Logo-FiskerForum
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English
Menu
  • Top Artikler
  • Nyheder
    • Seneste Nyheder
    • Nordiske Nyheder (Kortnyt)
    • Nybygninger
    • Reguleringer
    • Nyheds Kategorier
      • Akvakultur
      • Fiskearter
      • Fiskeri
      • Foreninger
      • Forskning
      • Forvaltning
      • Havne
      • Messer
      • Miljø
      • Nyheder
      • Områder
      • Politik
      • Producenter
      • Produkter
      • Slutbruger – Fødevarer
      • Uddannelse
      • Ulykker-Forlis
      • Økonomi
      • Gæsteartikler
    • Nyhedsarkiv
      • 2021
      • 2020
      • 2019
      • 2018
      • 2017
      • 2016
      • 2015
      • 2014
      • 2013
      • 2012
      • 2011
      • 2010
    • News in English
    • Nyhedsservice
  • Fartøjer
    • Skibsdatabase
    • Nyeste Billeder
    • Skibe Til Salg
    • Ordrelisten
    • Nybygninger
    • Nybygninger – leveringer
  • Køb & Salg
    • Køb og salg
    • Til Salg
    • Købes
    • Frydendahl
    • Opret Profil
  • Jobs
    • Jobs
    • Hyrebørs
  • Service
    • Vejret
    • Auktionspriser
    • Oliepriser
    • Fakta Om Fisk
      • Fiskearter
      • Fangstmetoder
    • Servicelinks
    • Nyhedsservice
    • Kontakt
    • Medieinformation
  • Servicelinks
  • Dansk
  • English

Nybygning VA72K Sjøvik sætter en ny standard

  • januar 25, 2019
  • Ebbe
  • Dato: 25/01/2019
  • kl. 15:40
  • Kilde: FiskerForum
  • Kategori: Nybygning, Nybygning levering
  • Tags: Thyborøn
  • Land: Danmark, Norge
Foto / Video: Terje Engø

​Den nye trawler »Sjøvik« der er bestilt af en fiskerfamilie på Flekkerøy ses som et eksempel på, hvorledes Norges sydkystflåde kan fornyes og blive langt mere effektiv og rentabel.

Fiskeskipper Martin Andås kommer fra den lille ø Flekkerøy lige syd for Kristiansand, og han forventer at fiske med den nye trawler »Sjøvik« året rundt, og for at det kan lade sig gøre, har han fået ‘struktur’ kvoter (Red. Specielle kvoter tildelt den norske kystfiskerflåde, der er erhvervet fra fartøjer, der er permanent lagt op og taget helt ud af fiskeriet).

Den 28 meter lange og 8,40 meter bredde »Sjøvik« blev døbt på Flekkerøy i midten af ​​januar, seks måneder senere end det oprindeligt havde været planlagt. Forsinkelsen skyldes overvejende et skrifte af værft midt i byggeprocessen, hvor skroget blev flyttet fra ét værft i Riga til ét andet værft i Polen, som så skulle forestå det videre arbejde og færdiggøre fartøjet.

Fortællingen om 50 mio NOK
Den norske skipper og ejer Martin Andås har en lang erfaring med fiskeriet som baggrund. Han var på et tidspunkt i tvivl om han skulle fortsætte det nuværende fiskeri med den gamle trawler »Sjøvik« eller om han ikke hellere skulle kaste sig ud i det og bygge et helt nyt fartøj og gøre fiskeriet mere nutidigt.

Så under fiskeriudstillingen Nor-Fishing tilbage i 2015, tog han beslutningen og drøftede mulighederne med Tage Hansen fra Thyborøn skibs & Motor (3xJ). Budgettet omkring nybygningen og finanseringen stod ikke helt mål med ønskerne, så det blev ved snakken i første omgang. Men den norske fiskeskipper havde ikke sluppet tanken helt, og lidt tilfældigt udenfor Nor-Fishing udstillingen og i et stålende solskinsvejr, mødte han en kvindelig repræsentant fra Innovation Norge og under deres samtale forklarede Martin Andås engageret og ivrigt, hvorledes han kunne tænke sig fiskeriet formet, med ny båd, men samtidig også sin vision om, at bevise overfor den unge generation af fiskere i Norge, at fiskeriet absolut er et levedygtigt fag i Norge. Dette engagement kick-startede hele processen omkring nybygningen.

Fra ord til handling var der pludseligt ikke langt, for resultatet blev en ny kontrakt med Thyborøn Skibs & Motor om at levere et Vestværft-designet fartøj, hvor både Innovation Norge og den lokale bank Spareskillingsbanken aktivt deltog i finansieringen af ny​​bygningen. Den gamle 26.25 meter »Sjøvik«, der blev bygget tilbage i 1985 på Elvestad Verksted i Skien, blev derfor øjeblikkeligt sat til salg for små 5 millioner kroner.

