Nybygning SH81 Bardur – Bredgaard leverer Islands største Glasfiber-fiskerfartøj

Nybygning SH81 Bardur – Bredgaard leverer Islands største Glasfiber-fiskerfartøj

Det var en tilfældighed, som fik den islandske fisker Pétur Pétursson til at kigge forbi Bredgaard Boats i Rødby Havn, i hans søgen efter en afløser for sin 15 meter lange snurrevodskutter. Han fandt den og fik ovenikøbet langt større kapacitet og mere komfort ombord med i handlen.

»Jeg var på nettet og fandt noget om Bredgaard Boats. Efter i en mail at have bedt om mere information om bådene, inviterede værftet mig til at komme ned og se en ny båd, der næsten var færdig og som netop stod overfor aflevering,« fortæller Pétur Pétursson. »Jeg faldt for bådens udseende og den faglige finish samt det faktum, at man får en båd individuelt bygget og tilpassende dine eksakte behov og som ikke et standardprodukt, hvor det er dig der skal tilpasse dig. Hele processen omkring glasfiberfartøjet »Bárður« har taget ca. to år, fra kontrakten blev skrevet under til båden nu ligger klar til aflevering.

Den islandske fiskeskipper Pétur Pétursson forklarer videre, »Jeg bragte en del af mine egne ideer ind i projektet, hvor designarbejdet blev udført af Borghegn Yachtdesign, som tidligere har afsluttet en lang række designs for Bredgaard Boats og altså nu også tegningerne til nybygningen »»Bárður«.

»Det er spændende at begynde at fiske med en så ny og veludstyret båd,« understeger Pétur Pétursson med forventningens glæde i stemmen og tilføjer, at de efter første prøvesejlads, forventer snart at kunne sætte fart og kurs til fiskeriet.

Med en lastrum på 85 kubikmeter, hvor der kan lagres op til 55 tons, har det skabt mulighed for længere ture ud hjemmefra, end det var muligt med den gamle kutter. SH-81 »Bardur« måler 26,85 meter i længden og er med 7 meter i bredden det største glasfiberfartøj i den islandske flåde og ét af de største af sin art i Norden. Under alle omstændigheder har Pétur Pétursson ikke kendskab til noget andet glasfiberbåd der har samme størrelse.

Målet er, at »Bardur« inden udgangen af september, er på vej hjem til Island. Her kan man undervejs prøve skibet ordentlig af. Nye »Bárður« erstatter den ældre 15 meter lange båd med en bredde på 4,20 meter, så springet over til den noget større båd er et ordentlig skridt, med forbedret komfort og kapacitet. Båden er udstyret med tre to-mands kahytter, med toilet og brusebad samt en veludstyret kabys og messe-rum, der får plads til 7 til 8 personer.

Komforten bliver også højnet mht. et mere roligt og stabilt skib i søen, med gode manøvreegenskaber i selv skrappe søer og høje bølger. Forhold man ikke kan finde tilsvarende i mindre både. Den gamle båd var kun rigget op til én slags fiskeri, mens nye »Bardur« også bliver rigget som garnbåd. Det giver et lidt anderledes fiskeri, med hovedsageligt fiskeri af torsk, sej og lidt rødspætter gennem vintermånederne inden der skiftes til snurrevod fra forår til efterår.

»Bárður’s« garn er allerede afleveret. Garn der er leveret af det lokale garnfirma Netagerð Aðalsteins, der er designet til blandet fiskeri af hovedsageligt torsk og rødspætte.

Skipper Pétursson forventer at have fem besætningsmedlemmer med ombord, og hvor man med den gamle båd fiskede fra Arnarstapi på Sydsiden af Snæfellsnes-halvøen i det vestlige Island og fra Ólafsvík på nordsiden, betyder størrelsen af den nye båd, at man næsten udelukkende vil arbejde fra den noget større havn i Ólafsvík. Pétursson håber, at have kvote nok til at holde skibet i gang hele året.

Dækket er med en fuldstændig beskyttet havneside, delvis åben ved styrbord til håndtering af net-transportøren, og åben ved hækken, med en overdækning. Snurrevoden er monteret på dækket under læ, hvor der også er opbevaring til de ekstra redskaber.

ASScan fra Hvide Sande leverede» Bárðurs« dæk-udrustning med et par SAI2000-TS5 winches udstyret med SAI TS5 4750cc motorer med variabel hastighed og med en tromlekapacitet på 2600 meter hver med 32 mm vod-reb. Vinches er elektrisk styret med et 6-tons første lags-træk og en hastighed på op til 25 omdrejninger pr. minut ved maksimal belastning. De styres af en Scan Winch Autotrawl-computer med betjeningspanel i styrehuset.

ASScan har også leveret de rustfrit stålbeslag til K300 trawlblokke der er bygget til at understøtte den 2800 mm lange GM21-280-140 net-tromle. Der har et 7-tons i første træk-lag med hydrauliske bremser og sikkerhedsventiler. »Bárðurs« SW 800-17,5 ankerspillet med en HC3-800cc hydraulisk motor er også en del af ASScan-pakken. »Bárður« har en 662kW MAN D2862LE421 hovedmotor samt et par John Deere 4045AFM85 enheder, der driver Stamford-generatorer, der hver producerer 89 kW.

Bredgaard Boats flyttede for nyligt ind i nye og større lokaler i Rødby på Lolland, hvilket har givet værftet muligheder for at bygge endnu større glasfiberfartøjer end tidligere, og ifølge Michael Jakobsen fra Bredgaard Boats, har netop glasfiber-materiale langt flere fordele frem for andre materialer. »Der er besparelser i vægten, der resulterer i lavere brændstofforbrug og med et glasfibermateriale, der samtidig giver mindre vedligeholdelse end materialer som stål, og den lave vægt giver også en større lasteevne i forhold til bådens størrelse.