I deres nyhedsbrev skriver Hvide Sande Shipyard, at med afsæt i Færgesekretariatets plan om bygning af en afløserfærge har værftet indgået et projektsamarbejde, der har til formål, at teste en kombineret brint og hybrid fremdrift.
Projektet omfatter samarbejde med en Belgisk / Hollandsk udviklingsgruppe, bestående af både skibsredere, et universitet og en havmøllepark-ejer samt flere andre, der skal forberede brugen og teste brændselsceller i et maritimt miljø. En brint-teknologi der er CO2 neutral og som blot udleder vand (H2O) ved udstødningen. Samtidig er optankningsprocessen hurtigere end et opladningsforløb på et hybridfartøj. Derfor arbejdes der ligeledes med brint-teknologi i den maritime sektor og med muligheden for at udnytte strømmen fra havmølleparken til at generere brinten, når strømprisen er lav. Her kan man efterfølgende lade crewbådene operere med hybridløsninger med brint, hvilket er en interessant konstellation.
»Inden for de kommende år vil der komme til at ske en stor udvikling på området, som vi skal forberede os på. Denne bæredygtige teknologi vil vi som værft gerne være en del af og være med til at udvikle og etablere i markedet«, understreger Carl Erik Kristensen der er Direktør for Hvide Sande Shipyard.
Du kan læse hele pressemeddelelsen med flere detaljerede informationer på HVSA’s hjemmeside her: