben Sverdrup-Jensen.
Sild 52 gange om året
Samtidig er der et online opskriftsunivers på trapperne, som ligeledes bliver udgivet på tre forskellige sprog. Kampagnen slår på, at man skal spise sild en gang om ugen året rundt, hvorfor opskriftsuniverset indeholder 52 moderne og let håndgribelige opskrifter med sild – deraf også den internationale kampagnes navn, »Herring 52«.
»Vi forsøger at få silden talt ind som en råvare, som ikke kun spises i en marineret- eller karryudgave,« siger Esben Sverdrup-Jensen.
Han understreger, at kampagnen er skabt som et værktøj, som kan bruges frit af producenter og eksportører med mere, da det ikke er en kampagne for det pelagiske fiskeri som sådan, men helt konkret for silden som råvare.