Når først beslutningen er taget om at tage skridtet fuldt ud som skipper med egen båd, underskriften er sat og båden ligger ved kaj, rigget og gjort klar til fiskeri, og alt det økonomiske og juridiske på plads. Så syntes et lille uanseeligt offentligt stempel ikke at være i stand til at stoppe dén proces, hvor det er lykkedes at få en ung mand ind i fiskeriet i Hanstholm. Men sådan gik det og der skulle ovenikøbet gå næsten 3 måneder inden båden kunne lægge fra kaj og komme på det længe ventede fiskeri.
Havde en tilsvarende Laissez-faire holdning med en sådan enevældig bureaukratisk attitude gjort sig gældende på land, med en maskinfabrik, der nøglefærdig og klar til produktion, med alle materialer indkøbt og ansatte siddende klar til at gå igang. Havde de måtte vente i næsten 3 måneder på et myndighedsgodkendelse, der blot manglede en styrelses stempel og underskrift, havde der lyt et ramaskrig og den offentlige instans var blevet trukket gennem mediernes ubønhørlige tærskemaskine.
Men sådan er det ikke i fiskeriet. Her måtte den 30-årige unge og håbefulde skipper Daniel Vandet pænt vente på sine papirer i næsten tre måneder, før Søfartsstyrelsen fik sig snøvlet færdig til at udleverer dem. Først herefter kunne fiskeskipper Daniel Vandet og besætning komme på fiskeri og begynde at betale af på den gæld og de omkostninger, som allerede startede for mere end tre måneder siden og som siden bare har vokset sig større og større.
Trods det faktum at mange instanser har været indeover etableringen af HM 365 »Mati« med Daniel Vandet som skipper og med lån gennem udviklingsselskabet Hanstholm og Jyske Bank i Nykøbing Mors (Daniels private bankforbindelse) samt fået del i puljen af lånefisk, og klargøringen samt arbejdet med at rigge til og det altsammen. Så var det blot et lille papir fra en dvask og langsom offentlig myndighed, Søfartsstyrelsen, der bremsede projektet unødigt længe og i op til næsten 3 måneder.
Hvem skal betale for en sådan forsinkelse
Det burde have konsekvenser, når en sag trækkes i langdrag uden yderligere forklaring og når der på fiskefartøjet fortsat var en gyldig fangsttilladelse. Så burde en så urimelig lang forsinkelse give kompensation, på et eller andet plan. Så alle undskyldninger om at båden først var solgt til skibsophuggeren Fornæs i Grenaa gælder ikke. Fornæs mente båden for god til ophug og West Ship havde den derefter til salg, fortsat med gyldig fangsttilladelse. Her blev handlen indgået først på foråret og først den 20. september forleden dag, kunne Daniel Vandet så modtage de endelige nationalitets papir og derefter gå på fiskeri.
En hurtig udregning af de samlede omkostninger samt den mistede indtægt ved et fiskeri der ikke kunne gennemføres, løber hurtigt op i en lille million kroner. Penge som alene skal hentes og finansieres igennem fiskeriet. En start som syntes op ad bakke og ikke som dét oprindeligt var tiltænkt, med lånefisk og lempelige lånevilkår, på toppen. Den økonomiske starthjælp, går nu istedet op i den blå luft pga. en enkelt myndigheds sløseri og meget Laissez-faire holdning til en fremskyndelse af papirgangen. Dette til trods for flere rykkere fra fiskeriforeeningen, organisationers og flere Hanstholm fiskeres side. Så lod de sig ikke rykke en millimeter, kun med svævende forklaringer om, at det fortsat lå ved juristerne. Det efterlader nu istedet en nystartet fisker på bunden og ikke som det var tiltænkt på toppen.
Heldigvis ligger fiskeriet i blodet hos Daniel Vandet, hvis fader også har været i fiskeriet. Så turene op og ned af bølgerne er set før og med Daniels nordjyske sindelag og virkelyst skal der mere til end en offentlig myndigheds ugidelighed og sløseri, før der lægges op.
Med ombord har Daniel en 32 årig Thisted-fisker, som i disse dage sætter fart og kurs efter rødspætter, med en mulighed for at rigge om til hummerfiskeri med trawl i Kattegat. Endnu forgår fiskeriet uden for Kystfiskerordningen, men det er forsat med i overvejelserne når planerne for de kommende år skal lægges. Men nu drejer det sig først og fremmest om at indhente det forsømte og fiske omkostningerne ned igen, så det frie fisker-liv rigtig kan udleves.
FiskerFoum.dk ønsker skipper og besætning samt båden »Mati« god vind fremover og et godt fiskeri.