Regeringen har valgt at udskyde sin store strategi for de danske erhvervshavne til efter sommerferien. Det gælder både en overordnet plan for havnene og en liste over såkaldte »nationale interesser«, der skal afgøre, hvad havne må bruges til – og hvad de ikke må bruges til.
Det oplyser transportminister Thomas Danielsen (V) i et skriftligt svar til Altinget.dk
»Arbejdet er i gang, men det er omfattende. Derfor forventer jeg, at vi først er klar på den anden side af sommerferien,« skriver han.
Regeringen vil sætte grænser for kommunerne
Formålet med listen over nationale interesser er blandt andet at forhindre, at kommuner bygger boliger på erhvervshavne, som spiller en vigtig rolle for Danmark – for eksempel til transport af varer, råstoffer eller vindmøller.
Ministeren har tidligere udtrykt bekymring for, at kommunerne i nogle tilfælde underminerer mulighederne for erhvervsudvikling på havnene.
»Kommunerne er flere steder en trussel mod en produktiv udvikling på vores erhvervshavne,« har han udtalt.
Men i kommunerne vækker udmeldingerne bekymring. Johannes Lundsfryd Jensen (S), borgmester i Middelfart og formand for KL’s klima- og miljøudvalg, mener, at regeringen risikerer at fjerne det lokale demokratis indflydelse. Han har kaldt ministerens udtalelser for »voldsomme beskyldninger«.
Også Kenneth Fredslund Petersen, transportordfører for Danmarksdemokraterne og tidligere byrådsmedlem i Vejle, efterlyser afklaring.
»Det tager godt nok lang tid. Det er vigtigt at få styr på det – både for havnene og for det kommende kommunalvalg,« siger han.
Han erkender, at han som lokalpolitiker selv har stemt for at sælge en del af Vejles havn – en beslutning, han i dag ikke er sikker på, han ville træffe igen.
Havnene spiller en vigtig rolle
Langt de fleste danske havne er ejet af kommunerne – og flere steder, som i Kolding, ønsker man at bruge gamle erhvervshavne til boliger. Men uden klare retningslinjer fra staten kan det føre til tvivl og politisk uro, advarer Fredslund Petersen:
»Hvis man ikke kender reglerne, kan man let blive fristet til at bruge havneområderne på en måde, der ikke gavner helheden.«
Strategien skal bane vej for investeringer
Havne spiller en nøglerolle i Danmarks grønne omstilling, blandt andet fordi de skal levere strøm og grønne brændstoffer til skibe. Det kræver store investeringer – og derfor har regeringen lovet en strategi, der kan tiltrække private penge.
Blandt andet venter brancheorganisationen Danske Havne utålmodigt på planen.
»Investorer vil vente på afklaring, før de tør lægge penge i havnene,« siger direktør Tine Kirk.
Strategien og listen over nationale interesser var egentlig lovet tidligere i år, men er altså nu udskudt til efter sommerferien.