Fiskeskipper Søren Strandby og hans makker havde ellers torsdag eftermiddag afsluttede en jomfruhummer-tur med et godt og tilfredsstillende resultat og sidst på eftermiddagen ved 17 tiden, blev kursen sat til Skagen og en velfortjent weekend.
Men med ét vendte situationen sig, da der i det begyndende mørke pludselig toner en gigantisk skygge af en olietanker op fra FSL Hong Kong, der med ét tut i hornet, kun gav trækutteren FN 293 »Søren Strandby« 5 sekunder til at vige i.
Med et enkelt kraftigt dunk i stævnen, blev den ældre kutter herefter ramt og kastet ned langs styrbords side, hvor den rullede med indtil den endeligt slap fri af tankeren. Heldigvis var der kun materielle skader og begge ombord var sluppet heldigt fra kollisionen, uden synlige skader.
Men oplevelsen har sat sig, fortæller fisker Søren Strandby til FiskerForum.dk, for det er ikke hverdag at man slipper heldigt fra, at møde en 250 meter lang og 44 meter bredt tankskib på 115.000 tons dødvægt, når man selv befinder sig i en mindre 50 tons trækutter på godt 18 meter. »Der var en der holdt hånden over os i dag«, forklarer den nordjyske skipper spagfærdigt til FiskerForum.dk
Efter kollisionen forsøgte Søren Strandby at komme i kontakt med olietankeren »Aqua«, der er hjemmehørende i Singapore. Men Kaptajnen ombord var svær at forstå, så Lyngby Radio kom ind over og den kæmpestore tanker blev bedt om at kaste anker ud for Skagen Havn, indtil Søfartsstyrelsens folk har fået afklaret hændelsesforløbet.
Selv priser Søren Strandby sig lykkelig over, at det kun er materiel skade der er overgået dem. FN 293 »Søren Strandby« ligger nu ved i kajen i Skagen, hvor de senere i dag skal have Søfartsstyrelsens folk ombord og ligeledes have styr på om kollisionen har forårsaget yderligere skader på skibet inden de sejler ud igen. Men som den nordjyske fisker siger, »Vi har lidt ferie i overskud som vi tager nu her, også for at få episoden helt ud af kroppen. Så der er ikke noget hastværk.«