Lineskibet Eivind (tidligere Brimøy) er kommet hjem til Færøerne. Eivind, som blev købt til Færøerne tidligere i år, ankom i lørdags til Miðvágm, hvor mange mennesker var samlet, for at tage i mod skibet. Der skal nu laves nogle få justeringer før de tager på fiskeri. Eivind har kostet ca. 23 mio kr når skibet lægger fra land.
1300 tons havgalt til Færøerne
De irske not/trawlere Father Mckee og Brendelen lander ca 1300 tons havgalt hver til Havsbrún i Fuglefjord. Dette er den første last de lander på Færøerne i år. De tog tilbage på fiskeri, straks efter losningen.
435 tons rejer til Grønland
Den grønlandske rejetrawler Akamalik har fisket for 21 mio. kroner i år og lander 435 tons rejer i Sisimiut i Grønland. De har kun fisket i 13 dage på denne tur. Mandskabet tæller 25 mand hvoraf 4 er færinge bland andet skipperen. Dette er kun den anden tur som Akamalik har taget i år.
400 tons lodde til Island
Tróndur í Gøtu lander en last på 400 tons lodde i Fáskrúðfirði. De er nu færdige med deres kvote på lodde for i år. De sejler til Fuglefjord for at rigge deres lodde trawl af og tager derefter på fiskeri efter blåhvilling (sortmund) ved Færøerne på den næste tur.
400 tons rejer til Norge
Rejetrawleren Havborg lander en last på 400 tons rejer i Kárvik i Norge, som er fisket på kun 18 døgn. Fiskeriet ved Svalbard har været godt på denne tur. De skal bunker olie og skifte besætning før de tager tilbage på fiskeriet.
Ombygning af færøske trawlere
Filettrawleren Enniberg er taget på fiskeri igen, efter de har lavet fabrikken og fået ny maskine ombord. De sejler til Barentshavet, hvor de skal fiske i russisk farvand. Hele ombygningen er vurderet til ca 80 mio kr.
Næraberg er også taget tilbage på fiskeri, efter at have været på værftet i Skála i 3 måneder. De tager syd for Færøerne, hvor der for tiden fiskes efter blåhvilling (sortmund.)
De andre færøske skibe er på feltet.
Fuglefjord
Akraberg på vej hjem med en last på 1350 tons, som er fisket i Barentshavet i russisk farvand. De har fisket lige siden nytår, og fiskeriet har været godt på denne tur. De har lige landet 540 tons i nord-Norge og er nu på vej hjem med 810 tons i lasten.
Toftir
Lineskibet Stapin lander en last på 44,7 tons på Toftir, det meste som er i lasten er torsk, som har en kilopris på 13 kr. Lasten er vurderet til 589,685,00 kr., som de har fisket i 9 dage nord for Færøerne på denne tur og fiskeriet har været godt. Garnskibet Oknin lander en last på 19,8 tons på Toftir, det meste som er i lasten er 17,7 tons hellefisk, som har en kilopris på 25 kr. Lasten er vurderet til 461,945,00 kr., som de har fisket i 5 dage øst for Færøerne og fiskeriet har været godt.
Trawleren Beinisvørð lander en last på 17,2 tons på Toftir, det meste som er i lasten er 11,4 tons hellefisk, som har en kilopris på 23 kr. Lasten er vurderet til 313,242,05 kr., som de har fisket i 6 dage øst for Færøerne og fiskeriet har været godt på denne tur. Kutteren Volunteer lander en last på 9,5 tons som er fisket på 5 dage på Eiði. Det meste som er i lasten er torsk, som har en kilopris på 13 kr. Lasten er vurderet til 117,098,98 kr., som de har fisket i vest for Færøerne på denne tur.
Den mindre kutter Gordrúgvin lander en last på 3,3 tons på Eiði, hvoraf det meste som er i lasten er torsk, som har en kilopris på 13 kr. Lasten er vurderet til 43,475,00 kr., som de har fisket i et døgn nord for Færøerne. Den mindre kutter Gunnvá lander en last på 6,7 tons, det meste som er i lasten er torsk, som har en kilopris på 13 kr. Lasten er vurderet til 91,210,00 kr., som de har fisket på kun et døgn nord for Færøerne.
Eiði
Den mindre kutter Falkurin lander en last på 5,5 tons på Eiði, det meste som er i lasten er torsk, som har en kilopris på 13 kr. Lasten er vurderet til 77,430,00 kr., som de har fisket i et døgn nord for Færøerne. Kutteren Mýlingur lander en last på 13,5 tons på Eiði, det meste som er i lasten er 7,4 tons kuller som har en kilopris på 12,61 kr. Lasten er vurderet til 177,428,68 kr., som de har fisket i 5 dage vest for Færøerne på denne tur.