Efter Thyborøn Skibs & Motor havde overdraget »Sjøvik« til Martin Andås og inden dåben på Flekkerøy, havde rejetrawleren allerede haft sin første tur, hvor de landede 3000 kg rejer efter kun nogle få dage til søs. Oplevelsen var yderst tilfredsstillende og som forventede var der selvfølgelig også nogle få og mindre justeringer der skulle foretages, inden kurs og fart igen bliver sat til fiskeriet efter rejer.

Den norske fiskeskipper og ejer Martin Andås er i dag en meget tilfreds mand, der i 2019 både har erhvervet et nyt fartøj samt og ikke mindst en kvote på 150 tons og 64 tons rejer pr. kvartal. Så nu kan trawleren fiske mere eller mindre året rundt, som var det oprindelige ønske, for at gør fiskeriet mere effektivt og rentabelt. Lokalt på Flekkerøy betyder det også noget, for alle fangster fra »Sjøvik« landes lokalt til Reinhardtsen AS i Kristiansand og til den lokale fiskefabrik på Flekkerøy.

Fortællingen om en norsk fiskerfamilie
De fleste eventyr og fortællinger handler næsten altid om en prinsesse og prinsessen i denne fortælling om rejetrawleren »Sjøviks«, er Iben Tomalie Andås, Martins datter. Hun kom i sin dåbstale til navngivningen af »Sjøvik« ind på historien omkring Flekkerøyfisk AS, inden hun med et velanrettet kast splintrede Champagneflasken mod skibssiden i første forsøg.

Iben fortalte inden champagne-svinget, at Sjøvik-navnet oprindeligt stammer fra en fiskerkutter, som hendes bedstefar Thomas Ingebret sammen med brødrene Bjarne og Jacob havde købt tilbage i 1949. De navngav båden efter det sted hvor de boede, Sjøvik på Hustofta. Moderen til de tre brødre var Tomalie Ingine, og Iben bekræftede i sin fortælling og med et smil, at hun var opkaldt efter hende.

Trods en høj alder på 98 år, holder Bjarne sig stadig daglig opdateret om hvordan »Sjøvik« fisker og om kronekursen på den danske valuta har været dyre eller billige i byggeperioden. Han har også allerede været om bord på den nye rejetrawler, og har ved selvsyn set hvor stor udviklingen har været de seneste 70 år, siden han selv startede som fisker. Iben forklarede videre at hendes far begyndte at fiske i Skudeviga, da han var femten. Der mødte han Ibens mor, og de giftede sig. Ibens far havde allerede på det tidspunkt købt en kutter sammen med onkel Thor Gunnar og bedstefar Trygve.

Iben fortalte også, at de havde fiskede sammen i ti år og antallet af både var steget til tre, alle med navnet »Sjøvik«. Men i 2007 blev fartøjerne solgt, fiskeriet stoppede og de gik alle ind i andre brancher og begyndte at arbejde med noget helt andet.

Men allerede nogle år senere, var de alle tilbage på egen båd igen. Onkel Thor Gunnar med trawleren »Monsun«, sammen med onkel Thomas og Severin og Ibens far med »Sjøvik«. Hver eneste båd, som Ibens far siden har ejet, er alle blevet navngivet »Sjøvik«.

FiskerForum ønsker »Sjøvik«, besætning samt skipper alt godt fremover og god vind.

Hoveddimensioner

Længde oa.
28,05 meter
Længde pp.
23,66 meter
Bredde mld
8,40 meter
Dybde shelterdæk
6,40 meter

Kapaciteter mm.

Brændolie
~ 20 cum
Ferskvand
~ 11 cum
Processvand
~ 17 cum
Aptering
7 mand
Tonnage
409 BT

Leverandører

Fremdrivnings- og generatoranlæg
Propelleranlæg, Gear og thruster
Propelleranlæg, Gear og thruster
Aptering
Styremaskine
EL, Elektronik, kommunikation mv.
Komplet rejefabrik
Kølelast, Ismaskine og slury samt landgang
Trawlskovle og rulleklump
Fiskegrejer samt flettet wire
Skrogdesign
Overfladebehandling
Hovedentreprise

Teknisk udstyr

Hovedentreprise:
Thyborøn Skibs og Motor A/S

Skrog design:
Vestværftet Hvide Sande

Maskineri:
Fremdrivningsanlægget er leveret af Pon Power A/S
Hovedmotor: Cat 3508 746 KW.
Reduktions gear: Heimdal
Propeller: Heimdal diameter ø 2780 mm i ø 2800 mm skruedyse.
Truster : Hundested SFT4 160 HK
2 stk. Cat 7,1 hjælpemotorer, 150 kw, 380 V, 50 Hz.

