Royal Greenland tilpasser fiskeprodukter til det Kinesiske marked

Royal Greenland tilpasser fiskeprodukter til det Kinesiske marked

Royal Greenland, der har sin egen trawlerflåde, der spænder lige fra den største rejetrawler Akamalik på 75,8 meter til den noget mindre hellefiskefartøj Laila S på 14,4 meter. Det er fangster fra disse fartøjer, der fremover i stigende grad finder vejen til det kinesiske marked.

Det skriver Royal Greenland om deres egen fiskeindustri og deres rederi Royal Greenland, der i den forløbne tid har styrket salgafdelingen i Kina og samtidig introduceret en række nye frosne fiskeprodukter, specielt tilpasset det asiatiske marked, heriblandt Kina.

Jens K. Lyberth, der i 2013 kom til Royal Greenland, fremhævede allerede sidste år Royal Greenlands vækstmål, som lyder på en fordobling af omsætningen frem til 2018. Det sættes der nu gang i med selskabets åbning af salgskontoret i den kinesiske havneby Qingdao, ved Det Gule Hav, 350 km Sydøst for Beijing. Kontoret her vil afvige fra tidligere tiders måde at omsætte fisken og rejerne på, da kontoret primært henvender sig direkte til den kinesiske detailhandel gennem store butikskæder og ikke udelukkende ved salg via hovedforhandlere og grossister.

Royal Greenland har netop afleveret et Regnskab for året 2014/15, som udviser organisk vækst i fiskeindustriens kerneforretninger, med et stort overskud på 204 mio. kroner i overskud, trods en hård isvinter.