Det var »Blokken Skipsverft« i Sortland i Norge, der er et af de ældste værfter i Nord-Norge. De har i mere end 115 år om- og nybygget fartøjer, med en omfattende reparationsafdeling koblet på, der nu har måttet indstille driften, efter konkursen.
Man kan vel ikke direkte tale om krise i den norske værftsindustri, men siden sidste år er flere værfter blevet hårdt ramt af Corona-krisen.
I sommers gik »Kleven Verft« i Ulsteinvik på Sunnmøre således også konkurs, men kunne kort efter offentliggøre, at et andet norsk værft, »Green Yard Group«, havde overtaget driften.
I samme norske kommune annoncerede »Ulstein-gruppen«, der er en familieejet værftgruppe, der beskæftiger sig med design og skibsbygning, med et omfattende globalt netværk med salg og shipping, en kraftig nedskæring i januar i år. Årsagen her var angiveligt et svigtende marked samt manglende ordrer i det sidste års tid. Også her er der gået mange år, hvor det har været svært for virksomheden at ramme et overskud.
For »Blokken Skipsverft« i Sortland, så det ellers lyst ud efter aflæggelsen af regnskabet for 2019, hvor man kunne præstere et pænt overskud efter flere år med negative resultater. Men Corona-krisen fik også denne spæde optimisme til at smuldre og i sidste uge, måtte man trods ihærdige forsøg med at finde nye investorer, erkende at det var formålløst og ledelelsen kastede derefter håndklædet i ringen.
En medvirkende årsag til det endelige stop for 115 års skibsbyggeri her, var en kombination af dårlig økonomi, men også afhængigheden af udenlandsk arbejdskraft. Siden Corona-krisen startede har virksomheden afholdt noget højere udgifter i forbindelse med karantæneforskrifter samt infektionsregler.
»Stolten Skipsverft« havde omkring 23 fastansatte værftsmedarbejdere, som nu skal ud og finde andet arbejde.