Hydraulik:
Al hydraulik og spil er leveret af Thyborøn Skibs og Motor A/S
3 stk. split spil 18 tons
2 stk. dobbelte net tromle.
1 stk. takkelspil
1 stk. lossekran. TMP 900
1 stk. Hydraulisk køregalge for flytning af 3 blokke
1 stk. 160 HK hydraulisk drevet Hundested SFT4 bovpropeller
3xj trawl computer

Dæksudstyr og fiskehåndtering:
Alt fangsthåndtering er leveret og monteret af Intech International
Fra fangsten er hevet ind, går der kun 10-12 minutter
til de første rejere er i lasten
1 stk 1000 mm extra large bifangst separator
1 stk Conny 800 koger / 1600 kg/timen
1 stk Kontinuerlig rejekøler, 1600 Kg/time
1 stk Rejesorterings anlæg, 2 størrelser (kogte/fersk)
1 stk Rensebånd/fiske, med fiskevasker
1 stk Diverse transportbånd

Styremaskine:
Styremaskine anlæg, leveret af AS:SCAN:
– Scan Steering, type MT1600
– Dobbelt pumpe unit
– Motor startere
– Remote paneled
– Alarmsystem
– Komplet ror-kontrolsystem

EL installation:
380 volts elektrisk installation designet og monteret Af Vest-EL, Hvide Sande.

Elektronik:
Leveret af Sea Mech Skagen og monteret af TSR Electronic, Thyborøn

Ismaskine og kølesystem
Kølelast, Ismaskine og slury anlæg leveret og monteret af Lemvig Maskin og Køleteknik ApS.

Overfladebehandling:
Sandblæsning og metallisering udført af Karstensen Skagen.

Aptering:
Last, arbejdsdæk, Styrehus, messe og opholdsrum, Tømrer Pedersen Thyborøn.

Landgang
Landgang med drejerepos, Lemvig Maskin- og Køleteknik

Fiskegrejer:
Skagerak Trål og Notbøteri
Trawlskovle og rulleklump, Thyborøn Trawldoor

TidligereForrige nyhedNy udgave af Dansk Fyrliste er udkommet
Næste nyhedMed Vesterhavstema og skaldyr går Svinkløv-kok efter Bocuse d`Or guldNæste
D-vitamin fra fisk holder Hjertesygdomme og Covid-19 virus i skak

D-vitamin fra fisk holder Hjertesygdomme og Covid-19 virus i skak

Norges største aftager af laks i Asien, har halveret importen i fjerde kvartal - foto: laks FiskerForum.dk

Norges største aftager af laks i Asien, har halveret importen i fjerde kvartal

Så er det tid til at fejre havets smagfulde stjerne

VL1SU Sulehav

Nybygning VL-1-SU Sulehav leveret fra 3XJ i Thyborøn

ANNONCER

Kontaktinfo

  • +45 60 22 09 46
  • info@fiskerforum.dk
  • Otto Pedersvej 1
    6960 Hvide Sande
    Danmark

Nyheder

  • Seneste Nyheder
  • Nordiske Nyheder
  • Nybygninger
  • Nyhedsservice
  • Tip en Nyhed
  • News in English

Andre Projekter

  • Oplevelsesgaver
  • DK Fisker
  • Tilbudsverden.dk
  • Traepiller-priser.dk
  • OSB plader
  • Gas grill
  • Hvide Sande
  • Redningsvest

Service

  • Fartøjer - Skibsdatabase
  • Køb & Salg
  • Hyrebørs
  • Oliepriser
  • Fiskepriser
  • Fakta om Fisk
  • Medieinformation

NYHEDSARKIV

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015

Nyhedsservice

modtag nyheder
Tip en nyhed
Facebook Instagram Twitter Youtube
reklamer nej tak
Logo-FiskerForum

Alle billeder, tekster og data på FiskerForum er beskyttet af dansk lov om ophavsret. Alle rettigheder tilhører eller varetages af FiskerForum.dk på vegne af de tilknyttede fotografer. Det er ikke tilladt at kopiere eller bruge tekster, data eller billeder fra FiskerForum uden tilladelse. © 2004 - 2019

Webdesign by ApolloMedia

Handelsbetingelser Cookie & Privatlivspolitik

By continuing to use this website, you consent to the use of cookies in accordance with our Cookie Policy.

Accept