Kutteren Lutter lander en last på 2,9 tons på Eiði, det meste som er i lasten er torsk som har en kilopris på 13 kr. Lasten er vurderet til 37,921,00 kr., som de har fisket i et døgn nord for Færøerne på denne tur. Kutteren Gunnvá lander en last på 2,6 tons på Eiði, det meste som er i lasten er torsk, som har en kilopris på 14 kr., som de har fisket i et døgn nord for Færøerne og lasten er vurderet til 36,270,00 kr.
Klaksvík
Kutteren Kallanes lander en last på 4 tons i Klaksvík, det meste som er i lasten er torsk og kuller. Kallanes har fisket i et døgn nord for Færøerne og lasten er vurderet til 53,560,00 kr. Fiskeriet har været fint på denne tur. Kutteren Bragd lander en last på 2,9 tons i Klaksvík, det meste som er i lasten er torsk som har en kiloris på 13 kr. Lasten er vurderet til 38,780,00 kr., som de har fisket i et døgn nord for Færøerne på denne tur.
Grønanes lander sin last på 50 tons i Klaksvík til Kósina. Det meste som er i lasten er sej, som er fisket på 10 dage øst under Færøerne. De har fisket sammen med makkeren Vesturtúgva som lander i Tórshavn. Partrawlerne Polarhav og Stjørnan lander en last på 370.000 pund, hvoraf det meste er sej, som er fisket øst under Færøerne. De lander lasten til Kósina i Klaksvík og så snart de havde landet tog de tilbage på fiskeri.
Lineskibet Kvikk lander en last på 17,6 tons i Klaksvík, det meste som er i lasten er 16,1 tons kuller som har en kilopris 12,20 kr. Lasten er vurderet til 209,508,00 kr., som de har fisket i 10 dage ved Færøerne på denne tur.
Leirvík
Kutteren Riba lander en last på 8,1 tons i Leirvík, det meste som er i lasten er 4,9 tons kuller, som har en kilopris på 12,52 kr. Lasten er vurderet til 108,392,40 kr. De har fisket i 6 dage nord for Færøerne og fiskeriet har været godt. Den mindre trawler Olga Maria lander en last på 9,6 tons i Leirvík, det meste som er i lasten er 3,4 tons Rødfisk, som har en kilopris på 30 kr. Lasten er vurderet til 178,119,06 kr., som de har fisket i 8 dage ved Færøerne på denne tur.
Kollefjord
Fagraberg lander en last på 1100 tons til Faroe Pelagic i Kollefjord. Det som er i lasten er lodde som er fisket i islandsk farvand. De kastede kun to gange. Nu er alle skibene, for uden Tróndur í Gøtu, færdige med deres lodde kvote.
Runavík
Partrawlerne Heykur og Falkur lander en last på 370.000 pund til Faroe orgon i Runavík, det meste som er i lasten er sej., som de har fisket øst for Færøerne på 11 dage. Så snart de havde landet tog de tilbage på fiskeri. Partrawlerne Rókur og Lerkur lander en last på 250.000 pund til Faroe Orgin i Runavík, det som er i lasten er sej, som er fisket øst under Færøerne. Så snart de havde landet tog de også tilbage på fiskeri.
Partrawlerne Stelkur og Bakur lander en last på 350.000 pund til Faroe Orgin i Runavík. Det meste som er i lasten er sej, som er fisket øst for Færøerne. De har fisket i 9 dage på denne tur og fiskeriet har været godt.
Tórshavn
Partrawlerne Jaspis og Ametyst lander en last på 240.000 tons til Barið i Tórshavn, det meste som er i lasten er sej, som er fisket øst under Færøerne. De har fisket i 13 dage. Så snart de havde landet, tog de tilbage på fiskeri. Vesturtúgva lander en last på 50 tons til Barið i Tórshavn, det meste som er i lasten er sej, som er fisket øst for Færøerne. De har fisket i 10 dage på denne tur.
Lineskibet Sandshavið lander stor last på hele 64,9 tons til Barið i Tórshavn, det meste som er i lasten er lange som har en kilopris på 9 kr. Lasten er vurderet til 651,044,00 kr., som de har fisket i 11 dage syd for Færøerne og fiskeriet har været godt på denne tur.
Hvalba
Partrawlerne Breiðanes og Hamranes lander en last på 150 tons i Hvalba, det meste som er i lasten er sej, som er fisket øst for Færøerne på 8 dage. Så snart de havde landet tog de tilbage på fiskeri.
Tvøroyri
Jupiter lander 900 tons blåhvilling til Varðin Pelagic på Tvøroyri, de har fisket syd for Færøerne på denne tur og fiskeriet har været godt. Så snart de har landet tager de tilbage på fiskeri efter blåhvilling. Finnur Fríði lander en last på 1200 tons til Varðin Pelagic. Det som er i lasten er blåhvilling som er fisket syd for Færøerne. Fiskeriet hat været godt på denne tur, og så snart de havde landet tog de tilbage på fiskeri efter blåhvilling.
FiskerForum.com