Fra 2027 skal landets havne betale selskabsskat ligesom andre virksomheder. Det fremgår af regeringens lovprogram for 2026, hvor der lægges op til, at statslige, kommunale og selvejende havne fremover skal betale 22 procent i selskabsskat.
Forslaget betyder et farvel til den skattefri status, som havnene hidtil har haft.
EU presser på for ændringen
Ifølge brancheorganisationen Danske Havne kommer forslaget ikke som nogen overraskelse.
Administrerende direktør Tine Kirk fortæller, at ændringen udspringer af flere EU-domme i blandt andet Holland og Italien, som har fastslået, at havne driver økonomisk virksomhed og derfor skal beskattes på lige fod med andre.
»Vi har længe vidst, at Danmark nok blev den næste. Det er en naturlig følge af EU’s regler,« siger Tine Kirk til Søfart.
Ingen dramatik – men en lille bet
Selvom nye skatteregler kunne lyde som en økonomisk bombe under havnene, tager Danske Havne situationen med ro.
»For os er der faktisk ikke noget drama i det. Private virksomheder, der driver forretning, betaler jo også skat,« siger Tine Kirk.
Hun peger dog på, at havnenes økonomi kan blive lidt klemt, fordi pengene ellers ville være gået til investeringer i nye kajanlæg, kraner og grøn infrastruktur.
»Vi vil jo gerne investere så meget som muligt i at forbedre havneinfrastrukturen til gavn for virksomhederne. Så på den måde er det en lille bet for både havnene og deres brugere,« siger hun.
Detaljerne mangler stadig
Skatteministeriet har endnu ikke offentliggjort det konkrete lovforslag.
Derfor kendes hverken de præcise regler, grænser eller hvor mange penge staten forventer at få ind.
»Vi har ikke set lovforslaget endnu, så vi kan ikke sige noget om de økonomiske konsekvenser. Det afhænger helt af, hvordan loven bliver udformet. Men vi vil arbejde for en lempelig overgang, så de danske havne fortsat kan udvikle sig konkurrencedygtigt,« siger Tine Kirk.
Små havne kan blive fritaget
De nye skatteregler forventes at gælde for de fleste erhvervshavne, men små kommunale havne og lystbådehavne kan blive undtaget. De falder sandsynligvis ind under EU’s de minimis-regler, som fritager aktører med meget begrænset økonomisk aktivitet for selskabsskat.
Skattefritagelsen for havne
- Gælder i dag for statsejede, kommunale og kommunale selvstyrehavne, hvor overskuddet bruges til havneformål.
- Kommunale havne, der er aktieselskaber – som ADP og Aarhus Havn – betaler i forvejen selskabsskat.
- Skattefriheden for de statslige og kommunale havne har historisk været begrundet med, at havnenes overskud geninvesteres i infrastruktur som moler og sejlrender, der ikke giver direkte afkast.
- Forslaget om ophævelse af skattefritagelsen skal bringe Danmark i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, efter at domme i blandt andet Holland og Italien har fastslået, at havne driver økonomisk aktivitet og derfor skal beskattes.
Kilder: Regeringens lovprogram, Havnelovens § 10, stk. 1–2 og EU-Kommissionens statsstøttesager mod havne i Holland og Italien (C-323/19