Hverken dansk, svensk eller estisk politi har undersøgt en arbejdsulykke, hvor den danske fisker Teddy Bak Nielsen ombord på »Inge Marie« omkom i Kattegat den 10. juli 2014, skriver Nordjyske på baggrund af en artikel i 3F bladet.
I artiklen fra 3F bladet »Vi måtte hente fars lig med fiskekutter i Sverige«, fortæller enken og de to døtre til afdøde fisker Teddy Bak Nielsen, om hvilket mararidt de har været igennem efterfølgende. De føler sig groft svigtet af myndighederne og undre sig samtidig over, at det ingen konsekvenser har, at sejle en kutter ned og tage et andet menneskes liv.
Direkte adspurgt om politiet har undersøgt dødsulykken nærmere, erkender advokaturchef Torben Kaufmann Sørensen fra Nordjyllands Politi overfor 3F, at det har man ikke og man først kan afgøre om politiets deltagelse, når de svenske rapporter foreligger.
Efter henvendelsen fra 3F, har Advokaturchefen henvendt sig til svensk politi, få at få udleveret alt materiale om ulykken.
Den Danske Maritime Havarikommission har aflagt rapport om ulykken til søs mellem det maltetiske Cargo-fragtskib »Rig« og fiskefartøjet »Inge Marie« fra Østerby på Læsø. Læs rapporten her.(Engelsk)
Forhistorien er følgende:
Den 10. juli 2014 kolliderede det danske fiskerfartøj »INGEr MARIE« og det maltesiske skib »RIG«, cirka 11 sømil NordØst for Læsø. »INGER MARIE« sank kort efter kollisionen, og skipperen, som var eneste besætningsmedlem ombord, omkom.
Kollisionen skete under gode vejrforhold og med meget lidt trafik i området. Omstændighederne tyder på, at hverken skipperen på »INGER MARIE« eller vagtpersonen på »RIG« var opmærksomme på det andet skibs tilstedeværelse og risikoen for kollision indtil øjeblikket kort før kollisionen.
Vagtmanden på »RIG« forsøgte at undgå kollisionen ved at dreje hårdt til styrbord, men manøvren var for sen. Det er usikkert, om skipperen på »INGER MARIE« opfattede og reagerede på risikoen for kollision før ulykken. Efter kollisionen afsøgte besætningen på »RIG« med redningsbåd området, men kunne ikke finde skibet, men kun en tom redningsflåde. Først en time efter kollisionen blev skipperen på »INGER MARIE» fundet liggende i vandet af en svensk redningshelikopter, men skipper Teddy Bak Nielsens liv stod på det tidspunkt ikke til at redde. Han blev herefter fløjet til svensk sygehus i Göteborg.
I rapporten nævnes det videre, at der er usikkerhed om skipperen på »INGER MARIE« var klar over risikoen for kollision. Man mener det derfor sandsynligt, at han var optaget af arbejde på dækket og derfor ikke så fragtskibet »RIG« nærme sig. På fragtskibet »RIG« var vagten på broen, ikke aktiv ved brugen af radaren og plottet derfor ikke fartøjerne i området. Vagten observerede ikke visuelt »INGER MARIE«, fordi han ikke bevægede sig rundt på broen og / eller var optaget og derfor så han heller ikke at fiskefartøjet »INGER MARIE« nærme sig i en blind vinkel.
Den vagthavende styrmand på det maltesiske fragtskib »RIG« blev knapt et år efter kollisionen, frataget sit sønæringsbevis på grund af svigt i forbindelse med ulykken NordØst for Læsø. Hvilket stærkt indikerer at netop manglende udkig og manglende brug af radar til antikollision, var en overtrædelse af søvejsreglerne og derfor ansvarspådragende.
Det er ikke kun dansk politi, men heller ikke svensk eller estisk politi har arbejdet videre med sagen. En sag der forhåbentligt nu tages op af dansk politi.